• 64

Kakvog je kvaliteta gorivo u Srbiji? Da li se vozači opravdano žale?

, Telegraf Biznis

Gorivo je rinfuzna roba i moguće je da se degradira kvalitet

  • 64
Cene goriva, gorivo, kvalitet, benzin, dizel, tng, Infografika

Ilustracija: Nikola Jovanović

Vozači u Srbiji neretko negoduju zbog zbog pomeranja cena goriva naviše, naročito u trenutku kada svuda u svetu pada (ili bar u regionu). Međutim, nije izuzetak i da tu i tamo žale na kvalitet goriva.

Obično to ostane na komentarima u društvu, na forumima ili vestima, te smo proveravali da li su te njihove tvrdnje opravdane.

- Nisu opravdane ako toče na regularnim pumpama. Na tržištu Srbije prodaje se gorivo proizvedeno u rafinerijama u Pančevu i okruženju. Dalje, gorivo u rafinerijama u okruženju od kojih se uvoze derivati se proizvodi u Evropskoj uniji. Kvalitet tog goriva apsolutno odgovara standardima EU, a isti ti standardi važe i kod nas, tako da sve što izađe iz rafinerije odgovara najvišim standardima - kaže za Telegraf Biznis Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS).

Kako nam objašnjava, to je što je na "kapiji rafinerije, odnosno države".

- Međutim, gorivo je rinfuz (roba na meru) i moguće je da se degradira kvalitet u tom lancu - kaže naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, na izlasku iz veleprodajnog skladišta, mora da se izda izveštaj o ispitivanju na osnovu kojeg se izdaje potvrda o usaglašenosti goriva ili sertifikat. Taj serfitfkat garantuje kvalitet goriva.

- Svaki vlasnik benzinske stanice može da degradira taj kvalitet, ukoliko na primer, dođe do ukradenog goriva, šverca, ako "nameša" unutra neki drugi sastojak, što je bilo popularno devedesetih... Ipak, postoje i tu mere zaštite - ako se nešto dodavalo, to gorivo će pokazati nižu koncentraciju derivata od markerom propisanih - navodi nam Mićović.

To onda, može da dovede do ozbiljnog kažnjavanja vlasnika, kao i zatvaranja benzinske stanice.

Mićović podseća da se monitornig kvaliteta vrši redovno i da podrazumeva da se benzinske stanice kontrolišu na određeni vremenski rok, a veća zaštita od toga ne bi ni imala smisla.

Ostaje problem tamo gde ta kontrola ne postoji, a to se odnosi na sipanje goriva na raznim kanisterima, divljim cisternama, neovlašćenim stanicama i sl.

Šta je promenilo markiranje goriva i kako se vrši

Ranijih godina, praksa je bila da su krijumčari dodavali i mešali u gorivo sve petrolejske frakcije i razređivače koje su oslobođene akciza. Od 1. februara 2014. godine započeo je program markiranja, odnosno obeležavanja goriva posebnom supstancom - nanomarkerima.

Ono se vrši na dva načina:

- Proverava se da li je na pumpu stiglo legalnim putem, ovo se kontroliše markiranjem goriva

- Proverava se kvalitet goriva u laboratoriji

Cene goriva bi trebalo da ostanu stabilne

Foto: Shutterstock

Vrlo mala količina nanomarkera dodaje se gorivo u skladištima i u rafineriji, odmah nakon proizvodnje, u početnim fazama transporta, odnosno pri izlasku iz rafinerije, prilikom uvoza, itd.

Markeri u gorivu detektuju se fluorescencijom, po sličnom sistemu koji se koristi prilikom izbora, kada vam prst isprskaju nevidljivom“ tečnošću koja može da se vidi pod ultraljubičastom lampom. U ovom slučaju se markeri (tj. gorivo) osvetljavaju laserom određene talasne dužine svetlosti, a na osnovu povratne svetlosti određuje se njihova koncentracija.

Ukoliko se u rezervoaru pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, predviđene kazne za pravna lica koja se snabdevaju švercovanim gorivom iznose do dva miliona dinara, a za preduzetnike i poljoprivredna gazdinstva ta kazna je 500.000 dinara. Podaci za prve tri godine, pokazali su da je oko 30 odsto dizela, koji je u prometu, prešlo iz "sive zone" u regularne tokove.

Zahvaljujuci uspešno primenjenom programu markiranja koji je smanjio količinu ilegalnog ( i nekvalitetnog) goriva u Srbiji na minimum, kako saznajemo, šverceri nalaze nove kanale plasmana na tržišta u okruženju. U Hrvatskoj je na primer, pogoršan kvalitet goriva što se veoma odrazilo na reklamacije vozača tokom turističke sezone pre tri godine.

Kvalitet našeg goriva sada trebalo bi da u potpunosti zadovoljava stroge evropske standarde.

Pišite nam u komentarima ili na biznis@telegraf.rs - kakvo je vaše iskustvo i šta mislite o kvalitetu goriva na našim pumpama. 

Video: Tankeri plutaju puni nafte koju niko neće

(Telegraf Biznis)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • milan

    u BG probao razne dizele,dobri NIS i EKTO, ali je najbolji na PETROL-u sto potvrdjuje i dosta taksista

  • Pera

    Dizel u Srbiji mnogo loš. Često čišćenje katalizatora. Sipao skoro u Sloveniji i mnogo manje troši. Za merenje izduvnih gasova mora biti i kvalitetnije gorivo. I u EU se voze auti stari po 20 godina. Nama se prodaju neke priče. Samo kvalitet

  • Kostadin

    Jednostavno. Gorivo se KRSTI sa svim mogućim razređivačima, sirovim jestivim uljem i gorivima za sušare. Znači sve što može da se nađe u prodaji a nema akcizu. Tržišna inspekcija treba da uzorkuje gorivo prema propisima i utvrdi pravi sastav goriva.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke