KAFA I KOBASICE KAO PUT KA USPEHU: Kako je MOL postao više od benzinskih stanica

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Telegraf.rs/MOL Promo

Postoji nešto gotovo filmsko u trenutku kada jedan sasvim običan službeni put preraste u malu ekspediciju - grupu novinara iz Srbije, Slovačke, Poljske, Slovenije i još nekoliko zemalja, sabijenih u autobus koji mili kroz Panonsku ravnicu, pravo ka Budimpešti. Nismo išli da hvatamo političke izjave niti da jurimo industrijske skandale.

Ne, ovaj put je bio posvećen kafi, kobasice i jednoj sasvim specifičnoj filozofiji brzog, ali pristojnog užitka - MOL-ovom konceptu Fresh Corner, koji je proslavio deset godina postojanja.

Foto:Telegraf.rs/MOL

A u tih deset godina, ljudi iz MOL-a su shvatili nešto što mnoge velike kompanije još uvek previđaju: da se usputne radosti - dobra šolja kafe ili vruć hot-dog – lako pretvore u deo svakodnevice miliona. Ako ih napraviš kako treba.

Trafika koja najavljuje budućnost

Odličan dokaz toga bio je mali, ali neumoljivo prometan Fresh Corner na glavnoj železničkoj stanici Njugati. Nije bio uguran u stanicu, nije bio dodatak nekoj većoj priči - bio je sam sebi priča. Ljudi sa koferima, radnici sa kratkom pauzom, studenti koji trče na sledeći voz - svi su se tiskali oko šanka, hvatajući svoj trenutak topline između dve obaveze.

Foto:Telegraf.rs/MOL

Mi smo uzeli hot-dogove, naravno – one po kojima je Fresh Corner već postao legenda u Centralnoj Evropi - i gledali kako mašinerija funkcioniše: brzo, uredno, gotovo američki.

U stvari, sve je mirisalo na pedesete, na onu atmosferu kada su se širom SAD rađali prvi drive-in bistroi i kafeterije, kada je brza hrana još uvek imala šarm novih vremena.

Gde počinje miris koji osvaja region

Sedamdesetak kilometara izvan Budimpešte, put nas je odveo u fabriku kafe - svet gde se sve radi polako, pažljivo i sa gotovo ritualnim poštovanjem.

Stručnjaci i baristkinja su pred nama rastavljali proces na sastavne delove - od otvaranja džakova sa sirovim plodom, preko pečenja zrna, do finalne mešavine koja se, nakon mlevenja, toči na MOL stanicama irom regiona. Degustacija nije bila običan PR gest; bila je to mala lekcija o tome kako se stvara roba koja broji 65 miliona prodatih šoljica godišnje.

Kad popijete gutljaj kafe koja putuje sa vama kući u kartonskoj čaši, shvatite kako je Fresh Corner za MOL postao mnogo više od usputne stanice. Postao je brend koji se pamti po ukusu.

Razgovor sa čovekom koji menja paradigmu

Usput smo se, kao pravi putnici namernici, zaustavili na jednoj MOL stanici, gde nas je čekao elegantni i mladi Peter Ratatič (Péter Ratatics), Izvršni predsednik za potrošačke usluge MOL Grupe - čovek koji trenutno ima najvažniji zadatak u celoj kompaniji: da objasni svetu da MOL više nije samo naftna kompanija.

Foto:Telegraf.rs/MOL

„Fresh Corner je više od kafe i hot-dogova,“ rekao je mirno, kao da izgovara rečenicu koju ponavlja hiljaditi put, ali koja mu svaki put zvuči kao da je prva. „To je deo svakodnevnice miliona ljudi, deo rutine, deo putovanja - ne samo kada sipate gorivo, već kada vam treba brza kafa, brzi obrok, mala pauza koja popravlja dan.“

Iz njegovih brojki jasno je da to nije samo dobar slogan.

-1.300 Fresh Corner jedinica u okviru 2.400 MOL stanica širom regiona,

-65 miliona šoljica kafe prodatih prošle godine,

-43 miliona hot-dogova, što je više od jednog svakih nekoliko sekundi,

- 54% svih transakcija odnosi se upravo na Fresh Corner sadržaje,

- U Mađarskoj – 80% stanica već ima Fresh Corner,

- Marža od proizvoda koji nisu gorivo prelazi 30% još od 2022, daleko više od zarade na gorivu.

Drugim rečima - ljudi dolaze zbog kafe i hot-dogova jednako koliko i zbog gorivo.

A cilj? Ratatič je jasno rekao:

Želimo da se još više približimo kupcima - bilo da putuju kolima, vozom, ili samo žele dobru kafu na brzinu.“

Fresh Corner kao nezavisni gastro brend

Kao što je Endre Styaszny, MOL-ov šef maloprodaje u Mađarskoj, svojevremeno izrekao rečenicu koja će verovatno definisati narednu deceniju njihovog poslovanja: „Cilj je da Fresh Corner postane samostalan gastro brend.“

To znači:

-univerzitetske menze,

-aerodromi,

-železničke stanice,

-poslovne zgrade,

-trafike i kiosci nezavisni od pumpi.

Foto:Telegraf.rs/MOL

Sve ono što smo videli u Budimpešti - od trafike na Njugatiju do savršeno organizovanog šanka na pumpi - samo je uvod.

Ako su američke kafeterije šezdesetih osvajale svet mirisom prženog zrna i neonima, MOL danas osvaja region kombinacijom evropskog pragmatizma i brze, ali kvalitetne gastronomije.

Ono što ostaje posle kafe

Kad smo se vraćali u Beograd, u autobusu je vladao onaj umorni, ali zadovoljni muk ljudi koji su videli mnogo više nego što su očekivali.

Kada jedna kompanija napravi kafu tako da poželiš da joj se vratiš, i hot-dog tako da ga povezuješ sa dobrim putovanjima - onda prestaje da bude samo prodavac goriva.

Foto:Telegraf.rs/MOL

MOL je to shvatio.

Fresh Corner je dokazao.

A mi smo to videli uživo - od zrna kafe do kioska na železničkoj stanici.

I zato ova priča nije samo o benzinskim pumpama. Ona je o tome kako se miris kafe i para sa vrelog hot-doga mogu pretvoriti u strategiju rasta cele jedne kompanije.

I kako, sasvim neočekivano, postanu razlog zbog kog ljudi - milioni njih - rado zastaju.

(Telegraf Biznis)