Mislite da pametno kupujete? Evo kako se manipuliše našim odlukama na internetu

Ispostavilo se da nivo obrazovanja, godine ili pol - nemaju nikakve veze s "pravim odabirom" proizvoda putem onlajn prodavnica

Foto: Shutterstock

Ako ste mislili da vas prilikom onlajn kupovine niko ne može "prevariti", odnosno nagovoriti na nešto što nećete - onda ste pomalo u zabludi. To barem tvrdi britansko Udruženje za zaštitu potrošača "Which", koje je početkom juna objavilo rezultate jednog istraživanja.

U njemu je učestvovalo 9.988 Britanaca, a zasnovano je na tome kako takozvane "zvezdice" kao ocene, i pisanje pozitivnih komentara ispod određenih proizvoda, utiču na naše ponašanje i odluke.

Ispitanici su bili pažljivo odabrani, tako da pripadaju različitim starosnim i socioekonomskim grupama; bio je jednak broj muškaraca i žena, različitih stepena obrazovanja. Istraživači su im, prema sopstvenom nahođenju, nudili da odaberu "najprikladniji proizvod" među ponuđenima.

Neki su imali zadatak da izaberu najbolje slušalice među pet istaknutih, a sve su imale istu cenu (15 funti), dok su drugima "zapale" kamere od 50 funti. Bilo je i artikala koji dostižu cenu od 150 funti, a sve internet stranice koje su posetili - bile su nalik Amazonu. Naravno, sami ponuđeni proizvodi su prethodno prošli detaljnu analizu.

Ta analiza je jasno pokazala pored kojih proizvoda treba da stoji oznaka "Najbolje", a pored kojih - "Ne kupuj".

Cilj istraživanja je bio da se utvrdi u kojoj meri "pumpanje" dobrih recenzija na internetu utiče na odluku potrošača, odnosno na njegovu motivaciju da kupi "pogrešan artikal". Kontrolna grupa ispitanika, pritom, nije bila izložena manipulacijama, ali je zato svaka naredna dobijala sve više lažnih komentara i zvezdica.

Da li vodite računa prilikom onlajn kupovine? / Foto: Shutterstock

Dve grupe su bile izložene tehnikama koje su mogle da ih navedu da pomisle da je reč o lažnom isticanju proizvoda kao odličnog. Na primer, oni "iskusni" bi trebalo da su shvatili da su preterano ulepšani komentari, zapravo, lažni. Ipak, pokazalo se da je kupac i te kako sklon da poveruje lažnim recenzijama.

Dok je u kontrolnoj grupi, "ne kupuj" proizvod odabrao svaki 10. ispitanik, u ostalim grupama izloženim manipulaciji - to je uradio svaki 4. ispitanik. Osim kontrolne, bile su još četiri grupe pred koje su stavljani različiti izazovi. Najgore je prošla poslednja, četvrta grupa.

Tu su ispitanici bili izloženi lažnim zvezdicama, lažnim komentarima, lažnim plasmanima proizvoda samih trgovaca (na primer, "preporučuje Amazon"), pa je tako procenat kupaca koji biraju nekvalitetan proizvod porastao na 24,8 odsto. Situacija se malo popravila kada bi im istraživači pokazali baner s upozorenjem koje se odnosi na lažne recenzije.

Ono što je dalje istraživanje pokazalo, a što je prilično poražavajuće, jeste činjenica da bi čak 19 odsto ispitanika odabralo neki proizvod, čak iako zna da su ispod njega napisane lažne recenzije. Osim toga, ispostavilo se da nivo obrazovanja, godine ili pol - nemaju nikakve veze s "pametnim odabirom" proizvoda putem interneta.

Video: Naručio majicu, dobio haljinu: Ovo su najveći horori onlajn kupovine

(Telegraf Biznis)