≫ 

Giganti zemlje koje nema: Ove moćne fabrike su hranile SFRJ, a danas više ne postoji nijedna (1. deo)

 ≫ 

Kako se u ratovima od 1991. do 1995. raspala zemlja, raspale su se i firme sa desetinama hiljada zaposlenih. Neke su propale zbog rata, neke su privatizovane i kasnije preprodate, a neke su namenski uništene

Komentari

  • Vremeplov

    26. februar 2024 | 03:40

    Jedna od najvećih fabrika koja više ne postoji je i EI Niš.Zapošljavala je u svom zenitu oko 28000 ljudi.Imala je bruto prihod od 700mil.$ što je današnji ekvivalent preko 1,5mlrd.$

  • Rada

    25. februar 2024 | 17:13

    Željezara Zenica.Radili su moji roditelji,oba strica,ujak,moj muž,njegov tata i brat.

  • Bossko

    24. februar 2024 | 21:40

    ZAJECAR. Kristal. Porcelan, fabrika kablova... sta reci

    • 25. februar 2024 | 08:42

      Ivan

      @Bossko

      29 Novembar Subotica,Sever Subotica ,Zorka ,subotica,Azotara Subotica

  • Vitez Koja

    24. februar 2024 | 21:17

    Da nije bilo rata, možda bi se i privatizovale te fabrike i nastavile, ovako 5 godina ne funkcionisanja je previše i proizvodnja tih franšiza se prebacila na druga mesta, a tehnologija je zastarela, a novaca za ulaganje nije bilo.Pogotovo što je Kina preuzela sa kapacitetima i jeftinom radnom snagom, ne bi niko ni mogao da se takmiči.Drugo i da je uspelo da se održi, ne bi se održao taj broj zaposlenih po fabrici, jer se proizvodnje stalno automatizuju.Nešto je ipak uspelo da se održi i da se naprave novi giganti.Recimo u Srbiji Imlek, Bambi, Knjaz, Zastava do skoro, Zastava oružje,Frikom, nastala je Delta, Sportvision, koji recimo sada šije za Elesse,Umbro..kupio je Kronos, pa onda Nektar, Nelt...Klima u biznisu se menja jako brzo, na početku su se umanjila tržišta, ali sada recimo Nelt zastupa najozbiljnije franšize, kako u Srbiji, tako i u Africi, Atlantik group, kupuje Štark, Nektar kupuje Fruktal...Sve u svemu vremena se menjaju, ali mislim da su umesto navedenih, došle neke nove firme, koje posluju na moderan način.

  • Перагеније

    24. februar 2024 | 20:55

    Млади да ставе прст (а не прс', као у тим фабрикама) на чело, и данас, и за БУДУЋНОСТ: КАКО би нешто што вреди могло да пропадне на тржишту? Русија под највећим икад виђеним санкцијама, а њен уран и ђубриво купује Америка, жито Италија..., а нафту сви - само је препакују, као шверцери код нас '90.их година. Економија је чудо - нема милости према аматерима који су запошљавали ДЕСЕТИНЕ ХИЉАДА људи - а довољно је било мање од 1000, по свакој таквој фабрици. Али, тада смо били против Русије па су стизали зелембаћи...

  • Aha

    24. februar 2024 | 19:31

    Eduard Slavoljub PenkalA

  • Goran

    24. februar 2024 | 19:20

    U Banjaluci Incel, Jelsingrad, Rudi Čajavec.

  • Vukadin

    24. februar 2024 | 16:08

    Fabrika obuće Borovo, oko 35.000 zaposlenih

  • Перагеније

    24. februar 2024 | 15:27

    "Ove moćne fabrike su hranile SFRJ" - НЕКО вас је ГРДНО преварио... СВЕ те фабрике су биле НЕРЕНТАБИЛНЕ. "Застава" је само пар година била на граници рентабилности - произвела око 200000 возила. Све је било плаћано зелембаћима из кредита - до планираног распада и растурања Србије на 3 дела.

    • 24. februar 2024 | 15:34

      Djomla67

      @Перагеније

      Ok je sve, al Tvornica olovaka ....nikad čuo a ta sam generacija.

    • 24. februar 2024 | 19:54

      borislav

      @Перагеније

      Dali si ikad pisao sa drvenom olovkom,na kojoj pise TOZ?Ako si ta generacija....

    • 25. februar 2024 | 08:30

      Kiza

      @Перагеније

      Vidim ja da ti nisi dobacio dalje od bukvara. Kako god bilo ti nikada neces znati kako je nama 60ih, 70ih i 80ih bilo dobro. Jedini ekonomski problem Jugoslavije je bila ta, nesrecna, planska privreda, a i ona, kao takva, je bila bolja nego ovo sto imamo danas.

    • 25. februar 2024 | 15:56

      Ćelavi

      @Перагеније

      TOZ je bio vrlo rentabilan do 2001 Soko Mostar namenska proizvodnja pravila MNOGO JEFTINIJE avione od stranih proizvođača TAS je bio vrlo ali vrrrrlo isplativ kao i Jugoplastika. Da skratim: u konkretnom tekstu isplativost je upitna samo u Slučaju slovenačkog Tama i Adria Airwaysa

    • 25. februar 2024 | 15:58

      Ćelavac

      @Перагеније

      Kako se ne sećate?!? U zlatno-žutoj elipsi toz spojeno, onako ukoso