Ovo niste znali o auto-putu Miloš Veliki: Najskuplji put u istoriji Srbije, evo gde je njegova KRAJNJA TAČKA!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 3

Izgradnja auto-puta Miloš Veliki, koji predstavlja deo Koridora 11 i ključnu vezu između Beograda i Crne Gore, počela je 2010. godine. Ideja o savremenom saobraćajnom pravcu koji će spojiti centralnu Srbiju sa jugozapadom postojala je decenijama, ali je tek u 21. veku došlo do konkretne realizacije.

Ime "Miloš Veliki" dodeljeno je auto-putu u čast knezu Milošu Obrenoviću, osnivaču moderne srpske države i inicijatoru prvih infrastrukturnih projekata u Srbiji.

Deonice i faze gradnje

Auto-put Miloš Veliki se gradi u više faza i obuhvata sledeće ključne deonice:

Beograd – Obrenovac (od petlje Surčin do Obrenovca)

Dužina: oko 17 kilometara

Otvoren: avgust 2019.

Obrenovac – Ub – Lajkovac – Ljig

Dužina: oko 62 kilometra (Ukupno, uključujući sve tri poddeonice)

Završeno: tokom 2016–2019.

Ljig – Preljina (Čačak)

Dužina: oko 40 kilometara

Otvoren: avgust 2016.

Preljina – Požega

Dužina: oko 31 kilometar

Radovi još u toku, završetak se, kako je predsednik Vučić najavio, do Vidovdana, tačnije 28. juna.

Požega – Boljare (granica sa Crnom Gorom)

Planirana dužina: oko 107 kilometara

Deonica je trenutno u fazi projektovanja i pripreme radova. Dinamika zavisi od finansijskih sredstava i tehničkih uslova, zbog izuzetno teškog terena (mnogo tunela i mostova).

Radovi na izgradnji deonice Požega  Duga Poljana Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Segmenti gradnje

Gradnja je bila podeljena u sektore zbog kompleksnosti terena — uključujući gradnju velikog broja mostova (npr. most kod Obrenovca preko Save i Kolubare) i tunela (npr. tunel "Brančići" kod Ljiga).

Poseban izazov predstavljala je izgradnja na planinskom terenu između Požege i Boljara, gde se predviđa da čak oko 60% trase čine mostovi i tuneli.

Troškovi i investicije

Ukupni troškovi izgradnje dosadašnjih deonica auto-puta Miloš Veliki procenjuju se na oko 2,5 milijardi evra. Gradnja se finansirala kombinacijom kredita (uglavnom kineskih banaka), budžetskih sredstava Republike Srbije i direktnih investicija izvođača.

Neki značajniji ugovori:

Deonica Obrenovac–Ub i Lajkovac–Ljig izgrađena je uz pomoć kineske kompanije CRBC (China Road and Bridge Corporation).

Beograd–Obrenovac segment radila je kompanija Shandong Hi-Speed Group.

Krajnja tačka i rok završetka

Krajnji cilj auto-puta Miloš Veliki je povezivanje Beograda sa granicom Crne Gore na prelazu Boljare.
Kada ceo projekat bude završen, putovanje od Beograda do granice trebalo bi da traje oko 2,5 do 3 sata.

Naplatna stanica Obrenovac, autoput Miloš Veliki, gužva saobraćaj Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Kada će biti završen?

Deonica Preljina – Požega trebalo bi da bude završena krajem 2025. godine.

Deonica Požega – Boljare još nije formalno započeta, a predviđanja govore da bi, uz optimalne uslove i finansiranje, mogla biti završena oko 2028–2030. godine.

Izgradnja ove poslednje i najzahtevnije deonice zavisiće i od dogovora sa Crnom Gorom, jer bi njen nastavak trebalo da se nastavi u vidu crnogorskog auto-puta Bar–Boljare.

Auto-put Miloš Veliki ne samo da smanjuje vreme putovanja i povezuje centralnu Srbiju sa jugozapadnim krajevima i Crnom Gorom, već ima i veliki strateški, ekonomski i infrastrukturni značaj za celu zemlju. Sa završetkom radova, Srbija će dobiti savremeni koridor koji će snažno uticati na razvoj regiona.

(Telegraf Biznis)

Video: Ovako teku radovi na auto-putu Miloš Veliki, na deonici Preljina - Požega

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Lale

    28. april 2025 | 12:34

    Ne bih rekao da je najskuplji od svih u Srbiji rekao bih i u svetu. Koliko košta po kilometru dok su se svi ugradili cena ode u nebesa!

  • Ziki

    28. april 2025 | 13:10

    Kad se izracuna koliko je ljudi stradalo na ibarakoj magistrali ovaj auto put vredi sve pare i bolje nekako.da se napravi pa makar i mi to plaćali nego nikako i da putujemo po srbiji po onim karakondjulama i onim putevima iz 28 veka

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>