Marko je od 50.000 evra stvorio carstvo od 1.140.350.000 evra: Trgovao je ŽITOM
Marko Pipunić, preduzetnik koga hrvatski mediji često nazivaju "kraljem žita" ili "najmoćnijim Slavoncem", jedan je od najuspešnijih privrednika u Hrvatskoj. Ime ovog osječkog preduzetnika neraskidivo je povezano sa Žito grupom, jednom od vodećih poljoprivredno-prehrambenih korporacija u zemlji. Bogatstvo Marka Pipunića procenjuje se na neverovatnih 1.140.350.000 evra.
Njegov uticaj i poslovna moć nedavno su ponovo potvrđeni velikom akvizicijom "Zvijezde" iz sastava Fortenova grupe, transakcijom vrednom oko 100 miliona evra, kojom je Pipunić u svoj portfelj dodao najvećeg hrvatskog proizvođača ulja, margarina i majoneza.
Ovaj poslovni potez samo je najnoviji u nizu strateških akvizicija kojima je Pipunić, od male firme sa dva zaposlena, stvorio poslovno carstvo od 36 firmi koje danas zapošljavaju više od 2.500 ljudi i ostvaruju zbirni godišnji prihod veći od 600 miliona evra. Njegov put, započet u ratnim godinama, postao je jedan od najimpresivnijih preduzetničkih uspeha u modernoj Hrvatskoj.
Od skromnih početaka do privrednog giganta
Rođen 1961. godine u blizini Modriče u Bosni i Hercegovini, Marko Pipunić je nakon završetka Poljoprivrednog fakulteta u Osijeku kratko boravio u rodnom kraju, ali je ubrzo odlučio život i karijeru graditi u Slavoniji. Godine 1992. osniva firmu "Žito" sa početnim kapitalom od tek 50.000 evra i samo dva zaposlena.
U početku se bavio trgovinom ratarskim kulturama i repromaterijalom, ostvarujući godišnji prihod od oko pola miliona evra. Ali "skromni" početak nije ga zaustavio. Promišljenim ulaganjima, Pipunić je godinama kupovao posrnule firme i silose u okolini Osijeka, pretvarajući ih u profitabilne delove svoje rastuće grupacije.
Danas "Žito" grupa zauzima vodeću poziciju u hrvatskoj proizvodnji svinja, mleka, jaja, brašna, šećera, junadi i stočne hrane, a prema magazinu Forbes, Pipunić se ubraja među deset najbogatijih ljudi u Hrvatskoj.
Širenje poslovnog carstva
Prekretnicu u njegovom poslovanju označila je 2013. godina, kada je preuzeo "Fabriku ulja Čepin". Sa tom akvizicijom Pipunić je zaokružio dominaciju u ključnim segmentima prehrambene industrije.
Njegovo poslovno carstvo danas prevazilazi agrobiznis, pa obuhvata i ulaganja u obnovljive izvore energije i građevinske projekte stanogradnje u Osijeku. U proteklih devet godina uloženo je više od 200 miliona evra u modernizaciju poslovanja, a najavljen je i novi investicioni ciklus vredan 105 miliona evra koji će se realizovati u naredne tri godine.
Investicije će biti raspoređene u četiri ključna segmenta njegove grupe, a to su ratarstvo, stočarstvo, industrija te trgovina i silosi. Poseban fokus stavljen je na svinjogojsku proizvodnju, za koju se planira ulaganje od 30 miliona evra u izgradnju novih farmi i proširenje postojećih kapaciteta.
Veliki uticaj
Iako ga javnost prepoznaje prvenstveno kao poljoprivrednika, Pipunićev uticaj seže daleko izvan slavonskih oranica. Poznat je kao mecena i podupirač lokalne zajednice, posebno kroz ulaganja u sport, kulturu i obrazovanje.
Njegov najpoznatiji društveni projekat je Sokol centar u Osijeku, moderan gimnastički kompleks vredan gotovo 4,6 miliona evra, izgrađen sa ciljem stvaranja uslova za vrhunske sportiste i olimpijske pobednike. Pipunić je u tom projektu, kako često ističu osječki gimnastičari, pretvorio njihov dugogodišnji san u stvarnost.
Uz sport, vlasnik je i Međunarodnog medicinskog centra "Priora" i restorana "Crna Svinja", čime dodatno doprinosi razvoju društvene i turističke ponude regiona.
Njegova otvorenost prema novim idejama potvrđena je i ulaganjem u startup Elevien, digitalnu platformu za gimnastičare, trenere i sudije koju je razvila domaća firma Bornfight. Aplikacija digitalizuje takmičenja i omogućava sportistima da se nadmeću iz sopstvenih dvorana, spajajući tako Pipunićevu strast prema gimnastici sa tehnološkim inovacijama.
Zbog izuzetnog doprinosa hrvatskoj privredi, Marko Pipunić je 2016. godine osvojio nagradu “EY Preduzetnik godine”, što mu je omogućilo da Hrvatsku predstavlja na svetskom izboru u Monaku. U konkurenciji 59 preduzetnika iz 49 zemalja, njegova prisutnost bila je potvrda svetskog nivoa poslovanja. Tom prilikom izjavio je:
- Ovo takmičenje pokazalo je da proizvodnja hrane i agrobiznis imaju budućnost. U susretima sa brojnim preduzetnicima dobio sam pohvale što smo hrabro krenuli u razvoj novih proizvoda. U samo tri godine napravili smo značajan iskorak i u proizvodnji pršuta, za šta mnogim zemljama i firmama trebaju godine - prenosi Poslovni.hr.
(Telegraf Biznis/Dnevno)