Vodoinstalateri zarađuju kao nikad, saobraćajke na sve strane: Ovo su najmračnije istine o Crnom petku!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Crni petak danas doživljavamo kao dan velikih popusta, gužvi u tržnim centrima i kompulsivne kupovine koja otvara sezonu prazničnog trošenja. Međutim, iza tog dana krije se mnogo bizarnija, mračnija i dramatičnija istorija nego što većina kupaca zna.

Početak koji nema veze sa kupovinom

Suprotno modernoj slici Crnog petka, prvi put se ovaj naziv pojavio u 19. veku i nije imao nikakve veze ni sa popustima, ni sa šopingom. Tada se termin koristio za označavanje finansijskog kolapsa - dana kada je cena zlata u Americi dotakla dno usled špekulacija na tržištu. Ta panika bila je toliko snažna da je ostala upisana u istoriju kao „crni dan“ za finansijski sektor.

Kada su trgovci pokušali da sakriju naziv

Kako trgovci nisu bili oduševljeni mračnim prizvukom izraza, postojao je pokušaj da se Crni petak preimenuje u „Veliki petak“, nadajući se pozitivnijoj konotaciji. Međutim, publika jednostavno nije prihvatila novi naziv, pa je Crni petak ostao - i postao globalni simbol kupovine, bez obzira na asocijacije.

Pariz, crni petak Foto: Tanjug/AP

Bizarne povrede i nasilje

Kako su popusti postajali sve agresivniji, a kupci sve gladniji najjeftinijih televizora i usisivača, Crni petak dobio je i potpuno drugu reputaciju. Svake godine stizale su vesti o tučama, gužvama, povredama, pa čak i smrtima. U nekim tržnim centrima korišćen je i biber-sprej kako bi se kupci razdvojili ili smirili. Borba za popust postala je svojevrsna urbana gladijatorska arena - preživljavanje najbržih i najagresivnijih.

Najčudniji proizvod: Prodaja apsolutno ničega

Jedna od najbizarnijih marketinških kampanja dogodila se kada je kreator društvene igre Cards Against Humanity odlučio da na Crni petak stavi „u prodaju“ - ništa. Kupci su za pet dolara mogli da plate apsolutno praznu korpu, bez ikakvog proizvoda, i hiljade ljudi je to zaista i uradilo. Bila je to vrsta satiričnog komentara na svetsku potrošačku pohlepu, ali i dokaz da je Crni petak postao ritual kojem se pristupa i bez racionalnog razloga.

Vodoinstalateri rade kao nikad

vodoinstalater, vodovod, cevi, popravka wc šolje, kupatilo, sanitarija Foto: Shutterstock

Jedan od najneverovatnijih statističkih podataka vezan je za činjenicu da vodoinstalateri u Americi imaju najprometniji dan u godini upravo - dan posle Dana zahvalnosti, tokom Crnog petka. Porodice nakon velikih gozbi u odvode zatrpaju masnoću, kosti, ostatke ćurke i drugu hranu, pa cevi širom zemlje pucaju i zagušuju se, a vodoinstalateri zarađuju više nego tokom cele jeseni.

Stručnjaci upozoravaju - mnogi proizvodi su lošiji

Zbog ogromne potražnje i očekivanja niskih cena, neki proizvođači kreiraju posebne, slabije verzije proizvoda samo za Crni petak. Plastika je tanja, elektronika slabija, baterije kraće traju, a uređaji se proizvode u enormnim količinama kako bi izdržali nalet kupaca. Drugim rečima - televizor kupljen na Crni petak nije uvek isti kao isti model kupljen u regularnoj prodaji.

Saobraćaj i nesreće

Kako milioni ljudi istovremeno jure ka prodavnicama, statistički je dokazano da broj saobraćajnih nesreća i sudara dramatično raste, posebno na parking prostorima. Pod stresom i nestrpljenjem mnogi vozači u žurbi parkiraju, manevrišu i udaraju automobile oko sebe - sve zbog popusta koji traje možda samo nekoliko sati.

Crni petak Foto:Shutterstock.com

Protest protiv kupovine

Paralelno sa Crnim petkom, u mnogim zemljama je nastao i kontrapokret - „Dan bez kupovine“. To je svojevrsna pobuna protiv konzumerizma, poziv ljudima da baš na najluđi dan u godini - ne kupe baš ništa. Iako nema masovni uticaj kao Crni petak, predstavlja simboličnu reakciju na potrošačku groznicu koja nezadrživo raste.

Ekološka cena popusta

Malo ko razmišlja o tome da masovna proizvodnja, transport i ogromne količine vraćene robe nakon kupovine ostavljaju dramatičan trag na planeti. Samo u Velikoj Britaniji procenjuje se da Crni petak generiše stotine hiljada tona ugljen-dioksida. Popusti, kako se ispostavlja, nisu ni najmanje jeftini - samo ih ne plaćaju kupci, već planeta.

Dan kada se najviše vidi ljudska priroda

Crni petak je svojevrsno ogledalo civilizacije: dan kada tehnologija, psihologija, tržište i ljudski instinkt postaju vidljivi u potpuno ogoljenom obliku. Borba za popust i potraga za „boljim životom po nižoj ceni“ istovremeno su i tragedija i komedija savremenog sveta.

Jedno je sigurno - Crni petak više nije samo dan rasprodaja. To je fenomen, društveni ritual i istorijska drama koja neumorno pokazuje koliko smo daleko spremni da idemo zbog popusta.

(Telegraf Biznis)

Video: Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović se oglasila nakon vanredne sednice Vlade Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>