• 16
 ≫ 

Zamislite umesto Er Srbije, Montenegra, Kroacije i Adrija ervejza Balkan erlajns - da li je moguće?

 ≫ 

Spajanje regionalnih avio-kompanija na ovim prostorima nije moguće iz više razloga. I globalno, povoljnija opcija je konsolidacija.

  • 16
Papirni avion, ilustracija Foto: Shutterstock

Slovenačka avio-kompanija Adrija ervejz podnela je zahtev za bankrot posle skoro 60 godina postojanja. Država ju je "pustila niz vodu", odnosno, nije ubrizgala finansijsku injekciju koja bi je spasila. Istovremeno, problemi se nižu i kod Kroacija erlajnsa, ukoliko se ne reše još jedan nacionalni avio-ponos bi mogao da spusti krila. Sve češće se pominje i kriza u Montenegro erlajnsu, a tu je i naša Er Srbija...

I u svetu, gotovo da nema dana da se ne izveštava o bankrotu neke avio - kompanije. Nevolje s kojima se suočava jedna po jedna nacionalna kompanija u našem regionu nisu nikakva regionalna specifičnost. Talas integracija i kupovina kroz procese restrukturiranja i bankrota najavljuje se za globalnu industriju civilnog vazdušnog saobraćaja.

Konkurencija u toj industriji je ogromna. Na svetskom tržištu posluje oko 140 loukost kompanija, cena nafte i tenzije usled trgovinskog rata, kao i nova svetska kriza koja kuca na vrata su velike promene koje će i te kako prodrmati ovaj sektor.

Adrija ervejz, Adria airways Foto: Wikimedia/Peter Bakema

Pitanje je - da li je neka vrsta zajedničkog poslovanja put ka sigurnom profitu? Da li je moguće osnovati jednu regionalnu kompaniju kojom bi Balkan tako prepisao recept skandinavskih zemalja stavivši pod jedan krov nekoliko avio-kompanija?

O toj mogućnosti smo razgovarali sa Petrom Vojinovićem, urednikom vazduhoplovnog portala Tango Six.

- Formiranje regionalne avio-kompanije od trenutno preživelih nacionalnih Er Srbije, Kroacije i nekog budućeg naslednika Adrije nije realno i gotovo sigurno da se nikada neće desiti. Razmišljanja u tom pravcu možda imaju bazu u osnovnom trendu koji već dugo vlada ovim delom industrije a to je konsolidacija. Avio-kompanije su kao biznis po svojoj strukturi jako teško profitabilne i troškovi operacija su im izuzetno veliki - kaže Vojinović.

"Nacionalne avio-kompanije" po pravilu imaju problem u poslovanju jer nisu pravljene "od nule" i po inovativnijem poslovnom modelu kao što je na primer low cost, kaže on. Stoga je, ocenjuje, globalno, najpovoljnija opcija konsolidacija, pripajanje, sinergija.

- Konsolidacija regionalnih avio-kompanija pre svega nije moguća zbog političkih odnosa. To je izazov koji gotovo nikad neće moći da se premosti. Drugi razlog je da su najveći igrači Er Srbija i Kroacija već izabrali svoju sudbinu. Srpski prevoznik pre nekoliko godina, hrvatski to sada radi. U pitanju je ulaganje država Srbije i Hrvatske u novi entitet pod plaštom "restrukturiranja" i pravljenja novog entiteta. Srbija je to uspela u partnerstvu sa Etihadom, Hrvatska to upravo sada radi kako bi upumpala preko potrebe pare Kroaciji na osnovu "pravljenja nove priče" sa nekim budućim strateškim partnerom - objašnajva Vojinović.

Aerodrom Putnici, gastarbajteri, odliv mozgova Foto: Profimedia

I jedna i druga država su tako uložile u svoje avio-kompanije uprkos striktnim pravilima o subvencijama koje vladaju unutar koncepta "otvorenog neba" EU i država van EU koje su mu se pridružile, dodaje.

To znači, prema njegovim rečima, da su ove dve kompanije miljama daleko u korporativnom i poslovnom funkcionisanju.

- Sve i da nekom magijom dođe do političke volje to će strukturno biti nemoguće. Crna Gora će verovatno zauvek na sličan način podržavati svoju avio-kompaniju, budući da je Montenegro Airlines izuzetno bitan za turizam ove zemlje. Ova kompanija je u poslednjih godinu dana zabeležila izuzetne poslovne rezultate i barem tako olakšava život svom vlasniku - kaže Vojinović.

Slovenački premijer Marjan Šarec izjavio je da bi eventualno osnivanje nove slovenačke državne avio-kompanije, nakon što je uprava Adrije ervejza zbog nelikvidnosti podnela zahtev za bankrot, bilo vrlo riskantno s obzirom na prethodno iskustvo.

Naveo je i da se razmatra alternativno rešenje, po kojem bi vlada subvencionisala međunarodne kompanije koje će se nakon stečaja Adrije pobrinuti da Ljubljana ne ostane bez vazdušnih linija sa važnim evropskim destinacijama.

U međuvremenu, tamošnje nebo zauzimaju Brasels Erlajns, a prema spekulacijama medija na aerodrom Brnik će se vratiti i mađarski niskotarifni prevoznik Viz er. Možda i Lufthanza.

Za nas putnike, važnije pitanje je da li će promene koje evidentno dolaze biti i poćetak kraja decenije jeftinih avio karti. Posebno u svetlu kritika da je avio- saobraćaj jedan od najvećih zagađivača i uzročnika klimatskih promena.

(Telegraf Biznis/V.B)

Video: Mile Jelić Business development manager Comtrade-a

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>