Morala je da se desi korona da bismo shvatili: eCommerce - budućnost je stigla u Srbiju

Priča o elektronskoj trgovini u Srbiji u zamahu je već nekoliko godina, ali tek je vanredno stanje, unapredilo njenu prepoznatljivost, a potrebu za online kupovinom dovelo na prag gotovo svakog domaćinstva u Srbiji

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Privatna arhiva/Shutterstock

U osvit policijskog časa završavate sa poslom koji obavljate kod kuće, a paralelno obavljate poslednje pripreme za još jedan vikend pandemijskog karantina koji ćete provesti među četiri zida. Po ustaljenom redosledu nabavka je obavljena, omiljena serija spremna, knjige i časopisi takođe, a dok proveravate da li će i kućni ljubimac imati dovoljno hrane, roditelji koji žive na drugom kraju grada, uveravaju vas da je i kod njih sve u redu…

Koliko god brižljivo planirali, obično kasno shvatite da nešto nedostaje. Zabrana kretanja je u punom jeku, ali postoji način…Uzimate telefon, pronalazite najbližu dostavu i kroz nekoliko klikova, rešavate situaciju. Uzdah olakšanja praćen je osmehom zadovoljstva koji poručuje – „dobro je, da sam samo ranije znao da ovo može i online da se nabavi“.

Elektronska trgovina je tema 21. veka, a iz razvijenih zemalja dolaze inspirativni primeri uspešnih poslovnih priča koje su desetinama miliona korisnika širom planete olakšale i ulepšale živote, a tvorce ovih ideja lansirale u sazvežđe najvećih biznis zvezda. U vreme pandemije izazvane koronavirusom, ove uspešne priče pretvaraju se u modele opstanka, kako za one koji ih koriste, tako i za one koji su ih stvorili.

Priča o elektronskoj trgovini u Srbiji u zamahu je već nekoliko godina, ali tek je vanredno stanje zbog pandemije koronavirusa, unapredilo njenu prepoznatljivost, a potrebu za online kupovinom dovelo na prag gotovo svakog domaćinstva u Srbiji. Ona je postala važna ne samo za prosečnog potrošača, kome donosi novi kanal za nabavku osnovnih potrepština, čuvajući njegovu i sigurnost njegovih najbližih, već postaje suština poslovnog modela uspešnih preduzetničkih priča. Mikro i mala preduzeća preko e-trgovine imaju jedinstvenu mogućnost da prilagode poslovanje uslovima krize, da pronađu put do novog kupca i tako obezbede opstanak, sačuvaju likvidnost i zauzmu što bolju startnu poziciju za budući rast u post-korona fazi.

Da se privreda u Srbiji prilagođava svedoče i podaci istraživanja „Zajedno kroz krizu“, koje su nedavno sproveli Privredna komora Srbije i USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj. Od preko 800 firmi u istraživanju, svaka treća navodi da se može delimično ili potpuno prilagoditi poslovanju preko interneta. Posmatrajući ovaj nalaz prema veličini firme, preduzetnici i mikro preduzeća se lakše mogu prebaciti na poslovanje putem interneta od većih kompanija. Što je firma veća, teže je izmestiti poslovanje iz fizičkog u “online” prostor.

Foto: Shutterstock

Samo je jedan siguran put za potrošača da danas bezbedno nabavi sve ono bez čega ne bi mogao da zamisli svakodnevnicu. Voće, povrće, omiljeno pečenje, prerađevine, ali i kućna hemija, igračke za decu, elektronski uređaji, obuća, odeća i mnogi drugi proizvodi i usluge sada su dostupni online. U izazovnom vremenu gde je socijalna distanca mera bezbednosti, a zdravlje vrhunski prioritet – elektronska kupovina ovih i većine drugih potrepština najčešće je jedina opcija. Tome u prilog govore i prve statistike iz perioda vanrednog stanja.

Prema najnovijim izveštajima u pojedinim prodavnicama tehničke robe od uvođenja vanrednog stanja zbog epidemije korona virusa onlajn prodaja je povećana za 50 odsto, a najveći rast beleži prodaja računara, IT opreme i gejming konzola, dok su se na listi najbolje prodavanih proizvoda našli i aparati za negu i ulepšavanje.

Svest naših preduzetnika i malih preduzeća o novim mogućnostima koje pružaju digitalne tehnologije raste. Ipak i dalje postoji značajan prostor za dodatni rast znanja i veština neophodnih za poslovanje u digitalnoj eri, kao i primenu tih znanja u poslovanju. Prema istraživanju “Anketa 1000 preduzeća”, koju je u septembru prošle godine sproveo USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, 71 odsto kompanija saglasno je da će značaj e-trgovine kao kanala poslovanja jako porasti na globalnom nivou u narednom periodu, a njih 58 odsto veruje da će se to isto dogoditi i kada je u pitanju Srbija. Iako 66 odsto kompanija ima svoju internet stranu, samo 12 odsto ima elektronsku prodavnicu, a još manje ih nudi opciju plaćanja preko interneta (8 odsto).

Čak 81 odsto kompanija koje nemaju elektronsku prodavnicu nisu nikad razmišljale o tome da je uvedu. Time propuštaju ogromnu priliku, jer prema istom istraživanju, subjekti koji imaju internet stranu i/ili elektronsku prodavnicu imaju mnogo bolje poslovne performanse (ukupni prihodi i neto dobit su mnogo bolji kod privrednih subjekata koji su prisutni na internetu). Najveći rast postižu firme sa elektronskom prodavnicom, čak bez obzira na to da li osvajaju strana tržišta. Elektronska trgovina i pre ove krizne situacije bila je prilika, a sada je potreba za njom naglo porasla jer na videlo izlaze sve njene prednosti, posebno usled vanrednih okolnosti u kojima danas živimo.

Upravo iz tih razloga, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, koji je pre svega usmeren na preduzetnike, mali i srednja preduzeća, nastaviće sa nizom brojnih aktivnosti kako bi što većem broju malih biznisa pomogao da uhvati priliku koju im donosi ovaj brzi voz.  Zajedno sa partnerima iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, eCommerce Asocijacije Srbije, drugim poslovnim udruženjima i zainteresovanim kompanijama, nastavićemo da organizujemo niz edukativnih aktivnosti, koji jednostavno i efikasno uključe privrednike u sve moderne tokove koje donosi elektronska trgovina.

(Autor: Aleksandar Zarić, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj)