Čuveni 737 max više nije najveći problem za Boing, ima novi: Zašto se avioni raspadaju?
Avion Boing 777 prinudno je sleteo na aerodrom u Moskvi zbog problema sa motorom. To je novi udarac za ovaj model koji preti svojim skandalima da pretekne one sa 737 Max.
Prošle sedmice, Boeing 777-200 američke kompanije United Airlines po poletanju se vratio na aerodrom u Denveru pošto je primećen kvar na desnom motoru. Motor se zapalio, a delovi aviona padali su po Denveru, što je navelo brojne kompanije u svetu da prizemlje taj tip aviona.
Iz američke kompanije za proizvodnju aviona Boing preporučeno je da se prizemlji svih 777 letelica koje lete širom sveta.
Junajted Erlajns je odlučio da prizemlji 24 aviona, a u Japanu su dve vodeće aviokompanije stavile van upotrebe 32 letelice. Ukupno 128 Boing aviona sa istim motorom neće biti korišćeno dok se ne utvrdi u čemu je problem. Iz vazduhoplovne kompanije Prat i Vitni kažu da su poslali tim koji će proveriti motore.
Prema navodima Savezne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), Junajted je jedina kompanija koja u posedu ima avione Boing 777, dok ostali lete u Japanu i Južnoj Koreji. FAA je naredila dodatnu inspekciju svih Boinga 777 sa Prat i Vitni 4000 motorom posle slučaja u Denveru.
Prva saznanja Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) su da se većina oštećenja dogodila u desnom motoru, gde su dve lopatice ventilatora bile slomljene, a druge lopatice takođe pretprele udarce.
Glavni deo aviona pretrpeo je samo manju štetu.
Opet sve pošlo naopako za američki gigant
A još krajem prošle godine činilo se da je Boing ipak na pragu da prevaziđe neke od najvećih izazova u svojoj istoriji. Američki regulatori ukinuli su dvadesetomesečnu zabranu za 737 Max, a odobrenja za vakcine protiv korone, probudila su nade u povratak u normalu potražnje za avionskim putovanjima i kupovinom aviona.
Ali sada se Boing suočava sa možda ozbiljnijim dugoročnim problemom: skoro kolapsom tržišta širokotrupnih putničkih aviona, što je presudno za prodaju kompanije. A taj problem se pogoršao orizemljenjem 69 svojih aviona 777 modela nakon kvara motora u jednom danu.
Boing je opet privukao nepotrebnu pažnju i to je postao najnoviji na listi problema za Boingov unosan posao sa širokim teretnim avionima koji je važan je za kompaniju, jer tu drži jasno vođstvo nad rivalskim Erbasom, koji je prvi u prodaji mlaznih aviona.
Max je bio izazov, ali je bio, rekao je Ričard Abolafa, vazduhoplovni analitičar, misleći na postupak popravljanja sigurnosne funkcije koja je prouzrokovala dva sudara u kojima je poginulo 346 ljudi. Osim ljudskih žrtavaa, spuštanje tih aviona je koštalo Boing više od 20 milijardi dolara.
Ali nove probleme neće biti lako otkloniti. Prvo, takav tip aviona najčešće leti međunarodnim linijama, a međunarodna putovanja će verovatno biti ozbiljno otežana dugo nakon što se oporave domaća putovanja, jer vlade širom sveta nameću nova testiranja i ograničenja u karantinu za putnike koji prelaze prekogranične letove.
Pored postojećih izazova i novog 777 prizemljenja, Boing je već najavio planove za zatvaranje fabrike u državi Vašington u narednim mesecima, jer treba da smanji proizvodnju zbog slabe potražnje. Kompanija očekuje da će proizvoditi samo pet 787 i dva 777 mesečn, što je manje od polovine stope proizvodnje pre-pandemije za te letelice.
Video: Parčići raspadnutog avionskog motora padali po ljudima i razbijali šoferke
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.