• 35
 ≫ 

Kad vozači u Srbiji mogu da očekuju još jeftinije gorivo, i šta se to upravo desilo na tržištu nafte

 ≫ 

"Ukoliko bi se naša država odrekla i dela akcize i taksi mislim da bi na taj način u ovom trenutku doprinala za dodatni pad cena motornih goriva ali sa druge strane to bi  podstaklo veću tražnju i potrošnju benzina i dizela u Srbiji"

  • 35
Nafta, gorivo, Srbija Foto: Shutterstock, Pixabay

Američka sirova nafta (West Texas Intermediate WTI), jedna od najvažnijih tipova ovog energenta po kojoj se određuje cena na tržištima, sinoć je završila trgovanje na berzi sa negativnom cenom od minus 37 dolara za barel. WTI nikada pre ovoga u istoriji nije trgovala ispod nule.

Na tržištu "crnog zlata"  se tako dogodilo nešto bizarno, cene su toliko pale da su trgovci plaćali kupcima da uzmu naftu, jer nemaju gde da je skladište.

Šta može da očekuje industrija, a šta vozači u Srbiji? Da li se može očekivati i kada da se cena prelije na našte tržište? Da li će ova cena da potraje?

- Konkretno, kada je reč o ceni nafte na berzi, lično mislim da je to kratkotrajna pojava i da će već narednih dana doći do oporavka tržišne cene. To je cena koja nije održiva za biznis nafte i jednostavno na duge staze donosi gubitke celokupnoj branši. Svakako ova cena, ukoliko bi se zadržala jedan period pogodovala bi zemljama uvoznicama sirove nafte i njihovim potrošačima ali samo nakratko - kaže za Telegraf Biznis Ljubinko Savić iz Udruženja za energetiku i energetsko rudarstvo pri PKS.

Zemlje OPEC+ upravo sa ciljem zaštite tržišta sirove nafte ograničile su proizvodnju nafte i time su nakratko stabilizovale cene, podseća Savić. Međutim, pandemija virusa COVID 19 ne samo da ostavlja posledice na ovu delatnost veći na svetsku ekonomiju ukupno. Sa oporavkom ekonomija poput Kine, Indije, SAD, EU treba očekivati i rast potražnje sirove nafte što će direktno i dovesti do rasta cene crnog zlata.

Kakvo je stanje na srpskom tržištu?

- Što se tiče srpskog tržišta ono je stabilno u pogledu ponude, međutim i kod nas je tražnja na minimumu. Svih derivata ima dovoljno, a rafinerija nafte može odgovoriti i na veću tražnju i može podmiriti sve naše potrebe u najboljim danima. Veća ponuda od tražnje nesumnjivo dovodi i do pada cena derivata nafte, svih derivata ne samo motornih goriva - napominje on.

Najava pokretanja rada građevinske industrije neusmnjivo je signal oporavka srpske ekonomije a time se očekuje i pojačana tražnja kako dizela tako i drugih derivata koji participiraju u ovoj delatnosti, dodaje naš sagovornik.

- Ne treba da zaboravimo da smo sada u jeku prolećne poljoprivredne sezone i da se ubrzano radi na privođenju prolećne setve. To je još jedna delatnost koja svakako u ovim danima pojačano troši derivate, dizel. Sektor saobraćaja kao treći bitni sektor za tržište nafte i derivate nafte tek treba da profunkcioniše. Sa njegovom aktivacijom možemo očekivati da će se tek tada naftna privreda stabilizovati i da ćemo tada imati i stabilne cene derivata nafte a tu podarzumevamo i motornih goriva - kaže Savić.

Kratkoročni pad cene sirove nafte ne podrazumeva i automatski pad cena osnonih derivata ni u jednoj zemlji pa ni kod nas, napominje on.

- Ukoliko ovaj pad ostane minimum 10-15 dana na ovom nivou tek tada možemo očekivati reakciju i na maloprodajnom tržištu, odnosno možemo očekivati i zančajniji pad i na našim benzinskim pumpama -

Globalna dešavanja izazvana pandemijom virusa su uticala na pad tražnje nafte i na berzansku cenu sirove nafte, nestabilni odnosi na realciji SAD-RUSIJA takođe, dogovor o smanjenoj proizvodnji unutra OPEC+ sa druge strane doveo je do stabilnijih cena, a sve ukupno do pada cene na berzi, kaže Savić.

- To se odrazilo i na cene motornih goriva u Srbiji tako da mi imamo već u ovom trenutku niže i prihvatljive cene benzina i dizela. Ukoliko bi se država odrekla i dela akcize i taksi mišljenja sam da bi na taj način u ovom trenutku doprinala za dodatni pad cena motornih goriva ali sa druge strane, to bi podstaklo veću tražnju i potrošnju benzina i dizela. Sve to bi podiglo i priliv u budžet po osnovu poreza i akcize od većeg obrta/prodaje ovih derivata, a naši građani i industrija bi lakše prebrodili kriznu situaciju - ističe Savić.

Pratite uživo na našem portalu šta se dešava sa cenom nafte.

Video: Neko je izmislio problem s gorivom i taj će u zatvor

(Vesna Bjelić)

Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Js

    21. april 2020 | 11:34

    Ovde u Australiji dizel oko 69din vec mesecima,a benzin oko 60din za litar,i ovde drzava uzima marzu i to ne malu,ali nesto opasno tamo ne stima?

  • Ja

    21. april 2020 | 13:23

    U Becu od danas ISPOD 90centi.

  • zlatko

    21. april 2020 | 14:18

    Da bi spustili cenu mora se cekati od 10-15 dana.a kada skoci cena nafte na berzi i gorivo isti dan poskupljuje na punpama

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>