"Naš posao je da naučimo učenike da veruju": Program u 110 škola, put ka učeničkim kompanijama
"Aktivni smo u 360 škola, 1.300 nastavnika, od kojih 300-400 aktivno radi. I dalje se ne bave svi učeničkom kompanijom, ali je to naša želja. Naš posao je da naučimo učenike da veruju", ističe Darko Radičanin, direktor organizacije Dostignuća mladih u Srbiji, za Telegraf Biznis povodom trodnevne Nacionalne konferencije nastavnika srednjih škola u Vrnjačkoj Banji.
Program preduzetničkog obrazovanja, organizacija je pokrenula još 2005. godine, pružajući besplatnu obuku nastavnicima srednjih škola u čitavoj Srbiji, s ciljem dalje edukacije mladih kroz program vannastavnih aktivnosti i podsticanje preduzetničkih veština.
Susret u Vrnjačkoj Banji, već je 14. po redu ovakva konferencija, gde su nastavnici iz različitih krajeva i usmerenja, imali prilike da razmene iskustva tokom jedne školske godine, ali i steknu nova znanja i ideje za onu koja je u toku.
Kroz pažljivo izabrane predavače, prisutni su stekli važna znanja iz oblasti komunikacije sa medijima, modelima učenja koja podstiču razmišljanje kod đaka, ali i kako da kroz slušanje želja učenika probude njihov preduzetnički duh.
Ovogodišnja konferencija okupila je više od 150 nastavnika iz 110 škola i 64 opštine u Srbiji.
Šta su to učeničke kompanije?
Kroz učeničke kompanije, koje se održavaju u trajanju od jedne školske godine, ideja je da se učenici susretnu sa pojmom preduzetništva i steknu praktične veštine, kroz niz odluka koje donose, odnosno od ideje do kreiranja krajnjeg produkta.
- Kroz učeničke kompanije, učenici razvijaju svoje veštine, one meke, fine veštine komunikacije, zatim kako je to biti na tržištu, oni kroz kompanije dobijaju svoje uloge kao što su finansijski direktor, direktor proizvodnje, marketinga, ljudskih resursa i slično. Oni apsolutno kroz tu svoju ulogu uče šta god je potrebno, kako nastupiti na tržištu, kako se reklamirati, kako napraviti finansijski plan... - objašnjava Marina Pribiš, nastavnica preduzetništva u Tehničkoj školi "Mileva Marić Ajnštajn" iz Novog Sada, koja je već tri godine u programu i dodaje:
- Taj jedan ciklus mora da se prođe kroz godinu dana i onda na taj način prave 'proizvod - usluga' i traže svoje nove kupce, imaju marketing, proizvodnju, distribuciju i zatim dolaze na takmičenje gde se predstavljaju kroz stručni žiri koji pravi simulaciju pitanja iz privrede. Znači kako bi se ti snašao u stvarnoj situaciji.
Tokom godine organizuju se četiri regionalna takmičenja, na kojima učenici prezentuju svoje kompanije, a najbolje očekuje nacionalno takmičenje, gde pobednički brend dobija mogućnost da odmeri snage sa svojim vršnjacima na evropskom nivou, odnosno sa najboljim učeničkim kompanijama iz trideset evropskih zemalja.
Ideje su razne, a svaka je vredna pažnje
Mladi sa svojim nastavnicima - mentorima dobijaju razne ideje koje zatim razvijaju tokom godine. Mnoge su oblikovane školskim usmerenjima, ali osluškuju i okruženje i izazove današnjice.
- Pretprošle godine je učenička kompanija bila 'solarni kolektor od iskorišćenih limenki', ranijih godina su to bile ideje poput mase koja postaje tečna ako je ne držite čvrsto, jako dobro za rehabilitaciju ruku. Ideju stvaramo na osnovu izazova, a izazovi su problemi. Mi detektujemo neki problem u okolini i onda pokušavamo da ga rešimo. Moji đaci su bili pobednici 2015. godine sa 'Green grafitima', koji imaju ćelije mahovine i preduslov su za urbane sredine, kako bi se ružne fasade i eksterijeri sredili - objašnjava profesorka Ana Veljković iz niške gimnazije "Borko Stanković", čiji su đaci osvojili ovogodišnju nagradu za Najbolju tehnološku inovaciju.
Njena koleginica, nastavnica engleskog jezika Bojana Stankić iz Hemijsko-prehrambrene tehnološke škole u Beogradu, ističe da projektno učenje omogućava da se đaci povežu, razmenjuju misli i kreiraju timski duh.
- Dopada mi se rad sa Dostignućima mladih jer imaju kontakte i sa drugim organizacijama i pospešuju priče o veštinama koje su potrebne za mlade ljude. Naši đaci su jedne godine napravili jastučiće za životinje sa aktivnim ugljem, zatim tečnost za ispiranje usta sa eteričnim uljima... podstičem ih da rade i povezuju različita znanja. Ovakvi projekti im omogućavaju da se sutra izdvoje prilikom zaposlenja - objašnjava nastavnica.
Najbolja nastavnica u 2022. godini
Nastavnica ekonkomske grupe predmeta Milena Obradović iz srednje škole "Dragačevo" u Guči, ponela je titulu "najbolje" u sprovođenju programa preduzetničkog obrazovanja u srednjim školama.
- Ja stvarno mogu da kažem da sam ponosna i da je ovo moj najveći profesionalni uspeh. Biti najbolji nastavnik u konkurenciji svih tih ljudi koji rade isto, sa elanom i entuzijazmom, je zaista veliki značaj - ističe Obradovićeva.
Kako kaže, veruje da su rezultati njenih đaka zaslužni za ovu laskavu titulu.
- Kroz sve ove godine su postigli sjajne rezultate. Prošla godina je bila jako uspešna, osvojili su prvo i treće mesto na Poslovnom izazovu Zapadnog Balkana,drugo mesto na Poslovnom izazovu specijal i drugo mesto na međunarodnom takmičenju koji ima za cilj razvoj STEM nauka kod devojčica, tako da je sve to doprinelo da nagrada dođe u moje ruke - dodaje.
Milena ističe da je značaj ovakvih programa upravo u tome što se učenici podstiču da razmišljaju na inovativniji i kreativniji način, kao i da donose odluku u trenutku i razvijaju timski duh.
- Ove konferencije su zaista jedan divan način da se okupimo svi mi nastavnici koji imamo sličan način razmišljanja i koji dajemo na značaju pre svega preduzetničkom obrazovanju, a zatim i tom novom načinu kreiranja budućnosti mladih. Konferencije su zaista izvor pozitivne energije koja nama daje vetar u leđa da radimo cele godine punom snagom i da istrajemo - zaključuje Obradovićeva.
Konferenciju je finansirala Evropska unija, Američka agencija za međunarodni razvoj i NCR Fondacija. Podržana je od strane Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Nordeus Fondacija.
Video: Anja je prošla ceo biznis pa prešla u konkurenciju: Kako je raditi s herojima današnjice?
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.