Kamiondžije iz BiH u problemu: Uprkos skupim dozvolama, Nemačka ih "tera" na vozački ispit
Jedan vozač kamiona iz Bosne i Hercegovine začudio se kada mu je rečeno da njegova vozačka dozvola nije prihvaćena u Nemačkoj, već da mora ponovo da odsluša nastavu i polaže vožnju.
Iako je od toga prošlo četiri godine i sada već radi u Nirnbergu, priznaje da mu je teško palo da opet polaže sve ono što je davno naučio, ali kako kaže - šta mu je drugo preostalo?
"Bilo bi mnogo jednostavnije da je dozvola priznata svugde u Evropi", objašnjava za Nezavisne.
Spor tok dogovora o uzajamnom priznavanju
Da ovaj muškarac nije usamljen slučaj, potvrđuje i Ministarstvo komunikacija i transporta BiH.
"Iako se bh. diplomatija godinama zalaže da se uspostavi međusobna saradnja sa zvaničnim Berlinom po pitanju uzajamnog priznavanja i zameni vozačkih dozvola, nemačka strana ne prihvata tu inicijativu i ne priznaje vozačku dozvolu stečenu u BiH, i to za većinu kategorija vožnje", navode iz Ministarstva.
Podsećaju i da je oblast uzajamnog priznavanja i zamene vozačkih dozvola između BiH i Nemačke uređena Zajedničkom deklaracijom o nameri Saveznog ministarstva prometa i digitalne infrastrukture Nemačke i Ministarstva komunikacija i transporta BiH o postupku zamene vozačkih dozvola, potpisanom 10. februara 2015.
"Ovim je data mogućnost zamene vozačke dozvole kategorije A i B i potkategorije A1 bez polaganja dodatnog teorijskog ili praktičnog ispita. S naše strane pokrenuta je inicijativa da se izvrši dopuna Zajedničke deklaracije na način da ista obuhvati i ostale kategorije (BE, C, CE, D i DE) i potkategorije (B1, C1, C1E, D1, D1E) vozačke dozvole, o čemu treba da se postigne saglasnost s nadležnim organom Nemačke. Naša inicijativa za dopunu Zajedničke izjave i priznavanje svih kategorija i potkategorija vozačkih dozvola nije prihvaćena od nemačke strane", navode iz Ministarstva komunikacija i prometa.
Ovakav odgovor stigao im je od Ambasade Nemačke 2018. godine:
"Nakon odgovarajuće provere predočene dokumentacije ne može se dopuniti postojeća Zajednička deklaracija. Zbog važnih visokih kriterijuma prema vlasnicima vozačkih dozvola za teretna vozila ili autobuse u Nemačkoj (u pogledu kvalifikacije za profesionalnog vozača) dopuna ZD predloženim kategorijama vozačkih dozvola, nažalost, nije moguća".
Međutim, dalje urgencije Ministarstva nisu izostale, pa je tako na onu iz 15. februara ove godine, usledio odgovor:
"...U noti Ministarstva inostranih poslova SR Nemačke data je informacija da će odgovor Saveznog ministarstva saobraćaja i digitalne infrastrukture SR Nemačke biti dostavljen Ambasadi BiH u Berlinu, odmah nakon primanja istog u Ministarstvu inostranih poslova SR Nemačke".
Nikola Grbić, predsednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske, kaže da je upoznat s ovim problemom i da je izuzetno loše što se vozačke dozvole, za koje građani BiH plaćaju i više od hiljadu maraka, ne priznaju u većini evropskih zemalja.
"Možda se to može dovesti čak i u vezu s političkim odnosima na relaciji Nemačka - BiH, ali svakako da to nije dobra stvar", ističe Grbić i podseća da BiH u ogromnoj meri zavisi od nemačke privrede.
"Mora što pre da se radi na rešenju ovog problema, jer neće doneti ništa dobro. Može se rešiti jedino diplomatskim putem".
Bez ikakvog bilateralnog akta o uzajamnom priznavanju i zameni vozačkih dozvola vozači BiH mogu u Katar i Australiju. Ugovorni propisi rešeni su i sa Danskom, Francuskom i Austrijom.
Video: Kuća na točkovima: Penzioner našao idealno rešenje za život i putovanje
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.