• 61

Da li će ime Željka Obradovića biti motiv velikim kompanijama da konačno sponzorišu naše klubove?

Kada govorimo o velikim ugovorima, poslednji je onaj kompanije Telekom i FSS, a posle objave da se Obradović vraća u Partizan, pominju se važna imena za ulaganje u klub. Pa da li je onda promena u timu razlog da se firma "otvori"?

  • 61
Zeljko Obradovic, Partizan, kompanije ulazu u sport, Marketing, Biznis Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: MN Press

Da je sport ozbiljan biznis nije tajna, ali ipak gledajući sponzorske ugovore i imena brendova koji su prisutni oko terena, pitanje je kome je šta isplativo. S druge kompaniji koja je sponzor nekog takmičenja nije garantovano da će sve ići onako kako je zamišljeno, što je dokazala situacija sa uklanjanjem brendiranih flašica tokom Evropskog prvenstva.

Koja je to računica koja jednog giganta poput automoboliskog, navede da bude sponzor nekom ne tako popularnom klubu ili šestoligašu kao što je Boston Junajted iz Engleske, a ni slovo od imena brenda ne može se videti u klubovima koji u jednoj državi važe za vodeće.

Uzmimo samo kao primer južnokrejskog auto-proizvođača pod imenom KIA. Pisali smo da su sponzor pomentog engleskog kluba. Kako jedna strana kompanija želi da izdvaja novac za klub u stranoj državi, i s druge strane, zašto se domaće kompanije ne otimaju za deo tog kolača.

U našem slučaju to bi mogao da bude Fijat... Ali tih imena jednostavno nema. Ne samo Fijata nego ni logotipa drugih velikih kompanija. Kako domaćih tako i stranih koje posluju na našem tržištu.

Kada govorimo o velikim ugovorima, poslednji je onaj kompanije Telekom i Fudbalskog saveza Srbije, a posle objave da se Željko Obradović vraća u Partizan, pominju se "važna imena" za ulaganje u taj košakaški klub u narednom periodu. Pa da li je onda promena u timu razlog da se firma "otvori"?

Konkretnije, da li će ime Željka Obradovića biti povod ili motivacija nekim brendovima da razmisle o sponzorstvu naših klubova?

- Ime Željka Obradovića u istoriji evropske košarke i evro takmičenjima znači samo jedno – pobeda. Kompanije koje žele da vežu svoj brend i korporativne vrednosti za tu Željkovu osobinu lako će se odlučiti da vežu svoje planove za izgradnju jednog evropskog Partizana. Ali, ako se setimo Partizana pre trideset godina kada je osvojio evropski vrh videćete koji su izazovi pred današnjim timom i onima koji vode klub - kontinuitet dobrih igara u evro takmičenjima, jačanje domaće lige i stabilan “priliv” igrača iz sopstvene škole košarke.

Svaki početak je težak, ali kad je u tome prvo ime Obradovića, verujem da to može da bude samo inspirativno i svima koji su u klubu, oko njega, ali i onima koji u kompanijama vode računa u kom pravcu će se određena sredstva preusmeriti. Takođe verujem u budućnost srpske klupske košarke i pobede sa Željkom - kaže za Telegraf Biznis Borislav Miljanović, preduzetnik i CEO Represent System.

Prema rečima našeg sagovornika u Srbiji se na sport gleda sa posebnim žarom.

- Ima kompanija koje upravo u taj segment žele i stvaraju dugoročno parnterstvo i kuju zajedničke planove. Ima i onih koji u to ulaze od danas do sutra, ali svakako, koji god pravac kompanija da odabere odluke o sponzorstvu nisu jednostavne, pogotovo kada se radi o višegodišnjim i višemilionskim ugovorima. Takvoj odluci se ne pristupa bez dubinskih analiza i bez simbioze za korporativnim vrednostima, marketing i biznis planovima - kaže Miljanović.

Kako kompanije kompanije donose takve odluke?

- Jednostavno je. U inostranstvu, kada je reč konkretno o našoj kompaniji, jača se brend. Kampanje su okrenute pre svega ka brendu, a ne ka tržišnoj utakmici. Mi kao privatna kompanija u Srbiji, okrenuti smo direktno ka tržištu, a ne brendu kao takvom - objašnjava za naš portal Milan Derbogosijan iz Kia Srbija.

Prema njegovim rečima, nepisano pravilo je da o brendu brine matična fabrika. - Upravo za razliku od Fijata ovde, koji posluje kao predstavništvo, i fabrika, mi smo privatna kompanija koja zastupa Kiju, i zadužena je za prodaju - navodi on.

Odsutnost auto - proizvođača kada je sport u pitanju posebno je vidljiv u fudbalu. Derbogosijan navodi da se za taj sektor retko i plasiraju sredstva, ili se uopšte dozvoljavaju kada je reč o njegovoj industriji.

Podseća i na maržu između ulaznih cena koju ima fabrika, i onoga što je na našem tržištu. Dodatno, utiče i veličina našeg tržišta, i broj prodatih vozila.

- Sve što plasirate u tu svrhu teško da možete da izvučete. Ako uzmemo podatak da se proda 21.000 putničkih automobila, od te flote deo ide po specijalnim uslovima. Dakle, ostaje svega, 7 - 8 hiljada vozila koja se plasiraju prema fizičkim licima, a oni su ta tržišna publika koja treba da reaguje na reklamu, odnosno sportska sponzorstva - objašnjava on.

Prema njegovim rečima, zbog toga, logično je da je plasiranje novca u tu vrstu sponzorstva kod nas, pa i regionu  neisplativo. Derbogosijan podseća da su se automobilski brendovi mahom povukli u Srbiji, i da već godinama nistu sponzori te vrste.

Klubu Partizan su primera radi poslednjih 20 godina sponzori bili Pežo, VW, Reno i Audi, a Zvezdi Tojota.

Ali šta je sa drugima, Mekom, Pepsijem, Kolom?

- Multinacionalne kompanije imaju globalna sponzorstva, koja mogu da lokalizuju, ali i ona koja su samo vezana za određeni grad ili mesto. I za svako je važno nekoliko stvari, a to je da brend koji se podržava bude neokaljan, da ima zdrave osnove.

Muškarci televizor fudbal Foto: Shutterstock

Koka kola je, na primer, sponzor Olimpijskih igara na globalnom nivou, ali i u Srbiji i to je pokazatelj dugoročnih planova i spremnosti da se napravi što jača veza sa onima koji predstavljaju najbolje šta jedna zemlja ima, ali i da se kroz saradnju zajedno promovišu tolerancija, fer plej, timski duh, mir, sloboda i jednakost ljudi iz celog sveta – vrednosti za koje se međusobno zalažu. Kompanije i ljudi koji odlučuju o sponzorstvima treba da budu otvoreni i da imaju osećaj da se pridružuju onima koji već imaju rezultate, već i da prepoznaju one čije vreme tek dolazi - kaže za naš portal Miljanović.

Što se samog ponašanja igrača tiče i uticaja na brend, sagovornici našeg portala kažu da to nužno ne može da ima preveliki uticaj, što je dokazao potez  Ronalda kada je sklonio boce popularnog soka.

- Zanimljiv je potez i nije uobičajen, Ronaldo je sam globalno prepoznat brend i ima uticaj, naročito pred mlađom populacijom. Bio bi prekršaj da je uradio namerno. Pojedinačno, takvi slučajevi generalno ne mogu da naštete brendu. Mislimo da to ima užasno veliki uticaj jer se to trenutno dešava, i o tome će se govoriti danas-sutra, ali takvi "ispadi", dugoročno nemaju veliki efekat - kaže za Telegraf Biznis Ivan Bildi, marketinški stručnjak.

Bildi napominje da ovo može biti prekretnica u smislu da brendovi reaguju (što se zasad ne dešava). Ali ne i da će kompanija da odsutane od daljeg sponzorstva.

Kako sve brend može da se promoviše u sportu?

Međutim, potencijala svakako ima, i to prilično velikog, u čemu su saglasni naši sagovornici.

-Potencijal je veliki, jer su rezultati odlični i to ne samo u klupskom sportu, već i u reprezentativnom. Imamo primere kompanija koje podrže određeni savez i kroz takvu saradnju se pomaže svima onima koji su njegov deo - dodaje Miljanović.

Saradnja sa sportskim klubovima, savezima, organizacijama otvara i veliki prostor za promociju samog brenda, kompanije, ne samo eksterno, već i interno, među zaposlenima, gde se stvara još tešnja veza u promociji pravih vrednosti, ističe on.

- S druge strane, u domaćem sportu postoje i neke prepreke koje nisu nepremostive, ali su tu: netransparentno vlasništvo klubova i navijačka scena. Pažjliv odabir, analiza uz “dobar osećaj” važni su da bi se napravi dobar izbor, kroz koji se stvara partnerski odnos koji obema stranama može da donese pozitivan bilans - kaže nam Miljanović.

Video: Naličje operacije Bugatti-Rimac: Nemci kontrolišu većinski paket hrvatske kompanije

(Telegraf Biznis)

Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • VRSrp

    14. jul 2021 | 20:56

    Lažne vrednosti su fabrika limenih proizvoda i cela fama obrnutog sistema vrednosti oko njih. To dokazuju nižerazrednim imenima i spodobama oko njih. Pravi sistem vrednosti donosi najtrofejnijeg trenera, titulu evropskih prvaka, sva bitnija imena u ovom sportu zadnjih 100 godina, i sad mi jedni drugima treba nešto da dokazujemo - nema razloga! Znate kako ono kažu navijači Makabija - Ko ste j vi? :)

  • Дејан

    14. jul 2021 | 20:44

    Шта ће њима спонзори.Жоц упао на буџет😉

  • Sve ludo

    14. jul 2021 | 21:29

    Za mene je Duda Ivkovic trener bog. Ovo, ovo je turcin.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>