• 17

Može li srpska plata da "podnese" zdrav doručak? Sastojci za musli papreno skupi, pistaći - luksuz

, Telegraf Biznis

Plodovi raznih biljaka, žitarice, čia semenke, koštunjavo voće - sve je to sastavni deo kvalitetnog obroka za jutro, u kombinaciji sa mlekom ili jogurtom. Ipak, koliko ljudi u Srbiji može sebi da priušti ovakvu ishranu?

  • 17
musli, doručak

Foto: Unsplash

Sa svih strana slušamo koliko je važno da se hranimo zdravo, posebno sada u vreme pandemije kovid-19. Tačno je da kvalitetna ishrana utiče na imunitet i opšte zdravlje, ali je isto tako luksuz mnogim našim stanovnicima. Uzećemo u analizu barem jedan dnevni obrok, onaj najvažniji, a to je doručak.

Najpre da krenemo od onoga što Srbi najčešće jedu za doručak, a to su hleb ili proja, uz jaja, sir, šunku, slaninu, paštetu, zatim su tu viršle, sendviči, burek, komplet lepinje, kačamak. Ishrana u našoj zemlji ponajviše zavisi od podneblja, finansijskog statusa, uslova rada (kancelarija ili teren), starosti i tome slično.

I dalje važi nepisano pravilo da razne smutije, šejkove i musli uglavnom jedu oni bolje platežne moći, koji mahom ne razmišljaju o cenama, a u nedostatku nekih egzistencijalnih problema - više se posvećuju zdravoj hrani. S druge strane, ljudi koji mesečno žive sa 300 evra, teško da mogu da se hrane skupo i da ne "love" akcije u marketima. Ma koliko nam zdravlje bilo najvažnije, ljudi logično pre biraju da prehrane porodicu nego samo sebe.

Otuda kod nas i dalje više vlada pomama za mesnim prerađevinama, hlebu i pecivu iz obližnje pekare, nego za zdravim jutarnjim obrocima. Sećate se perioda kada niko nije pričao o čia semenkama? Nije bilo tako davno.

Ove semenke su sada, međutim, glavni sastojak muslija. Uz to još idu i razne vrste oraha - pistaći, indijski, brazilski, lešnici, bademi, brusnice i ostalo suvo voće, ovsene ili ražane pahuljice. Ali, koliko sve to košta?

Pistaći su decenijama najskuplji, pravi luksuz u našoj zemlji. Kilogram ove vrste oraha košta 2.100 dinara, a cena je tako visoka zato što se gaje samo na nekoliko mesta na svetu. Uglavnom uvozimo one iz Kine, a potrebno im je mnogo vremena da sazru. Biljka tek nakon šest do sedam godina da prvi plod.

pistaći

Foto: Unsplash

Sirovi badem je oko 1.100, s tim što je pečeni skuplji, dok je cena za kilogram sirovog lešnika - 1.200 dinara. Ako želite da kupite barem 100 grama indijskog oraha, za njih ćete morati da izdvojite oko 155 dinara (kilogram je 1.550 RSD), a brazilski orah je nešto jeftiniji i košta 1.400 dinara za hiljadu grama.

Ne treba zaboraviti ni klasičan orah, čija cena ide na 1.100 dinara za 1 kg. Čia semenke o kojima toliko slušamo u poslednje vreme koštaju skoro 2.000 dinara, po kilogramu, dok su suvo voće i pahuljice vrlo pristupačni.

Ipak, ako želite da imate potpuni obrok, sa svim navedenim, onda to na "papiru" ne izgleda najbolje po novčanik. Naročito ako svemu dodate bademovo ili kokosovo mleko, kojima mnogi zamenjuju kravlje.

Da li vam finansije dozvoljavaju da se hranite zdravo?

Glasajte

Video: Naša sećanja, naši ukusi, naši proizvodi, naša Srbija: Ovo je čuvarkuća garancija kvaliteta

(Telegraf Biznis)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mimi

    Ostavite se tih gluposti. Ko kaže daje to zdrava hrana? Moja baka uživotu nije videla tu hranu i umrla u 90 god. Mama za doručak jela jaja, slaninu, beli mrs i ponekad poparu. Umrla u 89 godini. Kad je mama jedne prilike videla da doručkujem musli, rekla mi je da zbog toga imam problema sa želudcem. Nisam joj verovala. Vremenom su problemi bili jako veliki. Prestala sam jesti musli. Prestale su i jutarnje mučnine i bolovi u stomaku. Mi smo genetski predodređeni na pretežno hranu sa našeg pođručja.

  • 👍

    Mnogo je jeftinija zdrava hrana kada se posadi

  • Dragana Živanović

    Ovsena kaša ne mora da sadrži pistaće i brazilski orah, šta fali običnim orasima? Čia seme se preporučuje max 1 kašika dnevno, ja ga retko koristim jer zaboravim da ga natopim uveče za ujutru. Ovsene pahuljice su 50din/100g. Mleko je mleko. Banana ili rendana jabuka, malo cimeta i gotovo. Ili barena jaja, ajvar, mladi sir i raženi hleb. Ili domaća proja ili gibanica i jogurt. Za ručak malo mesa, prilog od bilo kog povrća i puuuno salate. Od pića voda. Za slatkiš orasi, med, neslani kikiriki, voćka. Nisu zdrava hrana smutiji i egzotične žitarice. Naprotiv, jedimo što više lokalnih namirnica

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke