Sve o "krticama" koje buše beogradski metro: Moćni kopači tunela od 60 miliona evra, evo kojom brzinom prodiru
U okviru prve faze izgradnje beogradskog metroa, potpisan je ugovor o nabavci dve napredne mašine za iskop tunela, poznate kao tunnel boring machines (TBM), ili kolokvijalno – „krtice“.
Ove mašine će biti ključne za izgradnju tunelske deonice Linije 1. Ugovor su potpisali predstavnici kineskih kompanija PowerChina i CRCHI, u prisustvu direktora JKP „Beogradski metro i voz“, Andreje Mladenovića.
Tehničke karakteristike „krtica“
TBM mašine su visoko specijalizovane opreme dizajnirane za efikasan i precizan iskop tunela ispod urbanih sredina, minimizirajući poremećaje na površini. Njihove tehničke specifikacije variraju u zavisnosti od projekta, ali neke od ključnih karakteristika uključuju:
Prečnik glave za bušenje: Varira od 6 do 17 metara, u zavisnosti od potreba projekta.
Dužina mašine: Može dostići i do 130 metara.
Težina: Neke mašine teže i do 4.500 tona.
Snaga: Ukupna instalirana snaga može biti oko 18 MW, sa potrošnjom energije od 62 miliona kWh godišnje.
Brzina napredovanja: U idealnim uslovima, TBM može napredovati između 10 i 50 metara dnevno.
Cena TBM mašina
Cena TBM mašina značajno varira u zavisnosti od veličine, kompleksnosti i specifičnih zahteva projekta. Prema dostupnim podacima:
Srednje do velike TBM mašine: Cena se kreće između 10 miliona i 50 miliona dolara.
Specijalizovane ili veoma velike TBM mašine: Cena može premašiti 50 miliona dolara, pa čak i dostići 100 miliona dolara ili više .
Na primer, TBM mašina „Martina“, korišćena za iskop Sparvo tunela u Italiji, imala je prečnik od 15,55 metara i koštala je oko 60 miliona dolara .
Uštede kroz ubrzanje procesa
Upotreba TBM mašina može značajno smanjiti vreme izgradnje tunela. Na primer, u projektu Gotthard Base Tunnel u Švajcarskoj, TBM mašine su omogućile dnevni napredak od 25 do 38 metara u idealnim uslovima . Ovo ubrzanje direktno utiče na smanjenje ukupnih troškova projekta, jer kraće trajanje radova znači manje troškove radne snage, opreme i logistike.
Značaj za Beograd
Uvođenje „krtica“ u izgradnju beogradskog metroa predstavlja značajan korak ka modernizaciji infrastrukture grada. Ove mašine ne samo da ubrzavaju proces izgradnje, već i smanjuju negativne uticaje na svakodnevni život građana tokom radova. Očekuje se da će njihova primena doprineti efikasnijem i ekonomičnijem razvoju metro sistema u Beogradu.
(Telegraf Biznis)
Video: Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović se oglasila nakon vanredne sednice Vlade Srbije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Cvejic
Jos 1972 g Energoprojekt je kupio dve krtice koje su kopale vracarske tunele duzine po 3,5 km. Tuneli su prokopani od Pancevackog mosta do Autokomande za potrebe beogradske zeleznice, i danas su u funkciji. Licno sam ucestvovao u njihovom radu.
Podelite komentar
Aca
Nažalost pameti nema u ovoj zemlji i stvari se dešavaju stihijski. Trenutno oko 2/3 Srba živi u krugu od 100km od Trga Republike. Da je malo pameti izvršili bi demetropokizaciju Beograda i sveli ga na broj ispod milion i po stanovnika pa nam metro i ne bi trebao. To isto važi i za NS, ŠA, ZR itd. Kada bi se vratili ljudi u varošice po Srbiji onda bi se i selo polako punilo. Ulaganjem u banje Srbije od polovine fudbalskog stadiona u Surčinu otvorili bi posao za hiljade ljudi i taj posao ne zavisi od snega i mora i traje 365 dana u godini. Ovako cemo dobiti travu po kojoj ce trčati 20 ljudi ponekad a sa tribine ce urlati tada po 30 hiljada dokonih ako uopšte budu hteli da idu u Surčin.
Podelite komentar
Duća
Bolje da je Srbija kupila tu mašinu ,nego avion predsednika ćacija.
Podelite komentar