Tajna flota tankera krši sankcije i zagađuje okeane: "Tempirana bomba" preti svetskoj ekonomiji

Vreme čitanja: oko 3 min.

Inova je samo jedan od stotina brodova u svetskoj "tajnoj floti"

Foto: Tanjug/AP

Jednog prohladnog martovskog jutra, britanska obalska straža uočila je neobičan prizor na oko 100 kilometara od škotske obale: tamna mrlja koja se prostirala 23 kilometra u Severni Atlantik.

Prema internoj analizi obalske straže, koju je dobio Politico, verovatni izvor mrlje bila je "Inova", tanker otprilike veličine Ajfelovog tornja, koji je prevozio milion barela sankcionisane nafte iz Rusije na putu ka rafineriji u Indiji.

Ipak, obalska straža nije nastavila istragu, a tanker je bez posledica nastavio da prevozi naftu, pomažući da se puni ruska državna kasa, više od dve godine nakon početka invazije na Ukrajinu.

Inova je samo jedan od stotina brodova u svetskoj "tajnoj floti", starijih i često loše održavanih tankera koji plove uprkos zapadnim sankcijama, izazivajući ekološku štetu bez ikakvih posledica.

Zajednička istraga Politico-a i neprofitne novinarske grupe SourceMaterial otkrila je najmanje devet slučajeva u kojima su tajni tankeri ostavili izliva nafte u svetskim vodama od 2021. godine. Koristili su satelitske snimke organizacije SkyTruth u kombinaciji sa podacima iz Llojd List i platforme za robu Kpler.

Švedska ministarka spoljnih poslova Marija Malmer Stenergard rekla je za Politico da ovi brodovi predstavljaju "značajnu opasnost" za životnu sredinu. "

- Ovi incidenti to jasno ilustruju - rekla je ona.

Sprečavanje posledica sankcija

Problem je postao gori nakon ruske invazije na Ukrajinu. Zbog zapadnih sankcija, sve više tankera prevozi zabranjenu robu, predstavljajući potencijalnu ekološku katastrofu širom sveta. Ovi brodovi su često neosigurani, što otežava državama da ih pozovu na odgovornost u slučaju curenja nafte.

Naučnici upozoravaju da je samo pitanje vremena kada će se desiti katastrofalni incident sa ozbiljnim ekološkim i ekonomskim posledicama. U julu je ruski brod tajne flote udario u drugi tanker u malezijskim vodama, izazvavši požar na oba broda.

Prema podacima CREA, Moskva je kroz svoju tajnu flotu transportovala naftu vrednu 80 milijardi evra do septembra, što je dodatno punilo fondove za rat u Ukrajini. U međuvremenu, broj brodova u ovoj floti više se nego utrostručio od 2022. godine.

Ovi tankeri, koji često plove bez poznatog osiguranja, predstavljaju visok rizik, upozorava analitičarka Mišel Vize Bokman iz Llojds List-a. Problem postaje sve ozbiljniji, posebno u evropskim vodama, gde mnogi neregulisani brodovi prolaze posle isplovljavanja iz ruskih luka.

Ekoloski incidenti širom sveta

Inova je primer koliko su ove opasnosti postale učestale. Sateliti su 12. marta snimili dugačku crnu mrlju na površini mora. Iako nije potvrđeno da je mrlja bila od nafte, stručnjaci smatraju da je najverovatnije reč o ispuštanju mešavine ulja i vode, što je ilegalno prema međunarodnoj MARPOL konvenciji.

Na sličan način, u februaru ove godine, sateliti su uočili mrlju dugu 47 kilometara kod italijanske obale, u blizini još jednog tankera tajne flote, Aruna Gulcay.

Niko od vlasnika ovih brodova nije odgovorio na zahteve za komentar, a tankeri su ubrzo promenili ime i vlasnike, što otežava praćenje i kažnjavanje počinilaca.

Analitičari iz SkajTruth-a upozoravaju da su ovi incidenti samo "vrh ledenog brega", budući da mnogi brodovi u tajnoj floti isključuju svoje transpondere ili šalju lažne podatke o lokaciji.

Zahtevi za strožim merama

Otkrivanje ovih incidenata vodi do sve glasnijih poziva da se preduzmu konkretni koraci. Evropske diplomate zahtevaju strožu kontrolu brodova povezanih sa Rusijom, dok stručnjaci predlažu da se proširi spisak sankcionisanih plovila i da se uvedu strože mere protiv zemalja koje omogućavaju prodaju brodova ruskoj tajnoj floti.

Crna flota brodova, kako je nazivaju stručnjaci, predstavlja "tempiranu bombu" i preti da izazove ekološku katastrofu, ali i ozbiljne ekonomske posledice ako jedan od ovih brodova blokira ključne trgovačke rute, poput Sueckog kanala ili Panamskog prolaza.

(Telegraf Biznis)