Ananas menja pravila igre: Carević otkriva kako je e-trgovina postala nezaobilazan deo svakodnevice
Ananas je u februaru obeležio treću godinu postojanja, a za kratko vreme postao je jedan od najprepoznatljivijih brendova u regionu kada je reč o e-trgovini. Sa brzim rastom broja korisnika, širenjem na nova tržišta i inovacijama u oblasti digitalne kupovine, Ananas postavlja visoke standarde u online prodaji.
O tome šta je postignuto u prethodne tri godine, kakvi su planovi za budućnost i na koji način se tehnologija koristi za unapređenje korisničkog iskustva, razgovarali smo sa Markom Carevićem, generalnim direktorom kompanije Ananas.
- Ananas je u februaru proslavio treći rođendan. Koji su najznačajniji rezultati koje je kompanija postigla u protekle tri godine?
- Za samo tri godine napravili smo izuzetan napredak. Od 60 zaposlenih stigli smo na 400 širom regiona i sada poslujemo u četiri zemlje. U Srbiji je prepoznatljivost brenda Ananas dostigla preko 90%. Danas imamo 600.000 registrovanih korisnika i više od 2.300 partnera. Tokom prošle godine lansirali smo nova tržišta – Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu – čime smo dodatno učvrstili našu regionalnu prisutnost. Ove godine fokus nam je na daljem unapređenju poslovanja i podizanju svih operacija na viši nivo.
- Koji su glavni planovi Ananasa za širenje i unapređenje e-trgovine u regionu?
- U kratkom roku, ključni fokus biće na edukaciji. Pripremamo lansiranje "Sellers Akademije", programa namenjenog trgovcima, ne samo onima koji posluju na Ananasu, već svima koji žele da bolje razumeju online kupovinu, razlike u odnosu na tradicionalnu prodaju i kako da digitalizuju svoje poslovanje. Ponosni smo na činjenicu da Ananas u Srbiji dostavlja na 97% poštanskih kodova, što nas dodatno motiviše da kroz agresivniju kampanju približimo online kupovinu celokupnoj populaciji.
Carević je istakao i koji su to dalji planovi Ananasa kada je u pitanju "šira slika".
- Što se tiče šire slike, radimo na uvođenju novih servisa, uključujući finansijske usluge i proširenje asortimana. Trenutno nudimo skoro 700.000 artikala, a cilj nam je da do kraja godine taj broj pređe milion u Srbiji, dok istovremeno radimo na jačanju prisustva u regionu.
- Na koji način veštačka inteligencija doprinosi personalizaciji ponude i poboljšanju korisničkog iskustva na Ananas platformi?
- Podaci koje koristimo su u potpunosti u skladu sa zakonskim regulativama, uključujući GDPR, ali su istovremeno ključni za personalizaciju iskustva kupaca. Ananas trenutno nudi 700.000 proizvoda, a bez personalizacije korisnici bi se teško snalazili u toj ponudi. Kroz prediktivne modele analiziramo istoriju kupovine i ponašanje korisnika, kao i sličnih potrošača u digitalnom okruženju, kako bismo ponudili proizvode koji su im u tom trenutku najpotrebniji. To se odražava i na rezultate – beležimo rast broja sesija, pregleda i kupovina. Danas trećina Srbije posećuje Ananas više od dva puta mesečno, što potvrđuje da uspešno nudimo relevantne proizvode.
- Koliko su trgovci spremni da se prilagode digitalnim trendovima i sa kojim izazovima se najčešće suočavaju?
- Mnogi trgovci još uvek online prodaju doživljavaju kao dodatni kanal, a ne kao ključni faktor za transformaciju poslovanja. Zato smo pokrenuli "Sellers Akademiju", gde kroz praktične lekcije i primere pomažemo trgovcima da unaprede znanje i prilagode se digitalnim trendovima.
Za kraj Carević je dodao i da su pozitivni primeri svuda oko nas.
- Vidimo pozitivne primere, poput kompanije Simpo, koja ima ekskluzivni portfolio proizvoda dostupnih samo na Ananasu, i drugih brendova koji prepoznaju značaj digitalne prodaje. Trenutno imamo i oko 20 kompanija koje posluju isključivo unutar Ananas ekosistema. Omogućili smo trgovcima lak početak poslovanja – bez velikih ulaganja mogu da koriste naše logističke usluge, magacinski prostor, naplatu, dostavu i marketing. Nikada nije bilo lakše započeti online prodaju.
Panel na Kopaonik biznis forumu "Data-Driven Economy" okupio je vodeće ljude iz finansijskog i tehnološkog sektora.
Tom prilikom diskutovalo se o ulozi podataka u poslovanju i njihovoj moći da kreiraju konkurentsku prednost, a jedan od učensika panela bio je upravo Marko Carević koji je najpre naglasio važnost prelaska sa "ja mislim" na "ja znam" kako bi organizacija bila u potpunosti data-driven.
Kako je istaknuto tokom panela, e-commerce sektoru podaci brišu granice između online i offline kupovine.
- Više od 70% ljudi istražuje online, ali kupuje offline, ili obrnuto. Podaci omogućavaju bolje razumevanje korisničkih navika - rekao je Carević.
Carević je istakao i značaj personalizacije.
- Netflix ima hiljade naslova, ali većina bira ono što im je preporučeno – isto važi i za e-commerce. Cilj je da svako pronađe nešto za sebe - dodao je on.
Panelisti su zaključili da su personalizacija, automatizacija i analitika neophodni za uspeh u digitalnoj eri.
(Telegarf Biznis)