• 69
 ≫ 

Sve o pruzi koja će nas voziti 200 km/h, samo 25 minuta do Novog Sada: Kada, kuda ide, koliko košta?

 ≫ 

Investicija je vredna 850 miliona evra. Samo deo Stara Pazova - Novi Sad košta 580 miliona dolara, Beograd - Novi Sad je 850 miliona dolara, a deonica Novi Sad-Subotica koštaće 1,2 milijardu dolara.

  • 69
Brza pruga Beograd, Novi sad, Infografika

Ilustracija: Nikola Jovanović

Za godinu i pet meseci, odnosno u oktobru naredne godine, od Beograda do Novog Sada kako je najavljeno, vozićemo se brzom prugom koja se gradi,  a stizaćemo za 25 minuta vozovima koji će ići gotovo 200 kilometara na sat.

To je, kako se poredi ovih dana, kao da popijete jednu kafu, ili obavite jedan telefonski razgovor.  Na toj deonici, koja će nas i do Beča voditi za četiri sata, nalazi se i tunel Čortanovci koje važi za jedno od najvećih infrastrukturnih gradilišta u Evropi.

Kuda tačno prlozai pruga, kako izgleda projekat i deonice na kojoj rade ruske, a kako one na kojoj rade kineske kompanije, koliko sve to košta i koji su rokovi, pitali smo Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture.

Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta ujedno je i najveći i najvredniji projekat u Jugoistočnoj Evropi ukupne vrednosti oko četiri milijarde evra, od čega oko dve milijarde evra na teritoriji Srbije.

To jedan od prvih projekata u okviru globalne inicijative "Pojas i put".

Vijadukt Čortanovci

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Donica Stara Pazova - Novi Sad (40,4 km)

 

Modernizacija i izgradnja dvokolosečne otvorene pruge Stara Pazova – Novi Sad (40,4 kilometra), uključujući i izgradnju tunela i vijadukta „Čortanovci“, deo su projekta izgradnje pruge za velike brzine do 200 km/sat između Beograda i Budimpešte.

Radove izvodi ruska kompanija „RŽD Internešenel“, a ukupna vrednost ovog projekta je 585,5 miliona dolara. Od toga, vrednost ugovorenih radova na otvorenoj pruzi iznosi 247,9 miliona dolara, a na tunelu i vijaduktu Čortanovci 337,6 miliona dolara. Finansiranje je obezbeđeno iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica.

Vijadukt Čortanovci

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Pored ruske kompanije, na ovom projektu angažovano je i oko 170 domaćih firmi, kao podizvođači i isporučioci opreme i repromaterijala na projektu.

Trenutno je na gradilištu nešto manje od 900 radnika ruske kompanije „RŽD Internešenel“, uz angažovanje 372 jedinice mehanizacije. Od tog broja, oko 350 radnika angažovano je na izgradnji otvorene pruge, dok ostali rade na izgradnji tunela i vijadukta u Čortanovcima.

Rok završetka svih radova je prema ugovoru kraj 2021. godine, a tokom nedavne posete dogovoreno je skraćenje roka završetka do oktobra 2021. godine.

Vijadukt Čortanovci

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Otvorena pruga Stara Pazova-Novi Sad (36,2 km)

 

Radovi na rekonstrukciji i modernizaciji otvorene pruge Stara Pazova – Novi Sad počeli su 16. marta 2018. godine.

Do sada je završeno nešto više od 50 odsto ukupno ugovorenih radova, a već je izgrađeno oko 31,5 kilometara koloseka (uključujući i stanične koloseke), za velike brzine između Stare Pazove i Novog Sada.

Pored ostalog, trenutno su u toku radovi na montaži novih i demontaži starih šinskih polja, izgradnji vijadukta i pothodnika u Beškoj, propusta, mostova i pothodnika između Beške i Petrovaradina, zatim izrada nasipa između Inđije i Novog Sada i zaštitnog zida od buke između Inđije i Beške, kao i gradnja drumsko-pešačkog nadvožnjaka nedaleko od Inđije.

Altina, Zemun Polje, Batajnica, deonice, radovi, kineske kompanije

Foto: mgsi.gov.rs

Projektom je predviđeno da se stanice Inđija, Sremski Кarlovci i Petrovaradin zadržavaju na postojećim lokacijama i one će biti rekonstruisane. Nova stanica Beška projektovana je na novoj lokaciji.

Vijadukt u Beškoj, čija je izgradnja u toku, jedan je od tri vijadukta koji se grade na otvorenoj pruzi između Stare Pazove i Novog Sada i svakako najzahtevniji od njih. I drumsko-pešački nadvožnjak koji se gradi na oko tri kilometra od Inđije jedan je od bitnijih objekata na deonici brze pruge Stara Pazova – Novi Sad.

Nadvožnjak će nositi četiri stuba visine trinaest metara, sa 18 rasponskih nosača, čija je montaža ovih dana u toku.

Sva ukrštanja pruge sa drumskim saobraćajnicama biće denivelisana, a ukupno ih ima 10. Pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima (ETCS nivo 2).

Altina, Zemun Polje, Batajnica, deonice, radovi, kineske kompanije

Foto: mgsi.gov.rs

Tunel i vijadukt Čortanovci (4,2 km)

 

Radovi na izgradnji vijadukta i tunela Čortanovci započeli su 11. avgusta 2017. godine.

Na izgradnji tunela i vijadukta Čortanovci do sada je završeno blizu 90 odsto od ukupno ugovorenih radova.

Izgradnja tunela obuhvata dve tunelske cevi, svaka sa po jednim kolosekom, ukupne dužine oko 2,2 kilometra. Desna tunelska cev probijena je 3. aprila 2020. i njena dužina je 1.086,5 metara. Radovi u tunelu istovremeno se izvode sa obe strane tunela, što znači da se odvijaju iz četiri pravca istovremeno, na svakoj tunelskoj cevi iz dva pravca.

Vijadukt, koji je lociran neposredno uz desnu obalu Dunava dužine je oko tri kilometra i nosiće ga 103 stuba, od kojih je najviši 28 metara. Do sada su završeni radovi na izgradnji sva 103 noseća stuba i trenutno se izvode radovi na izgradnji glavnih rasponskih nosača konstrukcije vijadukta, od 118 nosača završeno je 90 nosača.

VUČIĆ ČORTANOVCI PRUGA ALEKSANDAR VUČIĆ

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Deonica Beograd Centar- Stara Pazova (34,5 КM)

Vrednost ugovora je 350,1 milion dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita kineske Eksim banke.

Izvođač radova je kineski konzorcijum „Čajna rejlvej internešenel” i „Čajna komjunikejšens konstrakšen kompani”.

Trenutno su u toku radovi na rekonstrukciji i modernizaciji levog koloseka pruge Beograd centar – Stara Pazova.

Vijadukt Čortanovci

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Projektom su predviđeni radovi na kolosecima u stanicama i na otvorenoj pruzi. Dva postojeća koloseka između Beograd centra i Batajnice biće rekonstruisana, a između Batajnice i Stare Pazove izgrađena dodatna dva nova koloseka.

Predviđena je izgradnja tri nadvožnjaka (Кamendin, Nova Pazova i Stara Pazova) i jednog podvožnjaka (Zemun polje). Pored toga, biće uređene železničke stanice Novi Beograd, Batajnica, Stara Pazova i Nova Pazova i izgrađena nova stanična zgrad Zemun na novoj lokaciji, stajalište Tošin bunar biće izmešteno na novu lokaciju, a izgrađena i dva nova stajališta Altina i Кamendin. U stanicama Novi Beograd, Zemun, Zemun polje, Batajnica, Nova Pazova i Stara Pazova biće rekonstruisani kolosečni kapaciteti.

Vijadukt Čortanovci

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Sva ukrštanja pruge sa drumom biće denivelisana, a svi putni i pešački prelazi u nivou ukinuti. Projekat modernizacije podrazumeva primenu evropskih standarda interoperabilnosti.

I u uslovima vanrednog stanja zbog zarazne bolesti COVID-19 radovi se svakodnevno izvode na ovoj deonici, pa je na gradilištu oko 600 radnika i oko 200 jedinica mehanizacije.

Za ovu našu najbržu prugu, kaže se da je najsavremenija pruga u našoj državi i regionu, po svim evropskim standardima, i dodatno, ona nema nikakvih dodirnih tačaka sa putnom infrastrukturom.

Video: Od oktobra 2021. od Beograda do Novog Sada za 25 minuta

(Vesna Bjelić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • DD

    23. april 2020 | 14:23

    Hajde da se vratimo u sesti razred osnovne skole. Izmedju Beograda i Novog Sada ima oko 80km. Ako se voz krece brzinom od 200km/h za koje vreme ce preci tu deonicu? Odgovor je oko 25 min. ALI ako se krece konstantnom brzinom od 200km/h duz celog puta, bez stajanja na usputne stanice, i ako se ukopa u mestu na pocetku i na kraju sto je nemoguce. Prvo, kroz Beograd voz ne sme da ide 200 km/h prosto i jednostavno zbog bezbednosti. Dakle sve do Batajnice voz nece ici 200km/h. Dalje, deonica na kojoj ce voz ici sigurno 200 km/h je deonica izmedju Stare Pazove i Indjije gde je voz i inace isao najvecom brzinom na celom putu do Novog Sada. Vijadukt koji se pominje je u krivini tako da ni tu nece moci bas da projuri sa svih 200 na sat. Potom na celom putu postoji dosta zeleznickih stanica kroz koje voz NE SME da prodje sa tolikom brzinom. Preko Zezeljevog mosta u Novom Sadu nema sanse da prodje sa 200 na sat ako ne zele da se most srusi. Stadler vozovi koji su vozili na toj relaciji mogu da razviju maksimalnu brzinu od 160 km/h, sto znaci da ce se morati kupiti novi vozovi koji mogu da razviju brzinu od 200 km/h. Suma sumarum, poenta svega ovoga je bila da ce voz i Beograda do Novog Sada samo u bajci moci da stigne za 25 min. Tako da bice mnogooo bolje i brze nego sto je bilo. Al trebace nam jedno 40-50min minimum, sto je bolje od 2 sata svakako. Al ne verujmo bajkama jer je racunica iz osnovno skole previse jasna. Hvala!

  • zeljko

    23. april 2020 | 14:27

    za sto brzi odlazak iz ovog ludila...

  • Cobi

    23. april 2020 | 15:10

    Bg-Ns--25 min. Bg-Ni--6-7sata

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>