Niste produktivni na poslu? Možda ima veze s lavandom: Nesvakidašnji izum Izraelaca
"Miris je prvo čulo koje beba zna da koristi odmah nakon rođenja i to je način na koji se povezuje sa novim okruženjem", kaže iskusni parfimer
Svaka atmosfera je bitna, pa tako i radna. Nikako ne treba potcenjivati moć okruženja, bilo da je reč o ljudima na poslu ili samo enterijeru/eksterijeru zgrade u kojoj radite.
Ipak, nije malo onih koji nemaju tu sreću da rade u najboljim uslovima. Kada kažemo "najboljim", mislimo na to da imaju pogled na zelenilo iz kancelarije, prostor ispred firme za šetnju i protezanje, kutak samo za sebe... Otkako je davno krenula i era "open space", odnosno otvorenih prostora, od tog momenta se mnogi žale na rad u kolektivu...
Koliko puta vam se desilo da vam zasmeta kako miriše kolega pored vas ili još gore - ako je u pitanju neprijatan miris. Upravo takvim stvarima, čulom mirisa i tehnologijom, bavi se izraelska firma Moodify.
Njihova tehnika uključuje aktiviranje receptora u delu mozga koji se naziva olfaktorni bulbus ili mirisni režanj, a ima ulogu da "obrađuje" miris. Osnivač kompanije i glavni tehnološki direktor, Janiv Mama, kaže za BBC da se ispostavilo da miris ima svoj spektar (poput spektra vidljive svetlosti), i ako molekule mirisa ravnomerno rasporedite po njemu, dobijate efekat kontrole neprijatnog mirisa.
To se, kaže Mama, dešava bez neprijatne mešavine lošeg mirisa i jeftinog parfema. Moodify prodaje privezak koji se, recimo, može okačiti u blizini posuda sa peskom za mačke, kako bi eliminisao sve neželjene mirise.
- U Izraelu smo shvatili da zbog toga što su stanovi obično mali i iznajmljeni, bez mnogo spoljašnjeg prostora, smeće se nalazi u dnevnoj sobi. Ljudi su zato očajnički tražili rešenje - priča Mama.
A onda dolazimo i do povezanosti ovog izuma sa radom od kuće.
S obzirom na to da sve više ljudi sada radi od kuće, nije iznenađujuće što obraćaju i više pažnje na to kako njihov dom miriše. BBC izveštava da je kompanija "The White Company", u Velikoj Britaniji, zabeležila porast prodaje mirišljavih sveća.
Krisi Raker, koja je osnovala kompaniju, kaže da miris čini da promenimo utisak o prostoru u kojem boravimo.
- Miris je tako lična stvar, jer svi imamo različite ukuse, ali zaista ima moć da promeni osećaj u sobi i samim tim to kako se osećate kada uđete u nju.
Pored toga što okruženje čini prijatnijim, postoje dokazi da adekvatni miris može poboljšati funkcije vašeg mozga, odnosno uticati na produktivnost.
Mark Mos je šef Odseka za psihologiju na Univerzitetu Northumbria. Proučavao je uticaj eteričnih ulja na performanse, a jedno od njegovih glavnih otkrića je da aroma ruzmarina može poboljšati pamćenje. "Radio sam i neke analize koje pokazuju blagotvorne efekte žalfije i nane, takođe na kogniciju", dodaje ovaj stručnjak i dalje objašnjava da lavanda ima tendenciju da naruši pamćenje i uspori vreme reagovanja.
- Ali, istraživanja drugih su pokazala da je to korisno u smanjenju anksioznosti pre stomatoloških i medicinskih intervencija - dodaje.
Doktor Mos kaže da ljudi ne obrađuju aktivno informacije koje su prisutne, posebno za mirise niskog nivoa. "Svesno obrađujemo samo mirise koji su prilično jaki".
Na osnovu više od decenije istraživanja na Institutu za nauku Weizmann u Izraelu, Moodify razvija mirise koji omogućavaju ljudima da poboljšaju svoje performanse i blagostanje, te da povećaju svoju bezbednost.
Recimo, Institut je otkrio da su padobranci ispuštali miris straha pre skoka. Naučnici reprodukuju taj miris, rekavši da bi to moglo pomoći ljudima da budu trezveniji. Iako nema jasnog mirisa straha, receptori mogu otkriti isparljive molekule u znoju povezane sa stresnim situacijama. To su molekuli na kojima naučnici rade.
- Potencijalno će vam dati bolje kognitivne i psihološke performanse - tvrdi Mama, a Mos ističe da "ima još da se uči o tome kako mirisi utiču na nas". Ističe da o njima, verovatno, imamo najmanje shvatanja, budući da su čulo mirisa evoluciono prevazišla čula vida i sluha, u smislu ljudskog ponašanja.
- Do izvesne mere, ono se smatralo ostacima naše evolucione prošlosti, a ne nečim što je još uvek od velike vrednosti. Tek kada se izgubi, smatra se važnim. Takođe je veoma složen u smislu interakcije sa mozgom - zaključuje doktor Mos.
Hemijski inženjer i parfimer, Klio Maniati, kaže da gubitak čula mirisa može biti veoma uznemirujuć. "Miris je prvo čulo koje beba zna da koristi odmah nakon što se rodi i to je način na koji se povezuje sa svojim novim okruženjem. Kroz miris prepoznajemo naše negovatelje u najranijoj fazi života, a kasnije ga koristimo kao društveno sredstvo", kaže on.
(Telegraf Biznis)