4 osnovna prava svakog potrošača: E-kiosk uskoro i drugim gradovima Srbije
"Potrošači moraju biti svesni svojih prava, koliko god kampanje bile jednokratne"
Povodom Svetskog dana prava potrošača, koji se obeležava danas, 15. marta, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija predstavilo je E-kiosk, moderni digitalni servis koji građanima pruža informacije o njihovim potrošačkim pravima.
E-kiosk će u narednih šest meseci stajati u Tržnom centru "Galerija", a uskoro će se takvi digitalni servisi naći i u ostalim gradovima Srbije.
Na promociji E-kioska govorio je državni sekretar u Ministarstvu trgovine Uroš Kandić koji je kazao da je u odnosu na prethodnu godinu velika promena što je danas pandemija popustila, krećemo se slobodno i bez maske, dodajući da je upravo zbog pandemije prošle godine trgovina, kao i mnoge druge delatnosti, "propatila".
Kandić je istakao i značaj što je prošle godine zaokružen zakonodavni okvir kada je reč o zaštiti potrošača, navodeći da je donet Zakon o zaštiti potrošača koji je usklađen sa evropskim standardima. Napomenuo je da je u toku priprema podzakonskih akata tog zakona i istakao da se u septembru može reći da je zakon u potpunosti funkcionalan i da se sve odredbe primenjuju.
Govoreći o elektronskoj trgovini, Kandić je ukazao da je prošle godine u odnosu na 2020, e-trgovina porasla za čak 70 odsto, a da je ukupan obrt novca na tom tržištu u Srbiji bio oko 55 milijardi dinara.
Kada je reč o tužbama potrošača, Kandić je naveo da se u mnogo manjoj meri pritužbe građana odnose na e-trgovinu, svega sedam odsto od ukupnog broja.
Ukazao je da to govori dve stvari - da je ta oblast malo bolje regulisana nego tradicionalna trgovina i da su potrošači svesni prava koja su u e-trgovini unapređenija u odnosu na tradicionalnu trgovinu, prenosi Tanjug.
Kandić je istakao da su pritužbe građana na robe i usluge na nivou ranijih godina i da godišnje ima oko 24.000 prijava.
Najviše se pritužbi odnosi na obuću, to je kada je reč o robi, a kada je reč o uslugama, najviše se građani žale na isporuku električne energije, na telefonski signal i usluge telefonskih operatera.
Državni sekretar je podsetio da je država tokom korone, a i u svim izazvovima koji su usledili nakon korone, intevenisala kako bi zaštitila potoršače u smislu ograničenja cena osnovnih životnih namirnica, hleba i naftnih derivata.
Ispred Organizacije potrošača Kragujevac govorio je Zoran Nikolić koji je istakao da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava.
"Ne postoji nikakav zakoni koji će vas zaštiti ako ne iskažete minimum interesovanja. Potrošači moraju biti svesni svojih prava, koliko god kampanje bile jednokratne, to je ipak permanentna misija i nekako moramo svi zajedno moramo raditi na tome da ukažemo da moraju da praktikuju svoja prava", rekao je Nikolić.
Pozvao je građane da testiraju svoje znanje na E-kiosku i dodao je to jedan od mnogih kioska koji će biti postavljeni u mnogim gradovima Srbije.
Naime, E-kiosk je displej modernog dizajna i jednostavne tehnologije, osetljive na dodir, koji građanima pruža informacije o njihovim potrošačkim pravima, u skladu sa propisanim Zakonom.
Svetski dan prava potrošača inspirisan je govorom nekadašnjeg američkog predsednika Džona Kenedija, koij je u Kongresu SAD održanom 15. marta 1962. godine, istakao četiri osnovna prava svakog potrošača: pravo na bezbednost, pravo da potrošač bude infromisan, pravo na izbor i pravo da potrošač bude saslušan.
Taj datum je 1983. godine, odlukom Ujedinjenih nacija, ustanovljen kao Svetski dan prava potrošaca.
Video: Domaća, porodična kompanija prva u regionu koja prelazi na ambalažu biljnog porekla
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.