• 0

Vreme čitanja: oko 6 min.

"Jedna domaća firma može da radi i kao svetski gigant": Da li smo počeli da tražimo zdravu hranu preko dostave

Vreme čitanja: oko 6 min.

Menjaju se navike potrošača, ali i platforme za dostavu hrane zapravo su novi kanal oglašavanja i prezentacije restoranske ponude

  • 0
Dostavljač zdrava hrana Foto: Shutterstock

Tržište dostave raste konstantno, a statistika projektuje globalni rast prihoda u ovom segmentu 12% na godišnjem nivou, a najveći prihodi očekivani su, logično, na velikim tržištima, pre svega tržištu Kine i SAD.

No, ne predviđa se samo rast dostave gotovih obroka, već i dostave namirnica, jer podaci pokazuju da je vrednost tržišta dostave namirnica na globalnom nivou porasla sa 285,7 milijardi dolara u 2021. godini, na 354,7 milijardi dolara u 2022.

Prema poslednjim procenama tržište dostave u Srbiji vredi više od 10 miliona evra. Navike potrošača se menjaju - sve više naručuju zdravu hranu i vrlo vode računa o ambalaži, a to i te kako utiče na dostavne kompanije i njihov pravac investicija. 

Razgovarali smo o promenama i trendovima sa jednom manjom domaćom kompanijom, odnosno, kako izgleda iz njohovog ugla poslovati u ovom tom svetu gde uglavnom slovo drže veliki svetski sistemi.

"I dalje je onih koji najviše naručuju pizzu, burgere, zatim roštilj. Takođe su popularne ručno rađene sveže paste i kineska hrana. Pokazuje se da se navike potrošača mnogo ne menjaju kad je u pitanju izbor hrane, bez obzira na to da li je naručuju preko digitalne platforme ili telefonski – uvek prednjači fast food. Međutim, ono što je specifično za telefonske porudžbine je potražnja za asortimanom supermarketa, namirnicama svakodnevno potrebnim u domaćinstvu, zatim cvećem, dodacima ishrani...", kaže za naš portal Dario Pantić, suvlasnik padrinodelivery.rs.

A da li će dostava i rast ovog segmenta ostati i u narednom periodu?

- Fast food će uvek biti u samom vrhu top liste onoga što se najviše poručuje i popularnost tog segmenta u dostavi nastaviće da raste. Nekako se stil života populacije koja najviše koristi dostavu preklapa sa tim stilom ishrane, a takođe velik broj ljudi kada želi da se povremeno “počasti” dobrom pizzom ili burgerom odluči da se počasti i dostavom. Međutim, svako vreme nosi neke nove trendove, tako da periodično primetimo rast popularnosti određene vrste kuhinje, azijske ili craft piva, na primer - kaže nam on.

  • Šta je za vas najzanimljiviji podatak - da li popularnost određene hrane ili pak opseg mušterija?

- Uvek je zanimljivo pratiti što se dešava na gastronomskog sceni, ali ako nemate korisnike koji će konzumirati hranu koju nudite onda i najbolja ponuda nema smisla. Zato je, naravno, važno pratiti kretanja na tržištu kako bismo bili svesni opsega potražnje za našom uslugom, a s druge strane i preferencije na gastronomskoj sceni kako bismo održali kvalitet naše ponude.

  • Po čemu se vaš poslovni model razlikuje od drugih?

- Nama je prvenstveno važno da ugostitelji koji su na našoj aplikaciji ne osećaju to kao veliko opterećenje u finansijskom smislu. Zbog toga smo teret troškova same dostave drugačije raspodelili između ugostitelja i korisnika. Cena dostave će za korisnika zato u nekim slučajevima, na primer većim udaljenostima, biti viša nego kod drugih, ali zato dostavu vršimo u sve delove Novog Sada i okoline bez izuzetka i korisnici bilo kog dela grada mogu da poruče iz bilo kog restorana u gradu. Ugostitelji kod nas tako plaćaju manji procenat za naše usluge budući da ne moramo iz tog prihoda sufinansirati trošak dostave, već je taj sistem samoodrživ, a ugostitelji su srećni jer imaju bolje uslove i veću zaradu.

  • Koliko je danas teško obezbediti kvalitet i bezbednost hrane koju se isporučuje kupcima?

- Zbog ogromne ugostiteljske ponude, više nije tako jednostavno uveriti se u kvalitet hrane svakog pojedinačnog ugostiteljskog objekta, jer kvalitet i bezbednost hrane ipak najviše zavise od njih. Ipak, naša sreća je što smo prisutni na novosadskoj ugostiteljskoj sceni kao servis dostave već dugi niz godina i dobro poznamo ljude koji se bave ugostiteljstvom u našem gradu, te imamo mnogo iskustva na osnovu kog možemo raspoznati koliko ko ulaže u kvalitet i bezbednost hrane koju nudi. Ono na čemu još insistiramo kod ugostitelja jeste adekvatna ambalaža za dostavu hrane, te uredna oprema i vozila naših dostavljača.

  • Kako je zaštita životne sredina postala glavna na agendama mnogih kompanija, kako vi gledate na to, da li ste preduzeli određene mere kako biste minimizirali uticaj na životnu sredinu?

- Već duži niz godina Padrinov vozni park ima najviše vozila na prirodni gas, a od prošle godine počeli smo obnavljati vozni park novim vozilima koja zadovoljavaju visoke evropske standardne u pogledu izduvnih gasova. Ipak, ono što bismo najviše želeli jeste da naša vozila budu električna ili hibridna, ali za takvo ulaganje moraćemo sačekati ili javne subvencije ili veću investiciju u naš startup. Do tada, podstičemo dostavu na biciklima koju i sada u velikoj meri koristimo, a koja se ujedno često pokazuje i kao najbrži način dostave.

  • Koliko je danas teško, (ili lako) takmičiti se sa drugim kompanijama u industriji? Poznato je da je naše tržište prilično monopolizovano?

- Nije lako, pogotovo maloj lokalnoj firmi kao što je naša. Ali tako su počele i velike kompanije, zar ne? Sve kompanije u ovoj industriji koje danas posluju na srpskom tržištu krenule su kao mali startup-i i uspele izgraditi globalni biznis. Mi smo svesni da nama to neće biti jednostavno, odnosno da će naš put biti teži, jer imamo konkurenciju kakvu oni nisu imali. To su sve svetske kompanije koje raspolažu kapitalom o kakvom mi možemo samo da sanjamo u ovom trenutku i to je ono što je najteži aspekt ove tržišne utakmice. Naše tržište je danas čak manje monopolizirano nego pre nekoliko godina, ali je finansijska moć ovih kompanija neuporedivo veća, pa se stiče utisak da nema mesta za druge igrače. Mi se toga ipak ne plašimo. Naši ljudi vole da vide uspešne domaće projekte i to je ono što im nudimo, a oni to već sad prepoznaju.

Dostavljač Foto: Shutterstock
  • Kakav je uticaj povećanog broja kompanija za dostavu hrane na restoransku industriju? Kako komentarišete to, koje su sve prednosti?

- Iz našeg ugla mi u tome vidimo prednost za restorane, a pogotovo za manje kvartovske ugostitelje, koji su na taj način dobili na vidljivosti. Platforme za dostavu hrane zapravo su novi kanal oglašavanja i prezentacije restoranske ponude. Takve kompanije ulažu velike svote u marketing i tu restorani profitiraju jer ih su direktno reklamirani pred publikom do koje inače ne bi došli.

Takođe, sama usluga dostave postaje sve kvalitetnija i brža u odnosu na ranije kurirske dostave zbog čega restoranska ponuda postaje sve poželjnija korisnicima. Smatramo da vlasnici i menadžeri restorana samo treba da prepoznaju koja od kompanija im pruža najbolju uslugu za novac.

  • Da li se i na vas reflektuju promene potrošača u smislu da više vode računa o ishrani, odnosno, da li insistiraju na vegansoj, organskoj ili hrani specifičnog porekla?

- Jedino kako se to reflektuje na nas jeste da u ponudu uvrštavamo sve raznovrsniju hranu, odnosno restorane. A kako na novosadskoj gastro sceni ima za svakoga po nešto, već sada u ponudi imamo i vegansku i proteinsku hranu, salate i zdrave dezerte.

Uopšteno, želimo da dokažemo da jedna domaća lokalna firma može da radi jednako kvalitetno kao velika svetska kompanija, pogotovo na nama poznatom novosadskom tržištu jer ko bolje poznaje naš grad i ljude od nas samih. Nakon toga, plan nam je da proširimo poslovanje na druge gradove u Srbiji, a već smo ostvarili i prve kontakte za izlazak na inozemna tržišta u regionu i zapadnoj Evropi.

Osim toga, dalji razvoj aplikacije, konstantno unapređenje korisničkog iskustva i primena novih tehnologija poput veštačke inteligencije, na primer, predstavlja svaki naš sledeći korak u daljem poslovanju.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>