Kakvog je kvaliteta gorivo u Srbiji? Da li se vozači opravdano žale?
Gorivo je rinfuzna roba i moguće je da se degradira kvalitet
Vozači u Srbiji neretko negoduju zbog zbog pomeranja cena goriva naviše, naročito u trenutku kada svuda u svetu pada (ili bar u regionu). Međutim, nije izuzetak i da tu i tamo žale na kvalitet goriva.
Obično to ostane na komentarima u društvu, na forumima ili vestima, te smo proveravali da li su te njihove tvrdnje opravdane.
- Nisu opravdane ako toče na regularnim pumpama. Na tržištu Srbije prodaje se gorivo proizvedeno u rafinerijama u Pančevu i okruženju. Dalje, gorivo u rafinerijama u okruženju od kojih se uvoze derivati se proizvodi u Evropskoj uniji. Kvalitet tog goriva apsolutno odgovara standardima EU, a isti ti standardi važe i kod nas, tako da sve što izađe iz rafinerije odgovara najvišim standardima - kaže za Telegraf Biznis Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS).
Kako nam objašnjava, to je što je na "kapiji rafinerije, odnosno države".
- Međutim, gorivo je rinfuz (roba na meru) i moguće je da se degradira kvalitet u tom lancu - kaže naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, na izlasku iz veleprodajnog skladišta, mora da se izda izveštaj o ispitivanju na osnovu kojeg se izdaje potvrda o usaglašenosti goriva ili sertifikat. Taj serfitfkat garantuje kvalitet goriva.
- Svaki vlasnik benzinske stanice može da degradira taj kvalitet, ukoliko na primer, dođe do ukradenog goriva, šverca, ako "nameša" unutra neki drugi sastojak, što je bilo popularno devedesetih... Ipak, postoje i tu mere zaštite - ako se nešto dodavalo, to gorivo će pokazati nižu koncentraciju derivata od markerom propisanih - navodi nam Mićović.
To onda, može da dovede do ozbiljnog kažnjavanja vlasnika, kao i zatvaranja benzinske stanice.
Mićović podseća da se monitornig kvaliteta vrši redovno i da podrazumeva da se benzinske stanice kontrolišu na određeni vremenski rok, a veća zaštita od toga ne bi ni imala smisla.
Ostaje problem tamo gde ta kontrola ne postoji, a to se odnosi na sipanje goriva na raznim kanisterima, divljim cisternama, neovlašćenim stanicama i sl.
Šta je promenilo markiranje goriva i kako se vrši
Ranijih godina, praksa je bila da su krijumčari dodavali i mešali u gorivo sve petrolejske frakcije i razređivače koje su oslobođene akciza. Od 1. februara 2014. godine započeo je program markiranja, odnosno obeležavanja goriva posebnom supstancom - nanomarkerima.
Ono se vrši na dva načina:
- Proverava se da li je na pumpu stiglo legalnim putem, ovo se kontroliše markiranjem goriva
- Proverava se kvalitet goriva u laboratoriji
Vrlo mala količina nanomarkera dodaje se gorivo u skladištima i u rafineriji, odmah nakon proizvodnje, u početnim fazama transporta, odnosno pri izlasku iz rafinerije, prilikom uvoza, itd.
Markeri u gorivu detektuju se fluorescencijom, po sličnom sistemu koji se koristi prilikom izbora, kada vam prst isprskaju nevidljivom“ tečnošću koja može da se vidi pod ultraljubičastom lampom. U ovom slučaju se markeri (tj. gorivo) osvetljavaju laserom određene talasne dužine svetlosti, a na osnovu povratne svetlosti određuje se njihova koncentracija.
Ukoliko se u rezervoaru pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, predviđene kazne za pravna lica koja se snabdevaju švercovanim gorivom iznose do dva miliona dinara, a za preduzetnike i poljoprivredna gazdinstva ta kazna je 500.000 dinara. Podaci za prve tri godine, pokazali su da je oko 30 odsto dizela, koji je u prometu, prešlo iz "sive zone" u regularne tokove.
Zahvaljujuci uspešno primenjenom programu markiranja koji je smanjio količinu ilegalnog ( i nekvalitetnog) goriva u Srbiji na minimum, kako saznajemo, šverceri nalaze nove kanale plasmana na tržišta u okruženju. U Hrvatskoj je na primer, pogoršan kvalitet goriva što se veoma odrazilo na reklamacije vozača tokom turističke sezone pre tri godine.
Kvalitet našeg goriva sada trebalo bi da u potpunosti zadovoljava stroge evropske standarde.
Pišite nam u komentarima ili na biznis@telegraf.rs - kakvo je vaše iskustvo i šta mislite o kvalitetu goriva na našim pumpama.
Video: Tankeri plutaju puni nafte koju niko neće
(Telegraf Biznis)
Video: Mile Jelić Business development manager Comtrade-a
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nezadovoljan
U proteklih 8 godina sam promenio deset automobila od 15 do 3 godine starosti, zajedničko za sve njih jeste da je svaki reagovao na loše gorivo, kako onaj koji je fabrički bez dpf-a tako i euro 6 sa adblue sistemom(automobili su pretežno voženi na magistrali i autoputu). Pošto skoro nikad nisam sipao na malim privatnim pumpama ne mogu ništa da kažem za njih ali za velike kompanije koje imaju u svom lancu desetine pumpi mogu da kažem sve najgore, kada sipate više od 15-20 litara i krenete sa pumpe svaki put doživite neki drugi simptom lošeg goriva kao što je gubitak snage/neravnomeran rad/bučniji motor... U EU pumpe nemaju viši propisani standard od našeg već je njihovo gorivo MANJEG odstupanja od tog propisanog standarda i zato svako ko sipa van Srbije ima osećaj da mu je auto "poleteo". Rešenje jeste da se stane na kraj dosipanju švercovanog goriva u tankove, razblaživanja sa vodom ili 10x više aditiva da se poveća količina... Zamolio bih redakciju da obrade i temu štelovanih aparata za točenje.
Podelite komentar
Aca
Cinjenicu da vozilo bolje ide i manje trosi kad se gorivo toci na pumpama u EU u odnosu na gorivo iz Srbije gospodin iz udruzenja ce verovatno objasniti razlicim vazduhom i klimatskim promenama, valjda nece pricati o malim zelenim.
Podelite komentar
Drasko
Nagoreg kvaliteta u Evropi po najskupljim cenama kao i uvek do sada.
Podelite komentar