Više nije cilj samo prodati proizvod: Da li marketing može da promeni svet?
Podnaslov prve publikacije o marketingu kod nas (AdBooke) je Advertising can change the world (reklamiranje može da promeni svet). Naravno, ta rečenica zvuči mnogo bolje i lepše od realnosti ali nije tu tek tako. Osim što kompanije imaju mnogo veću svest o društvenoj odgovornosti i rade projekte kojima doprinose rešavanju velikih problema u društvu, o čemu sam pisala u prethodnom tekstu, marketing departmani su takođe pošli na tu stranu.
Tako je jedna kompanija koja se bavi proizvodnjom struje u Rumuniji organizovala kampanju za spasavanje roda. Naime, imali su problem da na mnogo bandera za struju rode prave svoje gnezdo koje se često zbog vremena sruši pri čemu stradaju rode a neretko i žice pa njihov tehnički tim mora da izađe na teren i to popravi. Kako bi spasili rode i dali svojim korisnicima stabilniju mrežu, napravili su kampanju gde uz pomoć geolokacije ljudi mogu da prijave (lociraju) sve bandere u zemlji na kojima se nalaze gnezda. Potom bi zaposleni iz kompanije obišli tu lokaciju i napravili rodama novo gnezdo koje je održivo i neće se srušiti. Na taj način rešili su problem u celoj zemlji.
Takođe u Rumuniji organizovana je kampanja "Unquiet voices“ koja ja za cilj ima borbu protiv nasilja nad ženama. Iskoristili su različite filmove u kojima postoje scene nasilja nad ženama, sklonili zvuk iz filma a pozvali žene koje su zaista pretrpele nasilje da daju glas različitim scenama iz tih filmova i na taj način opisuju situacije u kojima su zaista bile i šta su preživele. Dajući taj lični pečat i deleći svoju priču ova kampanja dobila je veliku popularnost jer skreće pažnju na ozbiljan problem u društvu. Taj film traje 40 minuta i prikazan je prvo na online platformi, a potom i u bioskopima, umetničkim galerijama, koristi se kao edukativni materijal u školama.
Loreal je u saradnji sa magazinom Vogue osmislio celo izdanje ovog magazina posvećen ženama u godinama. Problem je što sve reklame diskriminišu ljude u godinama, uvek se u kampanjama pojavljuju mladi, lepi ljudi ili ljudi srednjeg doba koji su na vrhuncu karijere i predstavljaju glavnu ciljnu grupu marketing kampanja. Ljudi sa više od 50 i 60 godina su potpuno zanemareni. Loreal i Vogue su odlučili da ukažu na to i osmislili su celo izdanje ovog magazina u kome su svi modeli imali više od 50 godina. Naravno, ova kozmetička kuća je taj broj u pozadini iskoristila za promociju svojih proizvoda koji su za žene tih godina, ali su prvenstveno želeli i uspeli u tome da ljude tih godina učine vidljivijim.
Postoje i primeri iz regiona. U Crnoj Gori realizovana je kampanja “Neželjena” protiv selektivnih abortusa. U ovoj zemlji se prenatalni testovi koriste da se proveri kog pola je beba da bi, ukoliko je žensko, žena mogla da obustavi trudnoću jer se muška deca više vrednuju. Kampanja #neželjena za cilj je imala skretanje pažnje na ovo neetičko korišćenje testova. Osmislili su i lažno groblje sa mnogo neželjenih nerođenih devojčica i imali bilborde po gradu na kojima su predstavljali nerođene devojčice koje se zovu Neželjena.
Ovo su samo neki od primera gde kompanije i organizacije koriste marketing za društveno dobro.
Marketing kampanje možda neće zaista promeniti svet kako kaže rečenica sa početka teksta ali sigurno mogu da ukažu na neke ozbiljne probleme i nateraju nas da se zamislimo i uradimo nešto. Marketing ne služi više samo za prodaju proizvoda već može da ima mnogo veće i više ciljeve, a kompanije koje budu koristile svoje marketing budžete i u takve, humane svrhe, sigurno će biti prepoznati u društvu i doprineti da publika baš zbog toga zavoli njihov brend.
(Autor: Ana Brzaković, direktor sektora za korporativne komunikacije u Delta Holdingu)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.