Kolumbijka sa adresom u Dubaiju za Telegraf: "Dva sektora su sad u zenitu, u Srbiji igrate na sigurno"

 
  • 2

Osobe iz poslovnog sveta, koje su ili preduzetnici ili ulagači ili oba, a finansijski i moralno pomažu drugima da realizuju svoje biznis ideje i naprave iskorak u startap svetu, s razlogom su prozvane "poslovni anđeli".

Ovaj, kod nas relativno nov pojam, zapravo je skovan pre više decenija u SAD, a sve je počelo s čuvenim Brodvejom. Naime, imućni pojedinci bi ulagali svoj novac u predstave koje su im se dopale, kako bi bile stalno na repertoaru.

Tada je pozadina priče primarno bila vezana za zabavu/edukaciju, a danas bismo tome mogli pridodati i zaradu - kao "nagradu" koju dobija poslovni anđeo koji odluči da uloži u određeni biznis.

Ipak, sagovornica Telegraf Biznis iz organizacije Efino, koju je na poziv Švajcarskog preduzetničkog programa u Beogradu ugostila Inicijativa Digitalna Srbija, Maria Karolina Romero, kaže da je profit svakako bitan, ali nije krucijalan. Inicijativa Digitalna Srbija je, inače, neprofitna organizacija čiji je cilj razvoj konkurentne digitalne ekonomije u našoj zemlji.

Romero je iz Kolumbije, ali je lično i profesionalno zalaganje na kraju odvelo na drugu stranu sveta: najpre je dom pronašla u Švajcarskoj, a sada živi u Dubaiju. Srdačna i nasmejana govorila je za naš portal o tome ko su poslovni anđeli, šta tačno rade, koje oblasti su trenutno u zenitu interesovanja investitora, ali i kakvo je podneblje Srbija: imamo li entuzijaste?

- Poslovni anđeli ulažu isključivo svoj novac u neke ideje/biznise, što ih razlikuje od, da kažemo, institucionalnih ulagača - priča nam Maria Karolina Romero na samom početku, dodajući da je karijeru započela radeći na polju startapa, naime, vodila je jedan od prvih fintek startapa u Kolumbiji.

- Radilo se investiranju vezanom za ljudski kapital (eng. human capital investment), jer u Kolumbiji ne postoji besplatna edukacija, tako da smo našli model da ulažemo u pojedince. Kada bi diplomirali, dobijali bi određeni procenat zarade. Bilo je to veoma lepo iskustvo... A onda smo sticajem okolnosti završili u Evropi. Našla sam se u svetu poslovnih anđela - kaže ova Kolumbijka.

Dodaje da se tada to nije ticalo samo ulaganja u biznise prijatelja, već i lične edukacije, učenja od kolege. "Gradili smo portfolio, bio je to celovit, holistički pristup".

Maria Karolina Romero Maria Karolina Romero / Foto: DSI

Tržište poslovnih anđela neprestano raste

Romero je počela da pomaže startapima 2012. godine, u okviru organizacije Efino, kako bi, između ostalog, podelila s drugima svoje iskustvo iz ugla poslovnog anđela i ulaganja uopšte. Fokus je bio na deljenju iskustva o građenju fonda, ali i na pomaganju organizacijama koje žele da izgrade svoju mrežu poslovnih anđela.

Teško je precizno reći koliko danas u svetu ima poslovnih anđela, odnosno ljudi koji investiraju svoj novac u kompanije u početnoj fazi razvoja ili u poslovne ideje i projekte potencijalnih preduzetnika. Zauzvrat, oni uglavnom dobijaju udeo u vlasništvu firme ili procenat dobiti od projekta. Najređa vrsta ulaganja je kroz pozajmice.

S jedne strane, ima onih koje sebe ne predstavljaju kao poslovne anđele ili koji se jednostavno nisu pridružili zajednici, te iz tog razloga nije lako utvrditi koliko ih tačno ima. Ipak, činjenica je da se mreža širi svakodnevno. Procena je da ih trenutno ima nekoliko stotina hiljada samo u Evropi.

- Potencijal je ogroman, ali nam profit nije prva i jedina stanica. Naravno, zarada je motiv, ali nije jedno što nas vozi - napominje Romero.

Takođe, u ovom domenu se ističe i Brižit Bauman, Francuskinja koja se obrela u Americi i tamo usavršavala svoju karijeru, u korporativnom svetu. Kako kaže, najpre se bavila preduzetništvom, a onda je pre čak 20 godina odlučila da se posveti ideji poslovnih anđela.

- Ja ulažem svoj novac, ali ne samo to; takođe pomažem u građenju i razvoju zajednice poslovnih anđela. Pomažem preduzetnicima da se što bolje pripreme - kaže nam Bauman, koja je inače posetila Beograd kao i Maria Karolina Romero, u ulozi edukatora.

Brižit Bauman i Maria Karolina Romero Brižit Bauman (levo) i Maria Karolina Romero / Foto: DSI

Kako kaže, postoje dve ključne stvari koje je vode kroz ovaj posao: prva je ta što opipljivo može da vidi gde ide njen novac i kako utiče na svet, druga stvar je vezana za to da i sama bude preduzetnik, u čemu uživa, a treća stvar tiče se mogućnosti da bude konsultant, odnosno da uči druge kako "spoje sve deliće u jedan".

- Nisu dovoljni samo poslovni anđeli, treba vam podrška vlade, korporativnog sveta, medija, treba vam edukacija - ističe iskusna Bauman kojoj ovo nije bila prva poseta Beogradu, ali jeste prvo putovanje otkako je krenula pandemija. Navodi i da što je veći rizik u ulaganju u neki posao - to je bolji rezultat, bolji povraćaj novca.

Shodno tome, možemo zaključiti da "sigurna investiranja" ne zadovoljavaju apetite onih koji, ne samo da žele da ostvare bolji profit, već i da iskuse sočnije plodove rada i truda.

Strpljenje je ključ

- Ušteda vam ne donosi mnogo, ali ne bi trebalo ulagati više od 2 do 10 odsto u neku ideju; onda, sve je to proces, nekada možete čekati i 10 godina ili ulagati dva, tri, pet puta... Ali onda je uspeh više zagarantovan - naglašava Bauman, posebno ističući da je važno ne ulagati previše, ali da je kod nekih ljudi situacija takva da moraju malo više da ulože - ako žele rezultat - kaže Bauman.

- Važno je istaći da ovo tržište nastavlja da ne bude likvidno, to je putovanje koje traje tri, pet do sedam godina, zavisno od sektora - kaže Maria Karolina za Telegraf Biznis, dajući nam istovremeno šlagvort da je upitamo koje oblasti su trenutno u zenitu.

U šta ulagati? Kakva je situacija u odnosu na period pre i posle pandemije, budući da sve više stručnjaka sada raščlanjuje vreme na pandemijsku 2020. i godine pre nje.

Brižit Bauman (levo) i Maria Karolina Romero / Brižit Bauman (levo) i Maria Karolina Romero / Foto: DSI

- Nakon izbijanja svake krize, a posebno finansijske, vidimo "cvetanje" biznisa osiguranja, finteka. Sada vidimo da za nekim oblastima, koje su već bile aktuelne vlada veće interesovanje. Recimo, takav je slučaj sa agro biznisom i edukacijom - ističe ova Kolumbijka i dodaje da svaka kriza uvek više istakne jedan sektor u odnosu na neki drugi.

Kada je reč o samom odabiru startapa u koji treba uložiti novac, Maria Karolina kaže da je njoj lično bitan tim koji stoji iza projekta. "Naravno, ideja treba da bude zvučna, ali je još bitnije to ko veruje u nju".

- Dakle, na prvom mestu je tim, a na drugom mestu- pošto je reč o solo putovanju - jeste to kakvo će biti okruženje, koje će tog kreatora ideje podupirati u teškim momentima - priča sagovornica Telegraf Biznisa.

Suma sumarum: tim, biznis model i sposobnosti/veštine su ono što čini razliku kod ove mlade edukatorke i preduzetnice, kada odlučuje u šta će da uloži sopstveni novac. I Romero i Bauman kažu da uvek, kada se ukaže prava prilika, koriste šansu da podrže žene u biznisu, kojih je sve više, te da se istovremeno slave i jednakosti i različitosti - kako među ljudima, tako i među idejama.

- Za nas, važna je raznovrsnost u timu, kao i to koliko je emocionalno inteligentan. Jer, ako imate raznovrstan tim, koji čine i muškarci i žene, rezultati su onda mnogo bolji. Možemo da vidimo kako međusobno komuniciraju, koliko tenzije ima među njima, a uvek je ima, jer to je stresno okruženje. Velika stvar za nas je da imamo raznovrsne investitore ako želimo da ostvarimo dobre rezultate. Različitost može biti jednakost - ističe Bauman.

Govoreći o Srbiji i ovdašnjem potencijalu, Maria Karolina kaže da primećuje kako su ljudi ovde oprezniji, u nastojanju da pokrenu posao ili se upuste u neke biznis priče, ali da ima talenata i entuzijazma, te da je potencijal koji onda vidi - ogroman.

"Veoma dinamično mesto za preduzetnike, primećujemo sve više pojedinaca koji mogu da se upuste u ovo putovanje, otvoreni ste, ali se vidi oprez. Ljudi u Srbiji možda više igraju na sigurno", zaključuje naša sagovornica.

Video: Direktor Air Monenegro za Telegraf o rezultatima nove crnogorske avio-kompanije i budućim planovima

(Telegraf Biznis)

Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>