Kako je LASTA pala? Najveće saobraćajno preduzeće nekada bilo ponos Jugoslavije, sada ga spasava privatnik

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Mateja Beljan

Kompanija "Lasta" je decenijama bila jedan od simbola srpskog javnog prevoza. Osnovana sredinom 20. veka, "Lasta" je kroz godine postala sinonim za kvalitetne i pouzdane autobuske usluge, kako unutar Srbije, tako i na međunarodnim linijama.

Tokom svoje duge istorije, "Lasta" je prošla kroz različite faze razvoja i transformacije, prateći tehnološke inovacije i potrebe tržišta. U vreme kada je javni prevoz bio ključan za povezivanje gradova i sela, "Lasta" je uspešno širila svoju mrežu, doprinoseći mobilnosti miliona građana.

Zanimljivo je da je "Lasta" još sredinom 20. veka bila jedna od retkih firmi u regionu koja je imala svoje sopstvene radionice za održavanje vozila, što je garantovalo visok nivo sigurnosti i pouzdanosti. Takođe, mnogi putnici pamte čuvene vozače "Laste" po njihovoj izuzetnoj pažnji i posvećenosti, često spremnim da pomognu putnicima u svakoj situaciji.

Pored klasičnih linija, "Lasta" je imala i svoje luksuzne međunarodne ture, na primer do Pariza, Minhena ili Beča, koje su bile prava poslastica za ljubitelje putovanja i turizma.

Međutim, poslednjih godina kompanija se suočila sa brojnim izazovima, uključujući finansijske probleme i povećanu konkurenciju privatnih prevoznika. Uprkos naporima za modernizaciju voznog parka i unapređenje usluga, problemi su se gomilali.

Prekretnica je nastupila 29. aprila, kada je obrenovačka firma "Strela" objavila ponudu za preuzimanje akcija "Laste". Ova ponuda, po ceni od 665 dinara po akciji, istekla je juče u podne, a do tada je prodato oko 60% vrednosnih papira. Time je "Strela", koja je do tada imala udeo od 16,7%, postala većinski vlasnik sa oko 80% akcija "Laste".

Ova transakcija praktično znači da je, nakon više decenija, nekadašnje najveće saobraćajno preduzeće u državnom vlasništvu, prešlo u ruke privatnika. Iako nisu svi mali akcionari uspeli odmah da prodaju svoje udele, "Strela" će nastaviti da ih otkupljuje po istoj ceni na Beogradskoj berzi.

Tokom godina, „Lasta“ je bila i deo mnogih zanimljivih događaja i anegdota. Na primer, legendarni vozači ovog preduzeća često su poznati po svojoj brzini i veštini vožnje, a bilo je i situacija kada su autobusima „Laste“ spašeni ljudi iz nepovoljnih vremenskih uslova ili saobraćajnih nezgoda.

Ovom transakcijom završena je duga saga o "Lasti", koja je trajala godinama. Firma "Strela", koja je simbolično nazvana kao „strela“, sada je spustila svoju kontrolu sa beogradskog neba pravo na obrenovačko tle, preuzimajući glavnu ulogu u upravljanju ovom legendarnom kompanijom.

Prodaja "Laste" označila je kraj jedne ere, ali i početak nove faze za ovu nekadašnju državnu firmu. Za mnoge, "Lasta" će ostati simbol putovanja, ali i podsećanje na promene kroz koje prolazi domaći transportni sektor.

(Telegraf Biznis)