
Sve o "krticama" koje buše beogradski metro: Moćni kopači tunela od 60 miliona evra, evo kojom brzinom prodiru
U okviru prve faze izgradnje beogradskog metroa, potpisan je ugovor o nabavci dve napredne mašine za iskop tunela, poznate kao tunnel boring machines (TBM), ili kolokvijalno – „krtice“.
Ove mašine će biti ključne za izgradnju tunelske deonice Linije 1. Ugovor su potpisali predstavnici kineskih kompanija PowerChina i CRCHI, u prisustvu direktora JKP „Beogradski metro i voz“, Andreje Mladenovića.

Tehničke karakteristike „krtica“
TBM mašine su visoko specijalizovane opreme dizajnirane za efikasan i precizan iskop tunela ispod urbanih sredina, minimizirajući poremećaje na površini. Njihove tehničke specifikacije variraju u zavisnosti od projekta, ali neke od ključnih karakteristika uključuju:
Prečnik glave za bušenje: Varira od 6 do 17 metara, u zavisnosti od potreba projekta.
Dužina mašine: Može dostići i do 130 metara.
Težina: Neke mašine teže i do 4.500 tona.
Snaga: Ukupna instalirana snaga može biti oko 18 MW, sa potrošnjom energije od 62 miliona kWh godišnje.
Brzina napredovanja: U idealnim uslovima, TBM može napredovati između 10 i 50 metara dnevno.
Cena TBM mašina
Cena TBM mašina značajno varira u zavisnosti od veličine, kompleksnosti i specifičnih zahteva projekta. Prema dostupnim podacima:
Srednje do velike TBM mašine: Cena se kreće između 10 miliona i 50 miliona dolara.
Specijalizovane ili veoma velike TBM mašine: Cena može premašiti 50 miliona dolara, pa čak i dostići 100 miliona dolara ili više .
Na primer, TBM mašina „Martina“, korišćena za iskop Sparvo tunela u Italiji, imala je prečnik od 15,55 metara i koštala je oko 60 miliona dolara .
Uštede kroz ubrzanje procesa
Upotreba TBM mašina može značajno smanjiti vreme izgradnje tunela. Na primer, u projektu Gotthard Base Tunnel u Švajcarskoj, TBM mašine su omogućile dnevni napredak od 25 do 38 metara u idealnim uslovima . Ovo ubrzanje direktno utiče na smanjenje ukupnih troškova projekta, jer kraće trajanje radova znači manje troškove radne snage, opreme i logistike.

Značaj za Beograd
Uvođenje „krtica“ u izgradnju beogradskog metroa predstavlja značajan korak ka modernizaciji infrastrukture grada. Ove mašine ne samo da ubrzavaju proces izgradnje, već i smanjuju negativne uticaje na svakodnevni život građana tokom radova. Očekuje se da će njihova primena doprineti efikasnijem i ekonomičnijem razvoju metro sistema u Beogradu.
(Telegraf Biznis)
Video: Obišli smo Temerinsku pasuljijadu i saznali u čemu je caka: OVO je tajna dobrog pasulja
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Cvejic
Jos 1972 g Energoprojekt je kupio dve krtice koje su kopale vracarske tunele duzine po 3,5 km. Tuneli su prokopani od Pancevackog mosta do Autokomande za potrebe beogradske zeleznice, i danas su u funkciji. Licno sam ucestvovao u njihovom radu.
Podelite komentar
Aca
Nažalost pameti nema u ovoj zemlji i stvari se dešavaju stihijski. Trenutno oko 2/3 Srba živi u krugu od 100km od Trga Republike. Da je malo pameti izvršili bi demetropokizaciju Beograda i sveli ga na broj ispod milion i po stanovnika pa nam metro i ne bi trebao. To isto važi i za NS, ŠA, ZR itd. Kada bi se vratili ljudi u varošice po Srbiji onda bi se i selo polako punilo. Ulaganjem u banje Srbije od polovine fudbalskog stadiona u Surčinu otvorili bi posao za hiljade ljudi i taj posao ne zavisi od snega i mora i traje 365 dana u godini. Ovako cemo dobiti travu po kojoj ce trčati 20 ljudi ponekad a sa tribine ce urlati tada po 30 hiljada dokonih ako uopšte budu hteli da idu u Surčin.
Podelite komentar
Duća
Bolje da je Srbija kupila tu mašinu ,nego avion predsednika ćacija.
Podelite komentar