Zovu ga "Vuk u kašmiru" i "Terminator": Arno je odlučno stvarao imperiju, ali jedna stvar je misterija
Danas LVMH ima oko 75 luksuznih brendova u svom portfelju i, pod Arnoovim vođstvom, izrastao je u najveću kompaniju u Evropi
Osnivač i izvršni direktor luksuzne elektrane, Bernar Arno, ponovo je izgubio krunu najbogatije osobe na planeti - ali milijarderu nije potrebno sažaljenje.
Tehnološki tajkun, IIon Mask, svrgnuo je francuskog biznismena sa prvog mesta najbogatijih ljudi na svetu nakon što su akcije potonjeg pale za 2,6 odsto. Njih dvojica već više od godinu dana skaču sa prvog na drugo mesto, u borbi za titulu najbogatije osobe na svetu.
Ranije ove godine u aprilu, Arnoovo bogatstvo prvi put je premašilo 200 milijardi dolara, pre nego što je već sledećeg meseca izgubio više od 11 milijardi dolara u jednom danu zbog krvoprolića oko cene akcija.
Ali za prosečnu osobu koja zarađuje manje od 40.000 funti u Velikoj Britaniji ili oko 60.000 dolara u SAD, trenutni mali pad u njegovom bogatstvu je više novca nego što će videti u životu.
Pa, kako je uopšte postao toliko bogat?
Godine 1971. Arno je započeo svoju karijeru radeći u očevoj kompaniji za nekretnine, gde je dokazao da ima preduzetnički um od malih nogu: 25-godišnji Arno je ubedio svog oca da proda građevinsku stranu poslovanja i prebaci svoj fokus na nekretnine.
Zatim je otputovao u Sjedinjene Američke Države u nadi da će tamo razviti imperiju svog oca, ali umesto toga bio je inspirisan taksistom koji je poznavao francusku modu, da se vrati kući i stekne ime za sebe u sektoru luksuza.
Kako je došao do svoje velike panse, za sada je misterija. Neki izveštaji tvrde da je tada 35-godišnji biznismen iskoristio 15 miliona dolara iz porodičnog preduzeća da kupi propalu kompaniju luksuzne robe koja je 1984. godine posedovala modni brend Christian Dior, Boussac Saint-Freres.
Drugi izveštaji tvrde da je kupio tekstilnu kompaniju koja je skoro bankrotirala za jedan svečani franak.
Koliko god da je platio, Arno je preuzeo kontrolu nad Boussac-om zajedno sa svom njegovom imovinom, uključujući Christian Dior, robnu kuću Le Bon Marche, maloprodajnu radnju Conforama i proizvođača pelena Peaudouce.
Nakon što je otkupio Boussac, milijarder je otpustio 9.000 ljudi koji su radili za kompaniju, rasprodao većinu imovine grupe, osim brenda Dior, i zaradio nadimak "Terminator". Ali njegov čvrst pristup je funkcionisao: do 1987. kompanija je počela da ostvaruje profit, navodno generišući 112 miliona dolara zarade od prihoda od 1,9 milijardi dolara.
Zatim je bacio oko na Diorovu parfemsku diviziju, koja je prodata kompaniji Louis Vuitton Moet Hennessi. Tada je počela serija neprijateljskih preuzimanja i hrabrih poteza - i videlo se da je Arno došao na sam vrh.
Ali prvo, da se vratimo na rođenje LVMH-a. Davne 1987. Henri Rakamije, predsednik Louis Vuitton-a i Alain Chevalier, izvršni direktor Moet Hennessi, udružili su se da formiraju luksuznu grupu Louis Vuitton Moet Hennessi. U roku od nekoliko meseci od spajanja Racamier i Chevalier su se raspali, pa je do leta 89. Racamier pozvao Arnoa da investira u LVMH i pomogne u svrgavanju Moetovog šefa.
Ali nakon što se uhvatio u koštac sa prvim redom poslova, Arno je izbacio i Racamiera iz njegovog porodičnog biznisa, ni manje ni više. Potrošio je 2,6 milijardi dolara na kupovinu akcija kako bi postao najveći akcionar kompanije i na kraju postao njen predsednik i izvršni direktor do 1989. godine.
U godinama koje su usledile, nastavio je da kupuje brendove kako bi ih doveo u okrilje, i čak je tajno stekao 20 odsto udela u Hermesu preko njegovih filijala i putem razmene akcija.
Danas LVMH ima oko 75 luksuznih brendova u svom portfelju i, pod Arnoovim vođstvom, izrastao je u najveću kompaniju (po tržišnoj kapitalizaciji) u Evropi.
Samo prošlog meseca, konglomerat sa sedištem u Parizu postao je prva evropska kompanija koja je prešla 500 milijardi dolara tržišne vrednosti.
Njegov uspeh direktno utiče na novčanik Arnaulta, čije je bogatstvo u velikoj meri povezano sa LVMH-om
(Telegraf Biznis)