Novopečeni biznisi iz Srbije u ovo doba godine previde važan datum: Otkrivamo kako da vas to ne košta skupo
Najviša stopa inflacije u poslednjih 11 godina, a cene u lancima snabdevanja u padu. Međutim, šta nas čeka ove godine
Pre, sada već dve godine, došlo je do ubrzanja inflacije u Evropi, a najveći uzrok tome bili su problemi u lancima snabdevanja. Usled novonastale situacije izazvane “korona krizom”, globalni trgovinski putevi su se izmenili, a cene transporta dostigle rekordan nivo. Pikovi su bili toliko visoki, da je cena kontejnerskog transporta skočila i više od tri puta u poređenju sa prepandemijskom ponudom. Deo tog novog troška platili su krajnji potrošači, a građani su se posle dužeg vremena susreli sa inflacijom.
2022. godina donela je drastičan pad vozarina u pomorskom transportu, posebno u trećem kvartalu. Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner, kaže da su se cene na određenim prekookeanskim rutama približile onima pre covid-a.
Razgovarali smo sa njim šta nas čeka u 2023. godini, i naročito, da li su već krenule narudžbine zbog kineske nove godine.
"Bez obzira na okolnosti, tj. aktuelna ekonomska i politička dešavanja u svetu, ipak su ponuda i tražnja te koje na kraju definišu cenu usluga u našoj industriji. Mnogi bi nevešto zaključili da će usled inflacije i rasta cene goriva poskupeti i pomorski transport, ali usled nedostatka tereta prevoznici svoje cene dodatno spuštaju, što implicira da će im zbog niže cene, a većih troškova, biti na raspolaganju sve manja dobit", kaže između ostalog naš sagovornik.
- Budžeti gotovo svih zemalja za ovu 2023. godinu su "recesioni". Gde vidite izazove za lance snabdevanja u periodu ispred nas?
- Činjenica je da je potrošnja u padu usled inflacije i svih političkih dešavanja. Ovaj period godine nekada je bio rezervisan za velike kupovine, ali nažalost skladišta su i dalje puna robe koja čeka da bude prodata. Posebno kada je reč o robi visoke vrednosti. Imajući sve ovo na umu, očekuje nas izazovan period, jer će ponašanje potrošača zavisiti od ekonomske situacije, a samim tim i transport.
Ipak lanac snabdevanja se ne može zaobići i neće svuda odgovor biti smanjenje budžeta, neke industrije dodatno ulažu u svoje biznise i to im dugoročno može doneti profit, ali nažalost ovo je uglavnom slučaj kod velikih i snažnih kompanija.
Prognozira se da će potrošnja biti u padu i u prvom kvartalu godine, pa će na tržištu transporta vladati velika konkurencija. Kvalitet i fleksibilnost biće opredeljujući kriterijumi za uspeh.
U narednom periodu nas očekuje Kineska Nova Godina, koja je izazov sama za sebe, jer se fabrike u Kini zatvaraju na dve ili više nedelja. Klijenti koji sa nama posluju dugi niz godina već su upoznati sa ovim posebnim „novogodišnjim rasporedima“, ali novopečeni biznisi vrlo često previde ovu činjenicu, pa se trudimo da našim klijentima sugerišemo da na vreme planiraju svoje pošiljke.
Osim ovog kineskog praznika, mi u logistici do sada smo naučili da očekujemo neočekivano, zbog čega u cargo-partneru kontinuirano radimo na razvoju novih rešenja i kroz rad se pokazalo da baš neko od njih posluži kao alternativa kada nas zadesi neki nov izazov.
- Kada je reč o inflaciji, u Srbiji je najviše guraju cene hrane, energenata i stanovanja, ali kako je sa snabdevanjem, gde su u svemu tome dobavljači?
- Cena transporta ne mora nužno da podigne cenu finalnog proizvoda. Ukoliko jedan modalitet poskupi usled nove tržišne situacije, uglavnom je tu neka povoljnija alternativa, ali isto tako do poskupljenja transporta ne mora nužno ni doći.
Često za javnost ističem da cenu određuje tražnja, koja može skoro u potpunosti da poništi ostale trendove na tržištu. Primera radi iako dođe do drastičnog rasta troškova za logističare, to ne znači da će oni podići cene svojih usluga jer da biste podigli cenu neko mora biti spreman i da je plati – u suprotnom taj scenario nije izvodljiv.
Sa druge strane ukoliko tražnja za uslugama/proizvodima ostaje nepromenjena ili raste, svi u našoj industriji pokušaće da nadoknade skuplje račune za struju, radnike, gorivo…što na kraju rezultira rastom finalne cene za krajnje korisnike.
- Da li će se cene u tom lancu smanjivati, da li imate određene indikatore koji upućuju na to?
- Kao što sam ranije napomenuo sve zavisi od ponašanja potrošača i same tražnje. Trenutno su i cene u padu, kao odgovor na pad tražnje. Dalje prognoze su nemoguće, ali ono što sa sigurnošću znamo jeste da će logistika pratiti svetska dešavanja tj. kako se krize budu smirivale tako će i ona neopravdana povećanja biti sve manja. Dok nas ne iznenadi nešto novo.
- I mi smo ispratili krajem godine Crni petak i nekoliko važnih datuma za kompanije poput vaše, kako je bilo kod nas, da li imate podatke šta se to u Srbiji najviše naručivalo, kupovalo?
- Praznični periodi su sinonim za veću potrošnju– pogotovo kada je reč o onim manje primarnim proizvodima i namirnicama, što je opet uobičajeno za praznike što znači da je ova roba kod dobavljača poručena dosta unapred.
Nije se ništa posebno izdvojilo, ali je zanimljivo da online trgovina nastavlja da cveta istom brzinom kao i tokom COVID-a, pa možemo očekivati da se u bliskoj budućnosti veliki broj prodavnica prebaci isključivo na ovaj način rada.
Ovo će biti izvodljivo samo uz pouzdanog logističkog partnera koji igra ključnu ulogu za opstanak online biznisa.
- Uskoro će i Kineska Nova godina, šta očekujete u tom smislu?
- Veći volumen porudžbina koji joj prethodi i smanjenu tražnju tokom samih praznika. Ovo će se posebno odnositi na železnički i pomorski transport, jer se on najviše praktikuje na relaciji Kina-Evropa.
Kinesko tržište još dugo biće nezamenljivo, ali se i dalje mali procenat kompanija preorijentisao na nove dobavljače i one sada mogu da zaborave na „zavrzlamu“ Kineske Nove godine.
- Određene kompanije se, s druge strane, povlače iz Kine, da li tu vidite potencijalni izazov za vas?
- Ovo može biti izazov za neke manje kompanije, ali nama u cargo-partneru, kompaniji sa 40 godina globalnog iskustva može biti samo zadovoljstvo da povećamo volumen rada i na drugim relacijama. To će definitivno doneti neke nove izazove ili „podgrejati“ one stare, ali i stvoriti nove prilike za uspeh.
Često se zaboravlja da je naša industrija oduvek bila dinamična i kao takva zahteva brze reakcije i proaktivan pristup, ali nakon izazova koji su iza nas možemo reći da je razvoj novih alternativa postala naša uža specijalnost!
Video: Kakva nas godina čeka?
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.