• 15

Kako na odmor ove godine: Autobusom, kolima ili avionom? Šta najmanje košta, i novca i živaca

I pre pandemije, mnogima je putovanje avionom bilo komplikovano zbog ranijeg dolaska na aerodrom, čekiranja i detaljnog pregleda. Šta nas tek sad čeka?

  • 15
prevoz

Foto: Pixabay

Ranije smo, čini se, više imali dilemu gde ćemo na odmor, more, planinu, nego kojim prevoznim sredstvom ćemo stići do tamo ili sa kim ćemo putovati. Sada je sve bitno. Posle korone nastupilo je novo doba, a to znači i nove mere koje se odnose na sve sfere našeg života, pa i na putovanja.

Svaka zemlja u svom tempu otvara granice za susede i ostale države, mada se i ta nova pravila menjaju u skladu sa tim kako se zaraza širi. Ipak, ako ste odlučili da ove godine, barem u nekom trenutku, odmor provedete van Srbije, trebalo bi da imate na umu neke činjenice.

Pre polaska na put, svakako je savet da obavezno proverite sve uslove ulaska u državu u koju ste se uputili preko zvaničnih sajtova njihovih državnih organa ili diplomatsko-konzularnih predstavništava u Srbiji.

Donosimo vam detaljan pregled o tome čime vam se najviše isplati da putujete u 2020. Šta vas košta najmanje, i kada je reč o novcu, ali i kad se radi o živcima i stresu.

Kola

Odlazak na odmor automobilom je za mnoge prvi izbor, iz više razloga: komfor, fleksibilno vreme putovanja, pauze po potrebi i tome slično. Iako još uvek nije definisano da li su maske u sopstvenom vozilu neophodne, preporuka je da ih imate i koristite na graničnim prelazima, pumpama. Ako sami planirate put, obezbedite i dezinfekciono sredstvo.

Takođe, pre puta uplatite putno osiguranje, ali imajte u vidu da ono ne pokriva lečenje od virusa Covid-19. Podrazumeva se detaljan tehnički pregled vozila pred odlazak na put, što je dodatni trošak za vaš planirani budžet, kao i sipanje goriva. Ako putujete s decom mlađom od 12 godina, proverite da li su sedišta za njih odgovarajuća.

Gužva u saobraćaju, Saobraćaj, Automobili, Auto put

Naoružajte se strpljenjem / Foto: Shutterstock

Obratite pažnju i na ovo: dete mlađe od 12 godina ne sme sedeti na prednjem sedištu; izuzetak je dete mlađe od 3 godine, ukoliko se prevozi u dečijem sedištu okrenutom unazad na suvozačevoj strani, i samo ukoliko se vazdušni jastuk može mehanički isključiti. Dete do 5 godina starosti na zadnjem sedištu mora sedeti u dečijem sedištu, prilagođenom njegovoj visini i težini. Deca od 5 do 12 godina mogu sedeti u auto busteru, vezana sigurnosnim pojasom.

Prednost vožnje kolima je što možete upaliti klimu, stati po potrebi, i deliti prostor samo s nekoliko bliskih osoba. Prema iskustvu nekih naših turista koji su stigli u Grčku, preko Bugarske, na prelazu KULATA su im tražili mobilni telefon jednog od putnika iz vozila, i pitali gde tačno putuju i koliko tamo ostaju. Na granici s Bugarskom se popunjava određena dokumentacija, a svakako je potrebno da se zbog gužvi naoružate strpljenjem.

Aktuelne cene goriva na benzinskim pumpama u Srbiji možete pogledati OVDE.

Autobus

Ako želite da rezervišete kartu za autobus, ove godine ćete to možda morati da učinite ranije nego prethodnih puta. Iako dobar deo srpskih turista u 2020. neće napuštati zemlju, ipak je bolje da budete pripremljeni, jer autobusi u post-korona periodu mogu da primaju samo 50 odsto svog kapaciteta.

Nošenje maski u autobusima je obavezno, i to je ono što je do vas. Na turističkim agencijama i prevoznicima je da obuče svoje radnike da prepoznaju osnovne simptome virusa Covid-19 i da postupaju u skladu s propisima zemlje u koju vode putnike.

Autobuska stanica Niš, mere, karte, prevoz, putnici, autobusi, polasci, kontrola

Posle korone važe nova pravila i za vožnju autobusom / Foto: Tanjug/Dimitrije Nikolić

Kod vrata svakog autobusa mora da bude obezbeđeno dezinfekciono sredstvo za putnike i osoblje, a jedno mesto pored putnika mora da bude slobodno, što je dobra stvar, naročito ako su putovanja duga. Osim toga, vozači su dobili nalog da redovno provetravaju vozila, što je takođe dobra vest za putnike.

Preporuka je da se klima ne pali, što je minus ako ste navikli da se rashlađujete samo na ovaj način. Na kraju svake vožnje, autobusi bi trebalo da se detaljno dezinfikuju. Kada putujete organizovano, na primer, s agencijom - plus je i to što ćete od osoblja dobiti detaljna uputstva, pa ne morate sami da istražujete ili razmišljate da li će vas vratiti s granice zbog nekog propusta.

Kada idete autobusom, vaš finansijski trošak za prevoz se završio onog trenutka kada ste kupili kartu. Ne morate dalje da razmišljate o benzinu ili eventualnim nezgodama na putu.

Avion

Ako vam je ovo prevozno sredstvo i pre pandemije bilo "komplikovano", jer morate ranije da stignete na aerodrom, do kojeg putujete dugo, da se čekirate adekvatno, planirate prtljag u svaki centimetar, kao i to šta ćete poneti, onda će vam u post-korona stanju sve delovati još gore, rigoroznije.

Za razliku od automobila i autobusa, u avion kao što već znate - ne možete uneti mnogo toga, a sada važe i ova pravila. Prvo i osnovno, nema ulaska u avion, pa čak ni na aerodrom, bez maske.

Jedan putnik iz Amerike je odbio na stavi masku i nije mu dozvoljeno da uđe u letelicu. Iako trenutno nema zakona koji nalaže da je nošenje maske obavezno, avio-kompanije imaju pravo da sprovode svoju politiku zarad opšte bezbednosti. Mana je i to što iz aviona nemate gde da izađete, sve dok ne sleti na aerodrom, a pozitivno je svakako što će kapacitet putnika takođe biti smanjen.

Imajte na umu i da će, kako kažu stručnjaci za putovanja, avionske karte biti skuplje nakon ukidanja blokade, jer se mnoge kompanije bore za opstanak. Doduše, neki niskobudžetni prevoznici nastaviće da igraju na kartu povoljnih cena, kako bi "potukli" konkurenciju, ali se suočavaju s izazovom vezanim za distanciranje u avionu, pa će moći da prime manje putnika.

Avion, dezinfekcija, koronavirus

Dezinfekcija aviona / Foto: Tanjug/AP

Pre nekoliko dana, na dva glavna aerodroma u Grčkoj (Atina i Solun), sletelo je ukupno 39 aviona, sa 3.240 putnika, a 11 se smatralo "visokorizičnim". Putnici su morali da urade test na Covid-19, i da ostanu u hotelu dok se ne objave rezultati.

Oko 1.560 putnika sa ovih 11 letova bilo je podvrgnuto testovima, tako da imajte u vidu da je prilikom kolektivnih putovanja i to problematika. Dovoljno je da se jedan putnik s vašeg leta smatra rizičnim, i da "povuče" celu grupu sa sobom.

Ako putujete u Grčku ove godine, šta kažu cifre?

Kola:

Beograd (Bubanj Potok) - Dimitrovgrad - Sofija - Kulata (Promahonas) - Seres - Kavala - Keramoti - Limenas je najkraća i najpovoljnija trasa za Tasos. Putarina u jednom smeru košta oko 11-12 evra za prvu kategoriju vozila.

Ako putujete preko Bugarske, onda iz Beograda imate jednu putarinu kod Niša (800-900 RSD), kao i trošak za vinjetu (za vozila do 3,5 tone, mesečna vinjeta košta 15 evra). Važno je napomenuti da za kola ne postoji jednodnevna vinjeta.

Vožnjom preko Bugarske štedite oko 20 odsto putnih troškova (kraća trasa, manja potrošnja goriva), ali računajte na "uska grla" i gužve. Na delu puta kroz Bugarsku ima nekoliko benzinskih pumpi sa odmorištem, a cene goriva ne odskaču mnogo od naših. Keramoti je obično mesto gde prelazite na trajekt, a do njega iz Beograda imate oko 830 km.

Trajekt do Tasosa košta 15 evra za kola, i dva evra po osobi, pa te cene pridodajte troškovima za benzin i sve ostalo. Dakle, ako prosečan auto potroši oko 6 litara benzina na 100 km, to znači da mu treba oko 50 litara benzina do Keramotija. Trošak: oko 50 evra u jednom pravcu. Dakle, samo za gorivo vam treba ukupno 100 evra.

Autobus:

U cenu autobuske karte do Tasosa najčešće je uračunata i cena karte za trajekt. Cene povratnih karata za odrasle idu od 60 do 90 evra, u zavisnosti od toga iz kog grada putujete. Povratna karta sa polaskom iz Novog Sada je oko 90 evra, iz Beograda 75 evra, a iz Niša 60 evra.

Avion:

Iz Beograda avionom možete stići samo do Soluna ili Atine, a odatle se organizovati za prevoz do Keramotija odakle kreće trajekt za Tasos, što ume da bude nezgodnija varijanta. U svakom slučaju, vaš odabir za letovanje može biti i neko drugo mesto u blizini ovih gradova.

Aktuelna cena karte u jednom smeru za pravac Beograd - Atina, u periodu kraj juna-početak jula, košta od 300 evra, ako idete nacionalnim avio-prevoznikom. Let traje sat i po vremena, i direktan je.

Video: Gradonačelnik Santorinija poziva turiste: Na magičnom ostrvu nema korone

(B. Đ.)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Siki

    Ovi nasi navalili kao da je dosao sudnji dan .

  • Dragan Nish

    Ja spremam vikendicu unajvece bio policijski cas ili ne instaliracu montazni bazen i uzivancija. Obavezno i hladna pica i preguracu leto. Necu u Grcku da se cimam. Nece biti ovo dobro nece proci tek tako. Aj ljudi Ziveli i budite mi svi zdravi i opozicija i pozicija.

  • Ndn

    Najpametnije ne ici dok se situacija ovo Korone ne smiri.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke