Ko je biznis trener, šta radi i da li vam je potreban?

Primetili ste da u poslednje vreme ima raznih trenera za određene oblasti iz života i poslovanja... Onaj koji vas uči biznisu, drugačije se zove poslovni konsultant, i on bi baš sada mogao da vam bude od koristi, kako što bezbolnije prevazišli krizu

Biznis trener je sve učestalije zanimanje / Foto: Shutterstock

Ljudi se često odluče za biznis trenera u tri situacije: kada tek započinju biznis, kada naiđu na krizu ili kada vode veliku kompaniju, sa mnogo ljudi, planova, angažmana. Poslovna dinamika u kolektivu, bio on manji ili veći, veoma je važna, a poslovni konsultanti rade s vama upravom na tim odnosima, ali i pomažu preduzeću da što bolje posluje.

Dobar biznis trener uglavnom odlično poznaju jednu oblast, ili dve do tri. Uska stručnost mu daje na relevantnosti i uliva poverenje klijentu, jer onaj ko od svega zna po malo - uglavnom ni u čemu nije dovoljno dobar. Iako u početku osporavani, ovi stručnjaci su vremenom opravdali svoje usluge: poseduju priznate sertifikate, iza sebe imaju na stotine ili čak hiljade klijenata, i znaju ono što laicima nije dostupno ili poznato.

Na primer, da li znate šta su mikroekspresije?

To je ono što svakodnevno koristimo, ali čemu ne znamo ime. To su svi oni izrazi koje pravimo dok razgovaramo, svaka emocija koja se krije iza našeg prezentovanja, a koje možda nismo svesni. Ono što je u poslovnom smislu važno za mikroekspresije jesu oni "slučajni izrazi lica" koji se našem sagovorniku "omaknu", a koji nam mnogo govore o njegovom stavu i namerama.

Poslovni konsultanti vam mogu pomoći da detektujete ono što vam treba, kako biste znali u kom smeru ide vaša priča s potencijalnim partnerom ili sa postojećim kolegama. Svaka osoba može da izabere šta će da kaže, ali malo ko može vešto da sakrije ono što zaista misli ili smera. Zato je vrlo važna neverbalna komunikacija, ali kažu stručnjaci - i odeća.

Ono što su treneri za biznis otkrili u svom dugogodišnjem radu, jeste da u poslovnoj komunikaciji uglavnom svi pokušavaju da emituju izraz sreće na licu. Oni, međutim, podsećaju da postoji 7 univerzalnih emocija: sreća, iznenađenost, mržnja, gađenje, ljutnja, strah i tuga, i da se na našim licima uglavnom dešava miks dve ili tri od ovih sedam. Dakle, niko u jednom trenutku ne emituje samo jednu mikroekspresiju.

Jedno globalno istraživanje se bavilo mikroekspresijama u prodaji, i zaključak je da oni prodavci koji poznaju osnovne principe neverbalne komunikacije i skrivenih izraza - imaju 20 odsto bolje rezultate u poslu od ostalih. Dakle, oni koji u potpunosti savladaju znanje iz oblasti mikroekspresija, mogu reći da su vrhunski prodavci koji prosto "čitaju" sve želje kupca i uspešno odgovaraju na njih.

Čemu vas najpre uči poslovni konsultant?

Bilo je da je usmeren na rad s velikim kompanijama ili s malim / srednjim preduzećima, svaki dobar i stručan trener će vam reći da je ključ komunikacije poverenje. O adekvatno implementranoj korporativnoj kulturi ili prodajnoj strategiji najbolje govori izraz lica vašeg zaposlenog, partnera ili klijenta, i to je uvek nepogrešivo osmeh.

Osmeh je, ujedno, najjednostavniji, najjeftiniji i najrelevantniji način da saznate da li ste na pravom putu. Ako vam treba podrška u tom smislu, kada birate trenera za biznis, tražite mu da vam obrazloži koje sve seminare i edukacije je prošao, i obratite pažnju da to nisu onlajn kursevi. Osim toga, veoma je bitno da poznaje osnove psihologije, pa i više od toga, jer je ova nauka ključna za odnose u kolektivu. Na kraju, ono najvažnije, morate iskusiti opipljive rezultate njegovog treninga.

U poslu je veoma važna neverbalna komunikacija / Foto: Shutterstock

Prilikom odabira poslovnog konsultanta, važno je da tražite nekoga ko obožava svoj posao i ko će vam zaista preneti svoje znanje i iskustvo. Ako je reč o korporativnim treninzima, on mora da zainteresuje ceo kolektiv, svojom pričom, stavom, ponašanjem. Obratite pažnju da nije kontradiktoran: u smislu da vas uči jednome, a da radi nešto sasvim suprotno. Bitno je da prepoznate kada neko priča floskule i nabraja rezultate stranih studija, a kada se neko zaista trudi da vam prenese svoje priče, iskustva svojih klijenata.

Biznis trener mora da vam ulije poverenje i ubedi vas da ćete posle njegovih treninga podići nivo poslovanja. Ipak, to ne polazi svakome za rukom, pa zato oni najbolji i traže više novca za svoje usluge. S vremena na vreme trebalo bi da svaka firma razmisli o tome, jer su krize neminovne. Bilo da su one rezultat zdravstvene situacije kao što je ova s Covidom-19, bilo da samo poslovanje naiđe na neke svoje prepreke i izazove.

Evo šta je važno da znate:

1. Trening za unapređenje poslovanja idealan je za vlasnike kompanija i TOP menadžment, sa ciljem da iskoriste svoju kreativnost i sav - možda zaboravljeni - potencijal, kao i efektivnost u povećanju prihoda i profita kompanije.

2. Ako planirate da pokrenete biznis, imate kapital, ali i mnogo nedoumica, trener za biznis vam može pomoći da ga postavite na stabilne temelje. Ovi stručnjaci su riznica znanja, jer treniraju mnogo ljudi, a svako iskustvo vam je važno.

3. Osnovni cilj treninga o prodaji je kako prepoznati želje i potrebe svojih kupaca i dati im više od očekivanog. Kako da duplirate profit i približite se svojim klijentima? Treneri vam takođe mogu pomoći u tome.

4. Interna i eksterna analiza poslovanja su obavezne. Da biste bili uspešan lider, neophodno je poznajete savremeni menadžment, odnosno strategije koje će vam pomoći da se razvijate i da rastete.

5. Inovacije, tehnologija, digitalizacija... Zašto je to važno? Ako želite da opstanete na izuzetno konkurentnom tržištu, morate da budete u toku, da pratite trendove, da nudite ono što drugi još nisu ponudili.

Video: Кako Četvrta industrijska revolucija menja tržište rada: Neka zanimanja nestaju, ali nastaju nova

(Telegraf Biznis)