Skandal u Hrvatskoj: Poznata banka tajno skenirala telefone klijenata, kazna 1,5 miliona evra!

N. M.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Jedna hrvatska banka našla se u centru ozbiljnog skandala nakon što je regulator utvrdio da je masovno i bez pravnog osnova prikupljala lične podatke svojih klijenata, i to na način koji predstavlja izrazit i neopravdan upad u privatnost. Agencija za zaštitu ličnih podataka Hrvatske izrekla joj je kaznu od čak 1,5 miliona evra.

Prema zvaničnom saopštenju, banka je kroz aplikaciju mobilnog bankarstva obrađivala podatke 433.922 korisnika, i to bez zakonite osnove. Sporni softver bio je ugrađen u verzije aplikacije za Android i Huawei telefone.

Najproblematičniji deo slučaja jeste način na koji su se podaci prikupljali. Aplikacija je skenirala sadržaj mobilnih telefona klijenata, uključujući kompletan spisak svih instaliranih aplikacija i programa, a zatim te informacije slala i čuvala u centralizovanoj bazi podataka banke. Regulator je ovakvu praksu ocenio kao izrazito prekomernu i neopravdanu.

Postupak je pokrenut nakon pritužbe jednog korisnika, koji je naveo da prilikom korišćenja mobilnog bankarstva banka prikuplja podatke koji nisu neophodni za pružanje usluge. Nakon toga, Agencija je po službenoj dužnosti sprovela nadzor nad obradom podataka.

Banka se tokom postupka branila tvrdnjom da pravni osnov proizlazi iz propisa o platnom prometu, ali je utvrđeno da nijedan važeći zakon ne opravdava prikupljanje i skladištenje spiska svih aplikacija sa privatnih telefona korisnika. Dodatni problem bio je i to što korisnicima nisu pružene jasne i transparentne informacije o ovakvoj obradi podataka.

Agencija je posebno naglasila da se ovom praksom mogu indirektno otkriti i posebne kategorije ličnih podataka, u zavisnosti od aplikacija koje korisnik ima instalirane. Takođe je istaknuto da je banka mogla da primeni tehničko rešenje koje znatno manje zadire u privatnost, ali to nije učinila.

Ovo je trinaesta upravna kazna koju je hrvatski regulator izrekao tokom 2025. godine, a ukupan iznos svih kazni u ovoj godini već je dostigao 6,7 miliona evra.

Slučaj predstavlja ozbiljno upozorenje bankama u Hrvatskoj, ali i korisnicima mobilnog bankarstva, koji često nisu svesni koliko podataka aplikacije mogu prikupljati u pozadini.

(Telegraf Biznis/Poslovni.hr)