• 0

Vlastimir Vuković šest meseci posle integracije NLB Komercijalne: O tržištu, krizi, štednji i kamatama u 2023.

, Telegraf Biznis

Za prvih devet meseci plasirali smo više od milijardu i 200 miliona evra kredita privredi i stanovništvu, porasli 240 miliona u portofliju i ostvarili za 50 odsto bolji rezultat u odnosu na prethodnu godine, kaže prvi čovek banke za Telegraf Biznis

  • 0
Vlastimir Vuković, predsednik Izvršnog odbora, NLB Komercijalne banke

Foto: Nikola Anđić

Šest meseci posle potpune integracije, NLB Komercijalna banka beleži odlične poslovne rezultate. "Naše srebro", ostaje domaća banka, a u narednom periodu sledi ulaganje u digitalizaciju i zelene projekte.

Vlastimir Vuković, predsednik Izvršnog odbora, NLB Komercijalne banke u ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Biznis na kraju godine sumira rezultate bankarskog tržišta u Srbiji i regionu, ali i daje savete kako štedeti u ovim izazovnim vremenima. 

Slovenačka Nova Ljubljanska banka, podsetimo, postala je i zvanično vlasnik domaće Komercijalne banke. Transakcija koja je započeta krajem februara 2020 završena je, a prvi čovek banke nam otkriva i poslovnu strategiju ubuduće, kao i šta će to značiti za građane, zaposlene i privredu.

Govori nam i o tome koliko se menja svet bankara, kako ćemo ubuduće ići u banke, kako plaćati i šta nas čeka u ekonomiji.

  • Prvo da vam čestitamo, poveren vam je novi mandat. Koliko je u tom smislu važno da su ključni ljudi banke kontinuirano tu?

- NLB Komercijalna banka je uprkos veoma izazovnom tranzicionom periodu ostvarila izuzetne poslovne rezultate. Međutim, iza njih ne stoje samo impresivne cifre, već pre svega ljudi.

Upravo oni su bili najsnažnija podrška i prevaga na strani uspeha. Kada ste kapiten tima koji ima neverovatnu energiju, zarazni entuzijazam i posvećenost, dovoljno je da im date pozitivan impuls i budete sigurni da će premašiti sve zacrtane ciljeve.

Ključni ljudi banke već dugi niz godina rade zajedno i ostvaraju izuzetne rezultate, međutim taj kontinuitet ne bi bio značajan da nije podržan kvalitetom i zajedničkim ciljem - da NLB Komercijalna banka ostane banka broj jedan po izboru svojih zaposlenih i klijenata.

  • Kakvi su rezultati banke ove godine? Šta govore cifre?

- Uprkos izazovnom periodu tranzicije, ali i efektima krize i finansijske neizvesnosti, prvo poglavlje u istoriji NLB Komercijalne banke, ispisali smo rezultatima iznad svih planova i predviđanja.

Prethodna godina za nas je protekla u znaku dinamičnog rasta, sa stopama iznad proseka tržišta Srbije, a samim tim i pravcu jednog od naših osnovih strateških usmerenja - povećanja učešća u bankarskom sektoru.

Za prvih devet meseci plasirali smo više od milijardu i 200 miliona evra kredita privredi i stanovništvu, porasli 240 miliona u portofliju i ostvarili za 50 odsto bolji rezultat u odnosu na prethodnu godinu. Održivim i odgovornim poslovanjem, koje počiva na dubokom poznavanju industrije, dokazali smo da želimo da nastavimo da investiramo u ovo tržište.

Opravdali smo poverenje svoje matične grupe i gotovo milion klijenata, koji su sada deo naše NLB porodice. Najvažnije, uspeh koji smo svi zajedno postigli, pažljivo je sagrađen na najčvršćim temeljima – na znanju, ekspertizi i nepokolebivoj posvećenosti svih naših zaposlenih, i kao takav potvrda je da smo spremni za sve što dolazi.

  • Sprovedena je jedna od najvećih integracija na našem bankarskom tržištu, i šire, i posebno je bila u fokusu javnosti jer je Komercijalna banka uvek bila "naše srebro", građani su je gledali kao domaću banku, šta sada šest meseci kasnije (od potpune integracije), možete da kažete na to?

- Spajanjem Komercijalne i NLB Banke u sistemsku i jednu od najvećih na tržištu srbije - NLB Komercijalnu banku, okončan je jedan od najkompleksnijih i najuspešnijih integracionih procesa u regionu. Zahvaljujući spajanju, nova banka objedinila je 4,8 milijardi evra vrednu zajedničku aktivu, oko milion aktivnih klijenata, za približno 25 procenata veći kreditni portfolio, kao i značajno više proizvoda i usluga.

Za izuzetno kratak vremenski period, uspela je da nadmaši zavidan uspeh integracije i zabeleži značajan rast profitabilnosti, visoku adekvatnost kapitala i snažan napredak u svim ključnim segmentima poslovanja. Nakon svega, NLB Komercijalna banka je ostala prava domaća banka, koja bezrezervno podržava i građane i privredu, sada i u većem obimu nego što je to bilo ranije.

Nastavili smo da osiguravamo prave prilike za svoje zaposlene, klijente i čitavu zajednicu u kojoj poslujemo, i to je strategija koju nećemo menjati.

  • Šta je bio najveći izazov u procesu integracije?

- Spajanje NLB i Komercijalne banke rezultat je neumornog rada, truda i neverovatne energije više od 500 zaposlenih obe banke. Zahvaljujući njihovoj posvećenosti, znanju i ekspertizi, za godinu i po dana uspešno smo mapirali i integrisali sve procese i organizacione delove.

Formirali smo i rebrendirali jednu od najvećih mreža ekspozitura i bankomata u Srbiji, značajno proširili i unificirali zajednički portfolio proizvoda i usluga i optimizovali i redizajnirali čitav set kartica i digitalnih servisa. Usvojili smo sve standarde matične NLB Grupe, i uz ogromnu podršku i usmeravanje Narodne banke Srbije uspešno okončali višemesečni i vrlo složen proces pravnog i operativnog spajanja.

Najveći izazov u ovom periodu svakako je bio upravljanje očekivanjima zaposlenih, klijenata, ali i čitave javnosti. Međutim, zahvaljujući dobrom balansu između želja, ambicija, očekivanja i realnosti, uspeli smo da sve svoje zaposlene ujedinimo u jedan tim i ideju, i da paralelno sa tim uverimo svoje klijente i javnost da ostajemo njihov pouzdan oslonac za sve što dolazi.

  • Koliko je bio izazovan proces, s obzirom na činjenicu da je reč o jednoj od najsloženijih spajanja, dodatno, i NLB je u tom trenutku bila na berzi...

- NLB Komercijalna banka jeste rezultat jedne od zaista najsloženijih bankarskih integracija, ikada sprovedenih u našem regionu. U tehničkom smislu, najveći izazov bio je prevazilaženje velike želje i ambicije da razijamo proizvode, usluge i prodajne kanale, jer su svi naši resursi bili podređeni integraciji.

Međutim, ova odluka se pokazala kao suštinski važna. Integracija se završila „tiho“, što je ključna stvar kod ovakvih projekata.

Prvi radni dan nakon spajanja, osvanule su nove ekspoziture, klijenti su neometano nastavili da ih posećuju i koriste naše digitalne servise i bankomate, i to je ujedno naš najveći uspeh.

 

 

  • Koliko će se poslovanje same banke menjati ubuduće, kakav će biti poslovni model? Pitam vas to jer je banka ranije bila i velika podrška domaćoj privredi...

- Naša banka je sistemska banka na tržištu Srbije i članica jedne od najvećih regionalnih finansijskih grupacija NLB Grupe. Samim tim, njena uloga je da povezuje ljude i privredu iz čitavog regiona.

U poslednje dve godine drastično smo povećali kreditnu izloženost prema privredi - od najmanjih preduzeća, pa sve do kapitalnih infrastrukturnih državnih projekata. Na taj način, stekli smo veliko poverenje, ali i veliku odgovornost: O tome možda i najbolje svedoči podatak da danas svaka treća kompanija ima otvoren račun u našoj banci.

U narednom periodu fokusiraćemo se na programe koji doprinose energetskoj efikasnosti naših klijenata. U tom smislu smo već započeli veliki broj projekata, što u domaćoj privredi, što u regionu.

Svakako, svaka transformacija našeg poslovanja biće u potpunosti podređena našim klijentima i motivisana njihovim većim zadovoljstvom i poverenjem u banku. To se odnosi na na segment privrede u kom beležimo istorijsku produkciju i eksponencijalni rast, ali i na građane.

  • Kada je reč o radnicima, šta oni mogu da očekuju?

- Banka u narednom periodu planira da digitalizuje većinu svojih usluga. Verujemo da ćemo već za nekoliko godina više od polovine keš kredita isplaćivati online, stambene kredite ugovarati digitalnim kanalima, a platne kartice iz novčanika gotovo potpuno „preseliti“ u mobilne telefone klijenata.

To znači da će se način pružanja bankarskih usluga promeniti, ali ne i da će ekspoziture nestati, naprotiv. One će se transformisati u mesta koje klijenti posećuju onda kada žele savete i usluge po složenim finansijskim pitanjima, poput dugoročnih ulaganja, kredita ili investiranja.

Digitalna transformacija poslovanja je evolucija, a ne revolucija, kao što se ponekad pogrešno veruje, i neće se dogoditi „preko noći“. Da, istina je da će nove tehnologije obavljati neke jednostavne zadatke i poslove umesto ljudi, ali će isto tako kreirati potrebu za zapošljavanjem na novim, složenijim i bolje plaćenim radnim mestima.

Konkretno, kada govorimo o bankama - kako potreba za ekspoziturama bude opadala, rašće potreba klijenata za podrškom u korišćenju digitalnih servisa i Kontakt centra, koji je poželjno aktivan 24/7.

Dakle, digitalizacija neće doneti optimizaciju, već transformaciju - transformaciju klasičnih kanala prodaje, a samim tim i uloge zaposlenih u radu sa klijentima.

  • Kako vidite na kraju godine bankarsko tržište u Srbiji, ali i svetu, menjale su se kamate, eurobor je bio važna tema, krediti su poskupeli... Šta u tom smislu mogu da očekuju građani, odnosno, krajnji korisnici?

- Godina koja ostaje za nama je bila izazovna – nakon zdravstvene krize koja je potresla ekonomiju, svet je zadesila i geopolitička kriza. Nagli globalni rast i privremeni oporavak iz 2021. godine prekinuti su serijom potresa - poput inflacije, energetske krize, kao i pooštravanja finansijskih uslova u većini država sveta.

Međutim, čini se da smo ovoga puta ovladali lekcijama iz prethodnih recesija i kriza. Održani su optimalan nivo udela problematičnih kredita i stabilan kurs, kao osnov za predvidivo investiciono okruženje u kom domaći i strani investitori mogu da se posvete svom poslu i doprinose daljem razvoju ekonomije.

Iako verujem da će se u narednoj godini pojedini trendovi iz 2022. godine nastaviti, zasigurno neće biti istog inteziteta, dok se nadam da će do stabilizacije doći u 2024. godini.

  • Godina je štednje, svi savetuju da "stegnemo kaiš", kod nas baš i ne negujemo kulturu štednje, međutim, kamate na istu su prilično dobre - koji je vaš savet kao bankara, kako uštedeti u ovim vremenima, ili s druge strane, kako čuvati ušteđevinu?

- Globalna zdravstvena kriza uticala je na povećanje štednje, građani su zbog neizvesnosti trošili manje i ostavljali novac sa strane, pa je štednja i u Srbiji u prethodnom periodu kontinuirano rasla i pored niskih kamatnih stopa.

Štednja u banci je svakako najsigurnija investicija - kamatne stope su više nego na početku godine, kurs je stabilan, a ako štedite u dinarima nemate ni porez. Investicioni fondovi su takođe većinski u rukama banaka, i samim tim su veoma sigurni, dok je jedan od najsofisticiranijih vidova ulaganja berza.

NLB Komercijalna banka za ove svrhe nudi NLB Trader aplikaciju kao pouzdano rešenje za trgovanje hartijama od vrednosti, ali trebalo bi imati na umu da se ovaj vid investiranja preporučuje smo ljudima koji dobro razumeju ekonomiju i trendove, jer berza nije igra na sreću.

Pored sredstava, građani uvek mogu da ulože svoje vreme u sticanje novih znanja i veština, što je zasigurno najbolja investicija u sigurniju budućnost.

Na kraju dana pitanje o tome gde i kako bi trebalo inevestirati ili štedeti, uvek je neraskidivo povezano sa drugim pitanjem - koliko ste spremni da rizikujete.

  • Koji je najvažniji plan za banku u sledećoj godini?

- Uspešno spajanje naših banaka bilo je tek prvi korak ka krajnjem odredištu - da potvrdimo i opravdamo poziciju banke broj jedan prema izboru naših zaposlenih i gotovo milion aktivnih klijenata. Ovaj ambiciozan, ali ostvariv cilj podrazumeva ogromnu fleksibilnost i spremnost na promene, motivisane novim i savremenim potrebama naših klijenata.

 

Kako bismo na njih uspešno odgovorili, planiramo potpunu transformaciju poslovnog modela, načina razmišljanja i rada. Realizovaćemo više od 500 različitih aktivnosti, kroz koje ćemo u narednom periodu optimizovati procedure, digitalizovati većinu proizvoda i usluga, i postaviti održivost u centar svake poslovne odluke. Rezultat će biti - kultura otvorene i transparentne komunikacije i saradnje, kao i nov agilan i potpuno održiv model rada sa još bržim, efikasnijim i jednostavnijim procesima.

Uporedo sa transformacijom, nastavićemo da radimo na ostvarenju ciljeva održivog poslovanja. Za kratko vreme uspeli smo da obezbedimo snabdevanje električnom energijom isključivo iz obnovljivih izvora, a u narednoj godini poslovanje nastavljamo iz nove centralne i potpuno zelene zgrade.

Pred nama je i instalacija solarnih panela, uvođenje električnih bicikala za zaposlene, kao i kompletna zamena celokupnog voznog parka električnim i hibridnim automobilima.

Uporedo sa internim aktivnostima, nastavljamo snažnu podršku razvoju zelene agende kroz plasman održivih proizvoda građanima i privredi, ali i društveno odgovorne i već prepoznatljive projekte.

  • Vaša novogodišnja želja?

- Stara jevrejska poslovica glasi: "Dabogda živeli u dosadnim vremenima (smeh)“. Nakon kovida i burnih dešavanja u 2022, voleo bih da u 2023. godinu uplovimo puno sigurnije i stabilnije.

Ovoga puta, moja novogodišnja želja je „mirno more“ i predvidivo okruženje. Nadam se da ćemo u godini pred nama, fokus sa spoljašnjih faktora na koje ne možemo da utičemo, moći da premestimo na svoje „mikrokosmose“, na sve ono što je nama lično vredno i važno.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari