Oni su autori domaćih društvenih igara i otkrivaju kako je izgledao put od ideje do table za igru
Među pregršt kutija sa društvenim igrama koje zauzimaju veliki deo rafova knjižara i dečjih prodavnica, malo koja ima oznaku "Made in Serbia". Više je razloga za to, ali nijedan nije obeshrabrio nekolicinu domaćih autora da se upuste u avanturu stvaranja društvenih igara, iako za sada od njih ne mogu da žive.
Čuveni Monopol, Riziko i Kluedo imaju konkurenciju i u Srbiji. Iako i dalje retki, sve je više entuzijasta koji odlučuju da osimisle i na tržište izbace društvenu igru. Njih najčešće nećete videti na rafovima prodavnica, ali kurirske službe užurbano rade da bi dostavile sve porudžbine koje dobijaju od ljubitelja ove vrste zabave.
Biti autor jedne igre u Srbiji nije nešto od čega se živi i većina ga radi u "trećoj smeni", kada završe sa dnevnim poslovima.
Braća Vukašin i Janko Nišavić, osmislili su prošle godine jedinstvenu društvenu igru „Marš na Drinu“ sa tematikom Prvog svetskog rata. U igri jedan igrač vodi Srbiju, a preostala trojica Centralne sile - Austrougarsku, Nemačku i Bugarsku. Cilj Centralnih sila je da zauzmu sve gradove na teritoriji Srbije, a na Srbiji je da se odbrani i povrati sve svoje gradove. Igra je svetlost dana ugledala 2019. godine, ali je nastala mnogo ranije.
- Na ideju sam došao još 2014. godine kada je bila stogodišnjica početka Prvog Svetskog rata. Palo mi je na pamet da ne bi bilo loše da se pojavi neka igra koja bi predstavljala Srbiju u tom periodu. Počeo da razmišljam kako bi to moglo da izgleda i sa bratom i nekoliko drugara stvorio ono što danas imamo – priča Vukašin za Telegraf Biznis.
Iako je već 2014. igra bila gotova, tada nisu mogli da nađu partnera koji bi uložio u nju.
- Tek 2019. godine smo našli ljude koji su imali sluha za tu našu priču. Nije bilo lako, najlakši deo je smisliti igru, iako možda ne deluje tako sa strane. Mnogo toga mora da se sklopi – mora da izgleda primamljivo, a da bude cenovno prihvatljiva. Da bi se dobila dobra cena, mora da se uradi veći tiraž, a za to je potrebno novca i tržište na koje će da se plasira. Onda razmišljate o težini igre zbog troškova slanja, pa o debljini table, materijalu figura. Svako novo rešeno pitanje otvaralo je sledeće – priča on.
Najveći problem im je bio što u Srbiji ne postoji nijedna specijalizovana firma koja bi proizvodila sve što je za jednu igru potrebno.
- Ostvarili smo saradnju sa jednom kineskom kompanijom koja će da proizvodi igru za strano tržište. Kod njih je lako, jer imaju fabrike gde se proizvodi sve moguće za društvene igre. Ovde smo morali na četiri pet mesta da sklapamo delove igre, da bismo mogli da se uklopimo cenovno. Najviše muke su nam zadale figurice, jer je pravljenje plastičnih jako skupo, kalupi su skupi, modelovanje. Ako se pravi na sto komada, ne isplati se, a naš prvi tiraž je iznosio 300 igara – priča Vukašin.
Sada imaju planove za novu igru koja neće biti usko vezana za Srbiju.
- Ona će moći da se igra širom sveta, planiramo je za englesko govorno područje, jer naše nije baš razvijeno za društvene igre. Kontaktirali smo sve velike prodavce, ali niko nije bio zainteresovan. Niko neće da ulaže veći novac i da čeka zaradu koja će tek doći. Svi funkcionišu radije po principu „uložim dinar danas, dobijem dva sutra“, niko ne bi malo sačekao da dobije 10 – objašnjava on.
I školski prijatelji Katarina Nikolić, Mario Eterović i Aleksa Rogan, po zanimanju dizajner, psiholog i arhitekta, rešili su da udruže svoja znanja i da naprave igru koju će moći da igraju sa svojom decom.
Tako je nastala Revolucija KLJUČ, društvena igra u kojoj igrači ne igraju jedan protiv drugog, nego svi zajedno jure ka cilju uz mnoštvo zanimljivih zadataka. Kada su videli da je ono što su izmaštali ustvari ispalo više nego dobro, odlučili su da pokušaju od toga da naprave proizvod i u tome su uspeli.
Prve dve igre, Ključ i Iznebuha FACA, su zaokružene i testirane na tržištu tokom 2019. godine, da bi 2020. bila godina online ekspanzije.
- Analogne igre su kao biznis u konstantnom trendu rasta na tržištu. Ljudima, porodicama, pa čak i deci i tinejdžerima je u eri digitalnih sadržaja porastao apetit prema igrama koje mogu fizički da osete i prožive. Igre moraju da budu bogate sadržajima, duhovite i uvek izazovne da bi mogle dugo da traju kao proizvod. Nismo žurili s reklamiranjem i rastom već smo dugo, organski, razvijali jezgro ljudi koji nas prate - objašnjavaju.
Kažu da je prvi period razvoja firme i brenda bio vezan za stvaranje samih proizvoda.
- U toj fazi smo morali sami sve da finansiramo. Nakon toga smo uspeli, tokom 2020. godine, da formiramo marketing i onlajn prodajne servise, povežemo distribuciju i ozbiljno izađemo na tržište, pa su igre uspele same sebe da finansiraju. Za 2021. godinu imamo velike planove, da formiramo nekoliko novih proizvoda, a nadamo se da je ovo godina u kojoj će igre početi da finansiraju naše vreme koje u njih ulažemo.
Video: Radnici koji će raditi od kuće do 2021. godine ili - zauvek?!
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bravo
momci...savrsena promocija Srbije i super stvar...u pandemiji se pokazalo da su drustvene igre poput vase nesto bez cega nismo bili...cim izadje igrica na trziste kupujem je,kao i sve vase ubuduce jer podrsku uvik dajem nasim ljudima iz regije...sritno u daljnjem poslu i puno pozdrava iz Splita...
Podelite komentar
Maja
Pogledajte IG profil @smisljaonica. Jedna divna, mlada zena je sa svojom porodicom osmislila igru , Smisljalica, zbog koje deca ne gledaju u mobilne.
Podelite komentar