Visoka cena rada i nedostatak radne snage postaju najznačajniji izazovi za kompanije
Nedostatak radne snage i visoka cena rada su ključni izazovi pred kompanijama, a porast cene rada utiče na preseljenje proizvodnje pojedinih industrija, na primer iz Zapadne i Južne Evrope u druge regije u kojima su troškovi rada znatno niži
Ovo je pokazalo istraživanje konsultantske kuće Horváth sprovedeno među top menadžmentom kompanija iz 19 zemalja sveta (većinom iz Evrope) i 13 različitih industrija, od kojih većina ostvaruje godišnji prihod od milijardu evra ili više i zapošljava više od 1.000 ljudi. Ispitanici ovog istraživanja predviđaju i rast cene rada u proseku za 7,5 procenata.
Pred kompanijama je značajna promena podstaknuta ubrzanom digitalizacijom, postizanjem održivosti i profitabilnošću poslovanja, ali ispitani menadžeri slažu se da dugoročno uspešno poslovanje zavisi primarno od upravljanja ljudskim resursima. Ispitanici su prepoznali važnost ulaganja u prepoznatljivost poslodavca na tržištu rada, ali i korporativnu kulturu kao presudne faktore za privlačenje novih zaposlenih i zadržavanje postojećih.
-Kompanije će se sve više suočavati s nedostatkom kvalifikovane radne snage, što je rezultat implementacije novih tehnoloških rešenja u poslovne procese, s jedne, i odlaska “baby boomer” generacije s tržišta rada, sa druge strane. S obzirom na visoku cenu rada, istraživanje je pokazalo da trećina kompanija koja se bavi proizvodnjom, zbog visoke cene rada planira da smanji broj radnika u Zapadnoj i Južnoj Evropi, a da ga poveća u regijama gde je cena rada niža. Takođe, poslodavci su kao vodeće teme naveli i uvođenje novih modela saradnje unutar poslovnih procesa, fleksibilnost rada i učenje novih veština - objasnila je Maria Boldor iz konsultantske kuće Horváth.
Očekuje se da će kompanije nastaviti da jačaju lokalizaciju svoje proizvodnje zbog geopolitičkih napetosti, a posebno se lokalizacija proizvodnje očekuje u automobilskoj industriji, koja još uvek oseća posledice pandemije.
Svi ispitanici su izdvojili digitalizaciju i internet bezbednost kao važne teme, ali vidljivo je da njihov značaj opada, s obzirom na to da su kompanije većim delom posednjih godina značajno ulagale u onlajn zaštitu, pa je i broj uspešno prevedenih sajber napada, tvrde ispitanici, u padu.
(Telegraf.rs/PR)