Tehnološki kvar zaustavio skoro ceo svet, ali ko će nadoknaditi štetu? Crowdstrike priznao krivicu, ali...

Vreme čitanja: oko 4 min.

Ono što je jedan stručnjak za sajber bezbednost rekao da je "najveći IT prekid u istoriji" doveo je do otkazivanja više od 5.000 letova komercijalnih avio-kompanija širom sveta i poremetio poslovanje od maloprodaje do isporuke paketa do procedura u bolnicama, što je koštalo prihod i vreme i produktivnost osoblja

Pixabay.com

Svet je relativno brzo saznao da kompanija za sajber bezbednost Crowdstrike stoji iza teškog globalnog prekida tehnologije u petak. Ipak otkrivanje ko će platiti račun za štetu moglo bi potrajati mnogo duže.

Ono što je jedan stručnjak za sajber bezbednost rekao da je "najveći IT prekid u istoriji" doveo je do otkazivanja više od 5.000 letova komercijalnih avio-kompanija širom sveta i poremetio poslovanje od maloprodaje do isporuke paketa do procedura u bolnicama, što je koštalo prihod i vreme i produktivnost osoblja.

Problem je nastao zbog nekoliko delova Crowdstrike -ovog lošeg koda u softverskom "ažuriranju sadržaja". Nažalost, ispravljanje greške je oduzimalo mnogo više vremena nego njeno izazivanje, a mogli bi proći i dani pre nego što se svi sistemi vrate u normalu.

Iako se Crowdstrike izvinio, nije pominjao da li namerava ili ne da obezbedi kompenzaciju pogođenim kupcima, a na pitanje CNN-a da li planira da obezbedi kompenzaciju, njegov odgovor nije bio jasan.

Stručnjaci kažu da očekuju da će biti zahteva za naknadom i vrlo moguće tužbe.

- Ako ste advokat za Crowdstrike, verovatno nećete uživati u ostatku leta - rekao je Dan Ives, tehnički analitičar za Vedbush Securities.

Naneta šteta

Stručnjaci se uglavnom slažu da je prerano da se utvrdi cena globalnog sloma interneta u petak. Ipak ti troškovi bi lako mogli da pređu milijardu dolara, rekao je Patrik Anderson, izvršni direktor Anderson Economic Group, istraživačke firme iz Mičigena koja je specijalizovana za procenu ekonomskih troškova događaja kao što su štrajkovi i drugi poremećaji u poslovanju.

Njegova firma procenjuje da je nedavni hak na CDK Global, softversku firmu koja opslužuje američke salone automobila, dostigao tu cenu od milijardu dolara. Iako je taj prekid trajao mnogo duže, oko tri nedelje, bio je ograničen na jednu usku industriju.

- Ovaj prekid utiče na mnogo više potrošača i preduzeća na način koji se kreće od neprijatnosti do ozbiljnih poremećaja i rezultirao je troškovima iz džepa koje ne mogu lako da vrate - rekao je on.

Anderson je dodao da bi troškovi mogli biti posebno značajni za aviokompanije, zbog izgubljenog prihoda od otkazanih letova i viška troškova rada i goriva za avione koji su leteli, ali su se suočili sa značajnim kašnjenjima.

Uprkos dominaciji Crowdstrike -a u oblasti sajber bezbednosti, njegov prihod je nešto manji od 4 milijarde dolara godišnje. Ipak može postojati pravna zaštita za CrovdStrike u njegovim ugovorima sa klijentima kako bi se zaštitio od odgovornosti, prema jednom stručnjaku.

- Pretpostavljam da ih ugovori štite - rekao je Džejms Luis, istraživač u Centru za strateške i međunarodne studije.

Luis je ukazao na slučaj odlučen u četvrtak u korist SolarVinds-a, druge softverske kompanije. Sudija je odbacio optužbe Komisije za hartije od vrednosti protiv SolarVinds-a koje se odnose na rusko hakovanje federalnih vladinih agencija krajem 2020. Levis je rekao da se u tom slučaju SolarVinds suočava samo sa optužbama zato što nije otkrio ranjivost svog sistema spoljnom hakovanju, a ne za štetu koju je prouzrokovao njegov sopstvene akcije. Ali je ipak dobilo odbacivanje slučaja.

Hoće li kupci ostati?

Takođe nije jasno koliko kupaca bi Crowdstrike mogao izgubiti zbog petka. Ajvs kompanije Vedbush Securities procenjuje da bi manje od 5% njegovih klijenata moglo otići negde drugde.

- Oni su tako ukorenjeni igrači, da bi se udaljili od Crowdstrike -a bilo bi kockanje - rekao je on.

Biće teško, i ne bez dodatnih troškova, za mnoge kupce da pređu sa Crowdstrike -a na konkurenta. Ali pravi pogodak za CrovdStrike može biti oštećenje reputacije koje će otežati pridobijanje novih kupaca.

- Danas Crowdstrike postaje poznato ime, ali ne na dobar način, i biće potrebno vreme da se smiri - rekao je Ives.

Izvršni direktor CrovdStrike-a Džordž Kurc rekao je u intervjuu u petak ujutro za CNBC da je firma bila fokusirana na rešavanje stalnih problema i da je do sada verovao da je većina kupaca imala razumevanja.

- Moj cilj trenutno je da se uverim da svaki kupac ponovo radi. Mislim da mnogi kupci shvataju da je to složeno okruženje i da ostanete korak ispred loših momaka zahtevaju ova ažuriranja sadržaja - rekao je on.

Ali čak i ako kupci imaju razumevanja, verovatno je da će rivali CrovdStrike-a nastojati da iskoriste događaje u petak kako bi pokušali da ih namame.

- To je veoma konkurentan posao. Biće prodavaca iz svih drugih kompanija, … (uskočiti) i reći (nam se ovo nikada nije dogodilo) - rekao je Erik O’Nil, stručnjak za sajber bezbednost i bivši kontraobaveštajni operativac FBI, pa dodao:

- Oni su odlična kompanija koja radi važan posao. Nadam se da će preživeti ovo. Ako to ne urade, jedini pobednik će biti sajber kriminalci.

(Telegraf Biznis)