Ženski novčanik tanji od muškog? Ne, nije samo zbog plate, već i zbog poreza na roze
Pink tax je termin koji se koristi za objašnjenje ovog fenomena: ženski proizvodi se naplaćuju više, jer su mahom roze boje, a istovremeno se ženski higijenski proizvodi oporezuju kao "luksuzna roba"
Aktuelna studija, sprovedena na 2.000 žena u Americi, pokazuje da skoro polovina nema pristup osnovnim higijenskim proizvodima. U prilog tome, govori i činjenica da porez na roze uključuje, između ostalog, brijače, uloške, tampone - sve ono što je ženama neophodno.
Nadogradnja su garderoba, obuća, modni aksesoari, zatim šminka, ali i igračke za devojčice, poput roze kuhinja i kolica za bebe. U Americi su ženski proizvodi skuplji za čak 7 odsto od muških, kako zbog oporezivanja na luksuz, tako i zbog roze boje.
Na primer, u Srbiji, roze brijači su u proseku skuplji za 25 dinara od svih ostalih. Situacija je ista i sa sapunima, dezodoransima (posebno ako imaju cvetni print). Dakle, ako hoćete da uštedite i kupujete pametno - birajte samo muške brijače, ili ženske koji nisu u roze boji.
Na Zapadu žene sve više protestuju i zahtevaju da tamponi budu besplatni, ili da im se makar ukine porez jer nisu luksuz, već obaveza, a to im je pošlo za rukom za sada samo u Kanadi, Indiji, Maleziji i Australiji, gde se oni više ne smatraju "luksuznom robom".
Koliko će u 2020. porez na roze koštati ženske kupce?
Porez na roze jedna je od glavnih tema kada se raspravlja o rodnoj neravnopravnosti i jazu između polova, posebno imajući u vidu da žena zaradi samo 0.79 dolara za svaki 1 dolar koji zaradi muškarac. I tu nije kraj.
Kada govorimo o proizvodima za negu i higijenu, razlike u ambalaži i sastavu govoto da nema, osim što su zastupljene druge boje, drugi printovi, i shodno tome - druge cene. Sve ovo je povezano i sa tim što je žene, kažu stručnjaci, "lakše" namamiti na kupovinu, pa su "podobnije" za stvaranje profita.
Prema nekim istraživanjima, žene plaćaju više od muškaraca u 42 odsto slučajeva, odnosno daju oko 1.300 dolara više godišnje, na "dodatne troškove".
U Americi je sprovedena studija koja izučava cene više od 800 proizvoda, a njen cilj je upoređivanje cena između proizvoda za muškarce, odnosno za žene. Rezultati izgledaju ovako:
1) Za 7 odsto su skuplje igračke i aksesoari za devojčice nego za dečake
2) Za 4 procenta je skuplja odeća za devojčice nego za dečake
3) Za 8 odsto je skuplja garderoba za žene nego za muškarce
4) Za čak 13 odsto su skuplji ženski higijenski proizvodi od muških
Evo još nekih primera poreza na roze:
Kompanija "Old Navy" je bila na udaru jer je plus-size odeću naplaćivala više ženama, nego muškarcima. Na primer, plus-size farmerke su bile za 12 do 15 dolara skuplje od "standardnih", ali za muške farmerke nije bilo razlike u ceni, bez obzira na količinu utrošenog materijala.
"Gap", koji poseduje "Old Navy", izdali su saopštenje u kojem, između ostalog stoji, da su "ženske farmerke rađene od strane dizajnera koji su eksperti za stvaranje privlačnijih, trendi plus-size modela" .
Ženske majice u proseku koštaju 15 odsto više nego muške.
(Telegraf Biznis)