• 0

Proces osnivanja DOO u Srbiji i registracija firme u APR

Kada odlučite da vaša ideja o preduzetništvu dobije dimenzije u realnom životu, prvi korak ka ostvarenju vaših ciljeva biće osnivanje firme

  • 0
Kancelarija, ugovori

Foto: Pixabay

U Srbiji je relativno jednostavno registrovati firmu - sve što je potrebno jeste da podnesete zahtev u Agenciji za privredne registre i sačekate odobrenje. Međutim, kada je reč o registraciji društva sa ograničenom odgovornošću (DOO) stvari su nešto komplikovanije.

U nastavku teksta objasnićemo vam sve što treba da znate o DOO pravnoj formi i njenoj registraciji.

Šta je DOO?

U našem pravno-ekonomskom sistemu razlikujemo više pravnih formi privrednih subjekata. Jedna od njih je društvo sa ograničenom odgovornošću (u daljem tekstu DOO). Ako niste sigurni kojoj pravnoj formi treba da pripada vaše buduće preduzeće, HLB T&M Consulting agencija može vas posavetovati u donošenju ove važne odluke.

DOO je privredni subjekat koji može imati jednog ili više osnivača. Ukoliko ih ima više, svi oni učestvuju i daju doprinos osnovnom kapitalu sa kojim stupaju u rad. Osnovni kapital može biti sačinjen od novčanih i drugih oblika uloga, a visina iznosa koju suosnivači daju ne mora biti ista. Najmanji iznos osnovnog kapitala je 100 rsd. Gornja granica iznosa ne postoji. Svi učesnici su vlasnici udela u osnovnom kapitalu.

Struktura DOO je u mnogome drugačija nego ostale strukture privrednih subjekata. Recimo, po prispeću obaveza preduzeća, svaki član DOO je za iste odgovoran srazmerno visini svog udela. Ne odgovaraju za obaveze preduzeća ličnom imovinom, nego samo uloženim kapitalom. Zato ovaj oblik privrednog subjekta nazivamo društvo sa ograničenom odgovornošću. Srazmerno ulogu članovi imaju i prava u DOO - recimo pravo glasa ili raspodele dobiti.

Kako se osniva DOO preduzeće?

Kako biste osnovali DOO potreban vam je najpre Osnivački akt. To je pravni dokument koji sastavljaju osnivači društva, a kojim definišu sve detalje vezane za poslovanje, upravljanje, regulisanje radnih odnosa i sl. Osnivački akt koji je neophodan za osnivanje firme postaje punopravan tek kada je overen kod javnog beležnika, u suprotnom je ništavan.

Osnivački akt može biti u formi Odluke o osnivanju (ako je društvo jednočlano) ili u formi Ugovora o osnivanju (ako društvo ima više članova).

Osnivački akt sadrži sledeće podatke:

  • Podatke o članovima DOO
  • Naziv i sedište DOO
  • Šifru pretežne delatnosti,
  • Ukupan iznos osnovnog kapitala
  • Iznos novčanog uloga, kao i opis nenovčanog uloga za svakog člana društva
  • Vreme uplate novčanog uloga ili unošenja nenovčanog uloga
  • Pojedinačni udeo svakog člana u ukupnom osnovnom kapitalu
  • Organi upravljanja DOO i njihove nadležnosti
  • Ovlašćenja lica za zastupanje društva
  • Trajanje i prestanak poslovanja DOO
  • Ostala pitanja vezana za poslovanje

Članovi DOO mogu samostalno napisati Osnivački akt ili mogu potražiti pomoć knjigovodstveno-računovodstvene agencije koje često posreduju u postupcima osnivanja firmi.

Šta je potrebno za registraciju DOO u APR-u?

Registracija DOO se u mnogome razlikuje od registracije preduzetnika, jer je komplikovanija i zahteva prikupljanje obimne dokumentacije. Od 2018. godine DOO je moguće registrovati i online - elektronski. Podnosilac zahteva treba da ima elektronski potpis, čitač elektronskih kartica, aplikaciju za elektronsko potpisivanje i platnu karticu.

Elektronsku prijavu za osnivanje firme može podneti budući član DOO, fizičko lice, ili lice koje je ovlašćeno punomoćjem (pravno lice - agencija). Dokumentacija koja je potrebna za osnivanje firme u pravnoj formi društva sa ograničenom odgovornošću je sledeća:

  • Registraciona prijava za osnivanje DOO i upis u registar poreskih obveznika potpisana od strane ovlašćenog lica za zastupanje ili lica koje ima punomoćje ovlašćeno od strane zastupnika društva
  • Dokaz o identitetu članova društva – fotokopija lične kаrte za domaće državljane (fotokopija pаsošа za strane; ako je osnivač pravno lice prilaže se izvod iz APR)
  • Osnivački akt DOO (Odlukа o osnivanju za jednočlano društvo ili Ugovor o osnivanju za višečlano DOO), sа overenim potpisimа svih osnivаčа
  • Odlukа o imenovаnju zаstupnikа, ako on nije određen osnivačkim aktom
  • Overen potpis zаstupnikа
  • Potvrda iz banke o uplati novčanog uloga kao dokаz o uplаti nаknаde zа osnivаnje (ukoliko se uplaćuje novčani ulog u društvo)
  • Sporazum članova o proceni vrednosti nenovčanog uloga (ukoliko se unosi nenovčani ulog u društvo)
  • Dokaz o plaćenoj naknadi za registraciju osnivanja DOO
  • Dokaz o plaćenoj naknadi za registraciju i objavljivanje Osnivačkog akta.

Pre osnivanja DOO potrebno je odlučiti da li će upravljanje biti jednodomno ili dvodomno. Jednodomno upravljanje podrazumeva da će firma imati jednog ili više direktora. Dvodomno upravljanje pored direktora uključuje i nadzorni odbor.

Prijavu za registraciju DOO može podneti osnivač društva, ovlašćeno lice ili punomoćnik. Nakon dostavljanja potrebne dokumentacije APR-u u roku od pet dana dobija se Rešenje o registraciji ili u slučajevima da je dokumentacija nepotpuna - odbijenica. Dokumentaciju nije moguće dopuniti, već se šalje novi zahtev za registraciju i proces počinje iznova.

Da li je DOO u obavezi slanja elektronskih faktura?

DOO kao privredni subjekat u zakonskom roku treba da podnese poresku prijavu, kako bi bilo evidentirano kao poreski obveznik.

Zakonski rok za predaju poreske prijave je 15 dana od registracije DOO - tj. od dobijanja rešenja o registraciji iz APR. Ukoliko predviđeni obim poslovanja premašuje obrt od 8.000.000 rsd godišnje, ući ćete u PDV - plaćate porez na dodatu vrednost.

Kao PDV obveznik u obavezi ste da primenjujete Zakon o elektronskom fakturisanju koji je na snazi od 1. januara 2022. godine, umesto jula prethodne, kako je prvobitno bilo planirano. Od ovog datuma svi poreski obveznici u transakcijama sa korisnicima budžeta, javnim preduzećima i državnim organima imaju obavezu izdavanje elektronskih faktura. Elektronske fakture će privrednim subjektima omogućiti veliku uštedu na administrativnim troškovima, kao i jasnije i lakše dostupne informacije o poslovanju.

(Telegraf.rs/PR)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari