Vodoinstalateri zarađuju kao nikad, saobraćajke na sve strane: Ovo su najmračnije istine o Crnom petku!
Crni petak danas doživljavamo kao dan velikih popusta, gužvi u tržnim centrima i kompulsivne kupovine koja otvara sezonu prazničnog trošenja. Međutim, iza tog dana krije se mnogo bizarnija, mračnija i dramatičnija istorija nego što većina kupaca zna.
Početak koji nema veze sa kupovinom
Suprotno modernoj slici Crnog petka, prvi put se ovaj naziv pojavio u 19. veku i nije imao nikakve veze ni sa popustima, ni sa šopingom. Tada se termin koristio za označavanje finansijskog kolapsa - dana kada je cena zlata u Americi dotakla dno usled špekulacija na tržištu. Ta panika bila je toliko snažna da je ostala upisana u istoriju kao „crni dan“ za finansijski sektor.
Kada su trgovci pokušali da sakriju naziv
Kako trgovci nisu bili oduševljeni mračnim prizvukom izraza, postojao je pokušaj da se Crni petak preimenuje u „Veliki petak“, nadajući se pozitivnijoj konotaciji. Međutim, publika jednostavno nije prihvatila novi naziv, pa je Crni petak ostao - i postao globalni simbol kupovine, bez obzira na asocijacije.
Bizarne povrede i nasilje
Kako su popusti postajali sve agresivniji, a kupci sve gladniji najjeftinijih televizora i usisivača, Crni petak dobio je i potpuno drugu reputaciju. Svake godine stizale su vesti o tučama, gužvama, povredama, pa čak i smrtima. U nekim tržnim centrima korišćen je i biber-sprej kako bi se kupci razdvojili ili smirili. Borba za popust postala je svojevrsna urbana gladijatorska arena - preživljavanje najbržih i najagresivnijih.
Najčudniji proizvod: Prodaja apsolutno ničega
Jedna od najbizarnijih marketinških kampanja dogodila se kada je kreator društvene igre Cards Against Humanity odlučio da na Crni petak stavi „u prodaju“ - ništa. Kupci su za pet dolara mogli da plate apsolutno praznu korpu, bez ikakvog proizvoda, i hiljade ljudi je to zaista i uradilo. Bila je to vrsta satiričnog komentara na svetsku potrošačku pohlepu, ali i dokaz da je Crni petak postao ritual kojem se pristupa i bez racionalnog razloga.
Vodoinstalateri rade kao nikad
Jedan od najneverovatnijih statističkih podataka vezan je za činjenicu da vodoinstalateri u Americi imaju najprometniji dan u godini upravo - dan posle Dana zahvalnosti, tokom Crnog petka. Porodice nakon velikih gozbi u odvode zatrpaju masnoću, kosti, ostatke ćurke i drugu hranu, pa cevi širom zemlje pucaju i zagušuju se, a vodoinstalateri zarađuju više nego tokom cele jeseni.
Stručnjaci upozoravaju - mnogi proizvodi su lošiji
Zbog ogromne potražnje i očekivanja niskih cena, neki proizvođači kreiraju posebne, slabije verzije proizvoda samo za Crni petak. Plastika je tanja, elektronika slabija, baterije kraće traju, a uređaji se proizvode u enormnim količinama kako bi izdržali nalet kupaca. Drugim rečima - televizor kupljen na Crni petak nije uvek isti kao isti model kupljen u regularnoj prodaji.
Saobraćaj i nesreće
Kako milioni ljudi istovremeno jure ka prodavnicama, statistički je dokazano da broj saobraćajnih nesreća i sudara dramatično raste, posebno na parking prostorima. Pod stresom i nestrpljenjem mnogi vozači u žurbi parkiraju, manevrišu i udaraju automobile oko sebe - sve zbog popusta koji traje možda samo nekoliko sati.
Protest protiv kupovine
Paralelno sa Crnim petkom, u mnogim zemljama je nastao i kontrapokret - „Dan bez kupovine“. To je svojevrsna pobuna protiv konzumerizma, poziv ljudima da baš na najluđi dan u godini - ne kupe baš ništa. Iako nema masovni uticaj kao Crni petak, predstavlja simboličnu reakciju na potrošačku groznicu koja nezadrživo raste.
Ekološka cena popusta
Malo ko razmišlja o tome da masovna proizvodnja, transport i ogromne količine vraćene robe nakon kupovine ostavljaju dramatičan trag na planeti. Samo u Velikoj Britaniji procenjuje se da Crni petak generiše stotine hiljada tona ugljen-dioksida. Popusti, kako se ispostavlja, nisu ni najmanje jeftini - samo ih ne plaćaju kupci, već planeta.
Dan kada se najviše vidi ljudska priroda
Crni petak je svojevrsno ogledalo civilizacije: dan kada tehnologija, psihologija, tržište i ljudski instinkt postaju vidljivi u potpuno ogoljenom obliku. Borba za popust i potraga za „boljim životom po nižoj ceni“ istovremeno su i tragedija i komedija savremenog sveta.
Jedno je sigurno - Crni petak više nije samo dan rasprodaja. To je fenomen, društveni ritual i istorijska drama koja neumorno pokazuje koliko smo daleko spremni da idemo zbog popusta.
(Telegraf Biznis)
Video: Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović se oglasila nakon vanredne sednice Vlade Srbije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.