Klasična obuka radnika je prevaziđena: Kompanije se okreću virtuelnoj realnosti
Tradicionalni modeli učenja zaposlenih postaju prošlost
Da li ste spremni za budući "talas obuke" na radnom mestu, koji podrazumeva baratanje VR (virtual reality) uređajima? Kako navode eksperti, sve lekcije koje treba da savladate vaš mozak će "upiti" za 10 minuta, a kompanije koje prelaze na ovaj model, između ostalog, kažu da se novi radnici više neće sramotiti pred starijim kolegama, ako im nešto nije jasno ili treba da postave nova pitanja i pokažu šta su naučili.
Ovaj VR model je, kako ističu, negde između magije i nauke, ali veoma dobro funkcioniše u poslovanju kompanija kao što su "Walmart", "Fidelity Investments" i "Accenture". - Piloti ove uređaje koriste već 50 godina. Dakle, upravljate avionom, ali niste u njemu - kaže Derek Belč, osnivač provajdera "Strivr" iz Kalifornije, koji se bavi upravo ovom oblašću, i dodaje da je VR model primenjiv na sve poslove i radnike.
U "Walmartu", program traje dve godine i bazira se na iskustvu video snimaka virtuelne realnosti, pod uglom od 360 stepeni, kako bi zaposleni doživeli situaciju iz različitih perspektiva. VR slušalice su danas dostupne u više od 4,500 prodavnica, a preko 800.000 saradnika "Walmarta" prošlo je obuku preko njih.
Sam uređaj nije naročito glamurozan, ali vas vodi u drugi svet. Nekoliko okreta na kancelarijskoj stolici, i gubite svaki osećaj o okruženju (sobi) u kom se nalazite. Da biste naučili "soft skills", odnosno veštine koje podrazumevaju komunikaciju, timski rad i liderstvo, "Walmartov" model počinje od samog starta: kako je to biti na kasi? Imate priliku da vidite kako izgleda kada mušterije stoje u dugačkom redu, a potrebno je biti brz i uslužan.
Međutim, perspektiva se brzo menja i odjednom ste mušterija, i možete da vidite sve situacije koje nateraju ljude da budu nervozni ili ljuti dok čekaju u redu ili obilaze prodavnicu. Evo nekoliko ponuđenih primera:
1) Otac koji je u radnji sa malim sinom, i nema dovoljno novca da kupi lek za bebu
2) Čovek koji kasni na predstavu ćerke, jer mu se auto pokvario i mora brzo da kupi pomoćne kablove
3) Žena koja odsutno kupuje stvari za oca koji je hitno završio u bolnici
- Kasiri mogu da rade vrlo automatizovano - kaže jedan od šefova ovog američkog giganta, i dodaje da svaka mušterija ima svoju priču i razlog zašto se nekad oseća nervozno. Poenta je da zaposleni u "Walmartu", ali i u drugim kompanijama koje preuzmu ovaj model, probaju da klijentima dan učine boljim, a ne gorim.
Mnoge kompanije trenutno koriste Fejsbukov hardver Oculus, koji dolazi u nekoliko verzija, a neke su više "hands-free" od drugih. VR tehnologija je napredni sistem u kojem možete da "izmerite" povratnu reakciju kupaca, saradnika, klijenata, kao i da pratite pokrete ruku i očiju.
Firma "Fidelity Investments" koristi mnogo ovakvih funkcija da pomogne mladim agentima iz korisničkog centra da razumeju starije i penzionere. Simulacija je kompleksna: nakon što podignete slušalicu i primite poziv, perspektiva se menja i vi postajete klijent. Ako klijent traži podatak vezan za svoj račun, morate da naučite da postavljate prava pitanja kako biste bolje shvatili elektronski transfer i zaista pomogli nekome, umesto da mu dajete šture informacije.
(Telegraf Biznis/Rojters)