• 1

Oporavak MSP tri meseca posle krize: Pokriće troškova i odlaganje narudžbina najveći problemi

Svaka druga firma, u proseku, veruje da su joj poslovni prihodi barem prepolovljeni

  • 1
Vlasnik, kafeterija, otvoreno, restoran

Foto: Shutterstock

Kako pokriti osnovne troškove poslovanja i rešiti odlaganje i otkazivanje porudžbina, najveći su izazovi sa kojima se bore mala i srednja prreduzeća u Srbiji u uslovima poslovanja izmenjenim usled pandemije virusa.

To pokazuju rezultati ankete „Zajedno kroz krizu“, koju su od 26. do 31. marta sproveli Privredna komora Srbije i USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj.

Kompanije u privatnom sektoru, prema anketi koja je obuhvatila 806 mikro, malih i srednjih preduzeć, bore se takođe da zaštite osetljivu likvidnost, svaka druga anketirana firma smatra da ima prepolovljeni prihod, a svaka treća da može da se prilagodi poslovanju preko interneta.

MMSP sektor očekuje povratak na uobičajeni nivo poslovanja tri meseca nakon završetka krize, a najveći optimisti su u sektorima informisanja, komunikacija, građevinarstva i poljoprivrede, jer veruju da se, u proseku, mogu oporaviti brže od drugih.

Većini kompanija pomoglo bi oslobađanje od plaćanja poreza i doprinosa, pokazalo je istraživanje.

Ocenjujući intenzitet negativnih efekata, privrednici kažu da je najjači udar na poslovanje izazvalo odlaganje ili otkazivanje porudžbina (3,9 na skali od 1 do 5), nemogućnost pokrića osnovnih troškova poslovanja (3,7), ograničenja radnog vremena (3,7) kao i nemogućnost naplate potraživanja (3,7).

Svaka druga firma, u proseku, veruje da su joj poslovni prihodi barem prepolovljeni u odnosu na mart prošle godine, dok gotovo trećina anketiranih, uglavnom u sektoru mikro preduzeća i preduzetnika očekuje gubitak veći od 80 odsto u poređenju sa martom 2019.

Prema sektorima delatnosti, najveće gubitke očekuju turizam i ugostiteljstvo (45,5 odsto), ostale usluge (39,2 odsto), kao i stručne, naučne, inovacione, tehničke i administrativne delatnosti (31 odsto).

Apsolutna većina ispitanika, 97 procenata, očekuje teškoće u naplati potraživanja, a svega tri procenta svih ispitanih firmi, uglavnom malih kompanija iz IT sektora, kao i malih i srednjih iz sektora industrije, uopšte ne očekuje promene.

Anketa pokazuje da je veoma malo privrednika u prvom talasu otpustilo zaposlene. U najvećoj meri smanjili su broj radnih sati i organizovali rad od kuće, a trećina ispitanih intenzivirala je pregovore sa poveriocima oko otplate dugova.

Kada je u pitanju mogućnost poslovanja preko interneta, svaka treća firma smatra da se može, delimično (26 odsto) ili potpuno (5,0 odsto), prilagoditi poslovanju putem interneta. Prema strukturi, preduzetnicima i mikro preduzećima je lakše da poslovanje izmeste u onlajn prostor nego srednjim kompanijama.

Najugroženije delatnosti su turizam i ugostiteljstvo, gde je prodaja smanjena za 57 odsto, a profitabilnost za 63 procenta. Više od 40 odsto firmi procenjuje da će im biti potrebna do tri meseca da se vrate na uobičajeni nivo poslovanja, dok je za trećinu ispitanika taj rok duži i traje šest meseci.

Anketa je obuhvatila 806 mikro, malih i srednjih preduzeća u Srbiji, koja su, prema poslednjim finansijskim izveštajima, imala više od 45.000 zaposlenih i ostvarila poslovni prihod od više od 650 milijardi dinara, navodi se u saopštenju PKS.

Video: Minimalni iznos kredita za privrednike je milion, a za preduzetnike dva miliona

(Telegraf Biznis)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Baš teško

    "....Najugroženije delatnosti su turizam i ugostiteljstvo, gde je prodaja smanjena za 57 odsto, a profitabilnost za 63 procenta... " U malim kafićima i restoranima, uslužnim delatnostima, i jedno i drugo je smanjemo za 100%, pri tom zna se da su mart i april najjači meseci u godini, a nece se raditi ni maj, nakon toga dolaze jun, jul i avgust (odmori i smanjena potrošnja). Realno biće jako, jako teško za svakog ko ima zaposlene, kiriju, i sve ostale troškove na ledjima.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke