• 4
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 2 min.

Zašto je ova ekonomska kriza gora od Velike recesije: Polako "puca" i biznis dostave hrane?

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 2 min.

Deceniju i po od prvobitne globalne finansijske krize iz 2008, potrošači "diktiraju" nova pravila

  • 4
restoran, hrana

Foto: Shutterstock

Tokom Velike recesije (2007-2009), potrošači su tražili povoljnije opcije, trgujući za jeftinijim restoranima ili birajući najjeftinije opcije iz menija.

Ali danas, kako inflacija vrši pritisak na njihove novčanike, veća je verovatnoća da će smanjiti ili potpuno preskočiti posete restoranima - nego da imalo "remete" svoje budžete, prema izveštaju "AlixPartners".

Troškovi obedovanja napolju - rastu duže od godinu dana, izveštava CNBC. U martu, prvi put otkako je inflacija počela da se ubrzava sredinom 2021. godine, cene obroka "van kuće" porasle su brže od cena prehrambenih proizvoda u prodavnicama.

Na osnovu podataka Zavoda za statistiku rada u SAD, u aprilu su cene hrane "van kuće" porasle za 8,6% u odnosu na isti period prethodne godine. Cene hrane "kod kuće" - porasle su za 7,1% u istom intervalu.

Kao reakcija na to, gosti su ređe posećivali restorane. U aprilu je promet u restoranima - otvorenim najmanje godinu dana - opao za 3,5% u poređenju sa 2022. U anketi koju je "AlixPartners" sproveo u decembru, 74% ispitanika je reklo da planira da smanji odlazak u restorane, a 39% - umesto toga - radije bira jeftinije lokale.

Primera radi, u januaru 2009. godine samo 12% ispitanika je reklo da bi eliminisalo ili smanjilo posete restoranima, kako bi smanjilo svoju potrošnju, što znači da sada znatno više štede i da se njihove navike i percepcije bitno menjaju.

Dakle, deceniju i po od prvobitne globalne finansijske krize, potrošači "diktiraju" nova pravila. Pritom, ušteda nije jedini razlog. Pandemija je dovela do toga da mnogi krenu sa svakodnevnim spremanjem hrane kod kuće, što se održalo kao rutina. Tako će, ubuduće, u restoranima uglavnom plaćati samo specijalitete koje sami ne mogu da spreme.

Mladi potrošači, posebno, smanjuju broj narudžbina "za poneti", odnosno dostavu hrane, ali i dalje planiraju povremene odlaske u restorane. Ovo je veliki zaokret u svetu ugostiteljstva, budući da je biznis dostave hrane cvetao godinama unazad.

A, ako se neko još uvek pita da li su zaista i kojim tempom cene toliko rasle, evo i jednog primera iz Srbije.

Sve u svemu, hrana i usluge dostave/spremanja hrane postale su preskupe za mnoge građane sveta, a "First Watch Restaurant" grupa je početkom maja rekla da njeni klijenti ne naručuju obroke tako često - preko trećih strana (čitaj: aplikacija za dostavu).

Sa svoje strane, DoorDash počinje da se suprotstavlja "naduvanim cenama" dostave, dajući restoranima i prodavnicama koji su zadržali stare cene - bolju poziciju u svojoj aplikaciji.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Djuro

    4. jun 2023 | 15:24

    Ne razumem ljude koji non stop narucuju hranu , cak i potrepstine iz prodavnice narucuju preko dostavljaca !!! Samo lenjost , do sad sam jednom ( 1) zvao i narucio preko dostavljaca hranu i to u vreme korone .

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>