• 1

U Africi nema dovoljno keša, pa se sve od hleba do benzina plaća telefonom

Najveći deo prihoda građana dolazi od rođaka iz inostranstva, direktno na ovaj uređaj

  • 1

Margaret Mojo iz Zimbabvea ne može da zamisli život bez mobilnog telefona jer pomoću njega, umesto gotovinom, rešava sve egzistencijalne probleme.

Mobilni telefoni mnogih Afrikanaca moraju uvek biti napunjeni, jer kako kaže Mojo, njime plaćaju sve: hranu, vodu, račune, benzin, školovanje za decu. Razlog je hronična nestašica gotovog novca, pa su ljudi bili primorani da se snalaze. Tako je nastao mobilni način plaćanja Ecocash, koji nudi operater Econet. Nakon ukucavanja određenih podataka, na displeju uređaja se pojavi iznos, a plaćanje se izvršava jednim klikom.

- Taj način plaćanja je svuda prihvaćen, vrlo je praktičan - kaže Margaret Mojo, koja je zaposlena u državnoj firmi za snabdevanje električnom energijom. Zimbabve "pati" od hiperinflacije, a građani sebi malo toga mogu priuštiti, ali eto - bez mobilnog aparata ne mogu.

Herman Sing je predsednik kompanije "Future Advisory", u Južnoafričkoj Republici, koja se bavi digitalnim transformacijama širom sveta. On u ovom razvoju plaćanja preko mobilnog, vidi put za dalji napredak Afrike. - Najveći deo prihoda građana dolazi od rođaka iz inostranstva, direktno na telefon - objašnjava i dodaje da čak dve trećine novca koji je u opticaju u Africi dolazi iz stranih država. Mobilni telefon zato sve češće zamenjuje tradicionalne banke.

Račun u banci nije potreban

Sing kaže da se plaćanje mobilnim telefonom u posednjih 17 godina čvrsto etabliralo u mnogim afričkim zemljama, jer gotovine ima sve manje, a nema ni kreditnih kartica. On za "Dojče vele" kaže i da često nema bankomata i bankarskih poslovnica. - U nedostatku tih ponuda tržište je osvojio mobilni telefon, tako račun u banci mnogima nije potreban.

Banke sarađuju s ponuđačima mobilnih usluga, i kroz plaćanje se vrlo dobro može preispitati da li je kupac kreditno sposoban za kasniju kupovinu nekretnine ili automobila. Pristup finansijskim platformama je besplatan, a provizija je minimalna. Zanimljivo je da kompanije poput "Vodafona" i "Oranža, već gledaju kako da "afrički trend plaćanja" plasiraju i na tržišta Južne Amerike i Azije.

Ipak, ovaj model nije "zaživeo" svuda: u Južnoafričkoj Republici je prošao loše, a razlog za to je očekivan. - Ljudi ovde žive dosta dobro, zemlja je razvijena, a ljudi, kao i u Evropi i Americi, imaju pristup bankovnim računima, karticama i internetu. Svi ponuđači mobilnih usluga su probali da se pozicioniraju na ovom tržištu, ali nisu uspeli u tome - kaže Sing za "Dojče vele".

Plata plaćanje, troškovi

Foto: Shutterstock

Jedini problem je signal

Ponuđač "M-Pesa", što na svahili jeziku znači novac, dominira istočnoafričkim tržištem. Kompaniju je 2007. osnovao kenijski mobilni operater "Safarikom", u saradnji sa "Vodafonom", a širenje mreže poslovanja se odvijalo postepeno. Filipe Veber, ispred "M-Pese"-a, kaže da u Keniji čak 86 odsto njihovih klijenata koristi ovaj način plaćanja.

Takođe ističe da je "Vodafon", sa svojih 37 miliona korisnika, najveći ponuđač usluga mobilnog plaćanja na svetu - Transakcije iznose ukupno 11 milijardi godišnje, a to je više nego što ostvaruje "Pejpal", firma za plaćanje putem interneta. U planu je i ponuda još šire palete finansijskih usluga, među kojima su pristup kreditima i plaćanje onlajn.

Afrika velikom brzinom razvija bezgotovinski platni promet. Ali, to sve može da funkcioniše samo pod jednim uslovom: da mobilni telefoni imaju signal. U Zimbabveu je, nažalost, mobilna telefonska veza nepouzdana. - Kada nemamo signal, onda možemo da prevozimo mušterije samo za keš - kaže jedan taksista, i dodaje da gotovine ima retko, a da telekomunikaciona mreža često ne radi i po nekoliko dana, tako da tada ne mogu ni da rade.

(Telegraf Biznis/Novac.hr)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • mille

    u Svedskoj to poodavno se koristi a razlog je ukidanje gotovog novca

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke