
Litijum iz Italije: Sardinija postaje evropski centar sirovina za baterije
Evropska unija ubrzano menja svoje energetske navike – i ne samo to. U luci Portovesme na italijanskom ostrvu Sardinija, pokreće se jedan od najvažnijih centara za reciklažu baterija u Evropi – Portovesme CRM Hub. Iza ovog ambicioznog poduhvata stoje kompanije Glencore i Li-Cycle, koje planiraju da od starog metalurškog kompleksa stvore pogon nove generacije. Patentirana tehnologija omogućava preradu tzv. crne mase – materijala iz potrošenih litijum-jonskih baterija – i izdvajanje litijuma, nikla i kobalta koji će se koristiti za proizvodnju novih baterija.
Ovaj projekat nije slučajno dobio podršku iz Brisela. Evropska unija ne želi da zavisi od uvoza sirovina iz geopolitički nestabilnih regiona. Umesto toga, planira da do 2030. čak 10% sirovina obezbedi rudarenjem, 40% preradom, a 25% reciklažom unutar EU, u skladu sa Zakonom o kritičnim sirovinama (CRMA). Projekat na Sardiniji jedan je od 47 strateških u oblasti kritičnih sirovina koje je Evropska komisija uvrstila na posebnu listu, jer zadovoljava stroge kriterijume: poštovanje najviših ekoloških standarda, uključivanje lokalne zajednice i doprinos sigurnosti u snabdevanju.
Pored reciklažnog postrojenja na Sardiniji, na prvoj listi strateških projekata EU nalazi se još 21 litijumski projekat. Od toga je sedam rudnika litijuma iz čvrste stene – od Portugala i Španije do Češke i Finske. Najlakši metal će se u Evropi dobijati i iz geotermalnih izvora. U Frankfurtu, kompanija Vulcan Energy već proizvodi litijum iz geotermalnih voda, koji testiraju vodeći evropski proizvođači automobila.
Zašto je sve ovo važno? Zato što litijum kao ključna sirovina energetske tranzicije utiče i na tržište rada, investicije i razvojne prioritete evropskih ekonomija. Projekti poput Portovesmea otvaraju vrata novim profilima radnih mesta koja objedinjuju inženjersko znanje, zelene tehnologije i digitalne veštine. Reciklaža baterija, prerada litijuma, kontrola kvaliteta i održavanje postrojenja – sve su to oblasti u kojima raste potražnja za stručnjacima, tehničarima i operaterima. Na Sardiniji se očekuje da će novi centar doneti svež podsticaj ekonomiji, posebno u regionu koji je u prošlosti trpeo zbog gašenja tradicionalnih industrija. Takođe, ovakvi strateški projekti privlače direktne strane investicije i omogućavaju rast malih i srednjih preduzeća uključenih u lance snabdevanja – od logistike i upravljanja otpadom do proizvodnje visokotehnoloških komponenti za baterije.
Već sada automobilski giganti poput Stellantisa, Renoa, BMW-a i Volkswagena pažljivo prate i finansijski podržavaju ove inicijative, svesni da bez sigurnih i održivih izvora litijuma nema stabilne proizvodnje električnih vozila.
(Telegraf Biznis)
Video: Vučić obišao radove na izlaznom portalu tunela ''Iriški venac''
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.