Vreme čitanja: oko 3 min.
Ko poseduje raj taj profitira: Kompanije koje organizuju krstarenja u trci za svoj komad Kariba
Vreme čitanja: oko 3 min.
Kompanije za krstarenje od 2019. godine potrošile najmanje 1,5 milijardi dolara i ukupno otkupile najmanje 15 ostrva i plaža na 5.200 hektara
Samo ako posedujete raj, od njega možete najviše profitirati. Zbog toga su kompanije za krstarenje potrošile najmanje 1,5 milijardi dolara od 2019. na proširenje ili poboljšanje privatnih stanica na Karibima, prema proračunima Bloomberga.
Kompanije su ukupno otkupile najmanje 15 ostrva i plaža na 5.200 hektara širom Bahama, Beliza, Dominikanske Republike, Haitija i Meksika.
Carnival Corp., Disni Kruz Lajns, Norvidžan Kruz Lajn, MSC Kruzez i Rojal Karibian Kruizez su u trci za kopno. Takozvani Savršeni dan Rojal Karibian-a na CocoCai, privatnom ostrvu, udaljenom 55 milja od Nasau, gde 9.500 putnika dnevno može potrošiti novac na vožnje balonom i zip-lajnovima, donosi 4o odsto povraćaja ulaganja ili čak više, prema proceni analitičara UBS-a Robina Farlija.
- Prvi razlog zašto ljudi krstare je zbog destinacije. Dakle, stvaramo destinacije - rekao je Džej Šnajder, glavni direktor za inovacije proizvoda kompanije Royal Caribbean.
Međutim, kupovina zemljišta sada izaziva promenu. Karipske nacije, koje su decenijama nudile poreske olakšice i odlične lokacije za privatne destinacije giganta na krstarenju, jačaju u borbi za pravedniji udeo.
Bahami su nedavno zauzeli stav kada je Rojal Karibian "bacio oko" na Rajsko ostrvo, legendarno mesto poznato i po tome što privlači poznate kao i po tome što je bilo scenografiji za filmove poput "Kazino Rojal" iz serijala o Džejms Bondu.
Vlada je prvobitno ponudila dobar ugovor, zakup od sedam hektara javne plaže za samo 140.000 dolara godišnje. Protest javnosti i promena vlade 2021. doveli su do ponovnih pregovora. Na kraju, Rojal Karibian je pristao da vladi da udeo u projektu i smanjenje od 1 odsto budućih prihoda u korist turističkih projekata poput obnove centra Nasaua. Bahamski investitori će takođe moći da investiraju , zajedno sa vladom, da poseduju čak 49 odsto projekta. Veličina državnog udela zavisiće od procenjene vrednosti javnog zemljišta.
Ipak, dogovor sa Paradise Ajlandom je pobeda za Rojal Karibian. Privatna stajališta na ostrvima i plažama pomogla su da se ožive krstarenja posle pandemije, kada je epidemija Covid-19 na brodovima dovela do toga da se krstarenja obustave na više od godinu dana.
Kompanije Rojal Karibian, Karnival i Norvidžan su postali glavni oslonac industrije - samo prošle godine ostvarili su 44 milijarde dolara prihoda i bruto profita od 19,1 milijardu dolara.
Kako su nekada popularne destinacije poput onih u Crvenom moru i Rusiji ukinute zbog sukoba, Karibi su postali mnogo važniji za krajnji profit. U martu je, međutim, Rojal Karibian zaustavio krstarenja do Haitija, gde je inače dovozio hiljade putnika nedeljno na svoje privatno poluostrvo, navodeći bezbednosne brige. Rastuće nasilje bandi primoralo je SAD da evakuišu veći deo svoje ambasade, prenosi Blumberg.
Razumljivo je zašto su mnoge zemlje koje zavise od turizma, odavno pristajale na ovakve dogovore: prošle godine, brodovi su prevezli rekordnih 31,7 miliona putnika širom sveta, što je po prvi put premašilo nivoe pre pandemije. Karibi sada čine oko 55 odsto putničkog kapaciteta kompanije Rojal Karibian. To se prevodi u milione posetilaca koji će potrošiti novac na hranu, suvenire i aktivnosti tokom svojih ekskurzija.
Takođe je teško preceniti težinu koju kompanije za krstarenja nose na Karibima. Sa 37 milijardi dolara, tržišna vrednost Rojal Karibian je skoro tri puta veća od ekonomije Bahama.
(Telegraf Biznis)
Video: Dan Zemlje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.