• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

eUprava: U svakom trenutku se vidi koji ovlašćeni državni službenik je pristupio podacima građana i zašto

M. P.

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kada kažemo digitalizacija, neminovno je da razgovaramo i o bezbednosti i zaštiti ličnih podataka, koji su vrhovni principi rada eUprave

  • 0
lični podaci Foto: Freepik

Pre uvođenja svake nove usluge ili sistema na Portalu eUprava, Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu organizuje obuke službenika u institucijama. Sastavni deo svake obuke je i zaštita podataka, pa građani mogu mirno da spavaju, jer su njihovi podaci u svakom trenutku zaštićeni i bezbedni.

Kako kažu u Kancelariji za IT i eUpravu, obuke organizuju i drže zaposlenima iz velikog broja državnih organa, uključujući jedinice lokalne samouprave, ministarstava i drugih organa državne uprave.

- Imajući u vidu da Kancelarija sa nadležnim organima učestvuje u samom razvoju sistema i usluga na Portalu eUprave, za obuke nam nije potrebna prethodna priprema, jer već znamo kako sve funkcioniše. Zato lako i brzo prenosimo znanje na državne službenike, najčešće uživo, i na terenu.

Sa nadležnima projektujemo sistem u skladu sa zakonom, pa pre nego ga pustimo u rad, organizujemo obuke kako bi svi koji će raditi na tim poslovima bili spremni za početak korišćenja novih sistema i usluga. Obuke ne prolaze sva službena lica u isto vreme, već ih najčešće organizujemo u fazama – kažu u Kancelariji za IT i eUpravu.

Lični podaci Foto: Shutterstock

Zaštita ličnih podataka

Kada kažemo digitalizacija, neminovno je da razgovaramo i o bezbednosti i zaštiti ličnih podataka, koji su vrhovni principi rada eUprave.

Najveći broj usluga na Portalu eUprave funkcioniše tako što se unošenjem JMBG građana dobijaju traženi podaci. Naravno, ovde moramo da naglasimo da ne može svaki državni službenik da pristupi svakom dokumentu, već to pravo imaju samo ovlašćeni državni službenici. U svakom trenutku u sistemu se vidi koji je službenik, imenom i prezimenom, pristupio kojim podacima građana i zašto. Sastavni deo svake naše obuke je i deo koji se odnosi na zaštitu podataka, ali to je i segment koji se u radu u našoj oblasti – podrazumeva. U tom smislu, građani mogu mirno da spavaju, jer su njihovi podaci u svakom trenutku zaštićeni i bezbedni.

„Na klik“

Na pitanje koliko su obuke zahtevne državnim službenicima, iz Kancelarije za IT i eUpravu kažu da zaposleni u državnim organima obuke i ceo digitalizovani proces rada ocenjuju kao veliko olakšanje.

- Svi naši sistemi kreirani su tako da budu u službi građana, privrede, institucija i samih službenika, jer olakšavaju i ubrzavaju dobijanje potrebnih dokumenata. eUprava pomaže u radu, skraćuje vreme i službenici tako mogu da pomognu većem broju građana. Najčešće dobijamo samo pozitivne povratne reakcije nakon obuka i uvođenja sistema u rad - da im mnogo pomažu, jer sve što im je potrebno dobijaju jednim „klikom“. Naravno, pojedini službenici su u početku malo negodovali, ali kada su uvideli da ne moraju svaki dokument da traže, skeniraju, ručno unose u bazu... shvatili su koliko je sve jednostavno i koliko je digitalizacija svima olakšala život i rad.

Data auto-put

U Kancelariji za IT i eUpravu objašnjavaju i kako sistem eUprave – servisi i usluge, funkiconišu „iznutra“.

- Najjednostavnije rečeno, zamislite da je servisna magistrala, koja je u pozadini i u osnovi svega, kao jedan veliki auto-put kojim neprekidno prolaze dokumenta, a „na klik“ ih povlače državni službenici po zahtevu građana, institucija i privrede. Službenici se obučavaju da rade na toj servisnoj magistrali i najčešće su to osobe koje već imaju visok stepen digitalne pismenosti, samo su ranije neke delove svog posla radili „peške“, a sada su oni digitalizovani.

Razgovor, posao, kolege, studenti, kancelarija Foto: Pixabay

Planovi

Neprekidno se i istovremeno razvija veliki broj sistema eUprave.

- Kao što eksponencijalno raste broj upita, zahteva i preuzetih dokumenata sa servisne magistrale, tako se neprekidno razvija i veliki broj novih usluga i sistema, kao i unapređenje postojećih. Bili smo prezadovoljni cifrom od 5.000 dokumenata na servisnoj magistrali 2018. godine, a sada ih imamo 5.000 na nivou polovine radnog vremena u jednom danu. Ubrzano se razvijaju sistemi, povećava broj usluga i servisa, a paralelno sa tim radimo i na edukaciji – kažu u Kancelariji za informacione tehnologije i elektronsku upravu.

Uvek dostupni za pitanja i pomoć

Kancelarija je, takođe „na klik“, uvek dostupna za pitanja građana i zaposlenih u državnoj upravi.

- Dostupni smo putem kontakt-centra, i organima državne uprave i građanima, i to 24 sata, sedam dana u nedelji, 365 dana u godini. U zavisnosti od sistema, svako od njih se javlja gde treba. Link ka kontakt centru je javno dostupan na sajtu Kancelarije za IT i eUpravu gde se opredeljuje na koju temu se javlja - da li se službenici javljaju zbog nekog problema na sistemu, ili se javljaju građani. U zavisnosti od toga se njihova pitanja distribuiraju na prave adrese i dostavljaju im se odgovori.

Zahvaljujući eUpravi u prethodnih sedam godina je razmenjeno čak 203.000.000 različitih dokumenata po službenoj dužnosti, što znači da smo građanima uštedeli isto toliko odlazaka na šalter i isto toliko listova papira koji se nisu štampali!

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>