• 0
 ≫ 

Ekonomija JI Evrope otporna na koronavirus: Vrednost ukupnog izvoza u Kinu je samo 1 odsto

 ≫ 

Štaviše, niže cene primarnih proizvoda mogle bi da se odraze pozitivno na ekonomije CIE

  • 0

Eventualno usporavanje rasta bruto domaćeg prozivoda Kine i celog sveta ne bi trebalo da negativno utiče na ekonomije Centralne i Istočne Evrope, ako se širenje koronavirusa brzo obuzda, procenjuju ekonomski analitičari austrijske Erste grupe.

Štaviše, niže cene primarnih proizvoda mogle bi da se odraze pozitivno na ekonomije CIE, kao neto uvoznika primarnih proizvoda. Zbog dramatičnog rasta broja zaraženih lica koronavirusom, kako se konstatuje, na tržištima vlada veća neizvesnost u pogledu posledica po ekonomski razvoj, nego što je to bio slučaj u početku SARS-a.

Te 2002, udeo kineske ekonomije je u globalnom BDP-u bio znatno niži (8,7 odsto nasuprot 19,3 procenta 2019. godine, prema MMF-u), i samim tim je svet bio otporniji na slabljenje potražnje u Kini. Pored toga, globalna ekonomija bila je na stabilnom putu oporavka.

SARS je snizio rast kineske ekonomije samo između prvog i drugog kvartala 2003, sa 11 procenata na 9 odsto, i nije uticao na godišnju dinamiku rasta.

Procenjujući iz kojih bi delova privrede mogao da se očekuje potencijalni negativan uticaj epidemije na ekonomski rast Kine, eksperti Erstea ističu turistički sektor budući da su kineske vlasti, ali i druge zemlje uvele mere zabrane putovanja.

aerodrom NIkola Tesla, koronavirus Foto: Tanjug/Rade Prelić

"Iako zemlje CIE beleže sve veći broj turista iz Kine, njihov udeo u ukupnom broju stranih posetilaca i dalje je uglavnom na nivou nižih jednocifrenih procenata. Stoga, uticaj čak i značajnog pada broja kineskih gostiju ne bi ugrozio turistički sektor u CIE", ističu iz Erste grupe.

Uticaj na kinesku ekonomiju mogao bi prevazići sektor usluga. Srećom, vrednost izvoza CIE u Kinu je zanemarljiva (oko 1 odsto ukupnog izvoza), što ovaj region čini prilično otpornim na eventualno usporavanje kineske potražnje. S druge strane, udeo uvoza iz Kine mnogo je veći u CIE.

Više od trećine uvoza su finalni proizvodi, tako da bi njihovo smanjenje imalo prilično neutralan uticaj na ekonomski rast u CIE. Potencijalni poremećaj uvoza poluproizvoda je relevantniji za ekonomije CIE, gde bi velike zavisnosti i nedostatak zamena mogli potencijalno da dovedu do izvesnih prekida ili odlaganja u proizvodnji.

Najveći deo uvoza poluproizvoda se odnosi na računare i elektroniku, navodi se u analizi Erste grupe.

Kada je reč o automobilskom sektoru, CIE i zavisnosti ovog regiona od uvoza iz Kine, ekonomisti Erstea napominju da su u Vuhanu locirane važne operacije za Nisan, Pežo-Sitroen, Hondu i Dženeral Motors.

Zahvaljujući visokoj optimizaciji logistike, automobili sastavljeni u CIE oslanjaju se na komponente prvenstveno proizvedene u Evropi, a veoma mali procenat delova (2,5 do 3,5 odsto) dodate vrednosti automobila potiče iz Kine.

Semafor, Saobracaj, Guzva, Automobili Foto: PIxabay.com

Zaustavljanje proizvodnje u Kini, u cilju obuzdavanja širenja virusa, može prouzrokovati vidljive prekide u potrošnji bakra i sirove nafte, kao i u potrošnji čelika.

Efekti tražnje na sirovu naftu trebalo bi da budu uglavnom pozitivni po CIE, jer su sva tržišta zapravo uvoznici primarnih proizvoda. Ukoliko se širenje virusa u nekom trenutku obuzda, industrijska proizvodnja bi se mogla oporaviti od mogućeg pada u prvom kvartalu, zaključuju analitičari Erstea.

Video: Razvojni put virusa koji već mesec dana kosi sve pred sobom

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>