
Ovo se događa prvi put u 100 godina: Automobilski gigant pred slomom, u pomoć stižu radnici iz cele Nemačke
Ford je u krizi. Više od 10.000 ljudi štrajkuje, prvi put u stogodišnjoj istoriji Fordove fabrike u Kelnu.
Kapiju broj 4 u Fordovoj fabrici u Kelnu blokirali su uz pomoć crveno-belih traka. Bila su tu i dva natpisa na kojima je stajalo: "Štrajkbreherima pristup kroz Kapiju 1".
Ali tog radnog dana sredinom maja štrajkbrehera gotovo da uopšte nije bilo. Više od 10.000 od ukupno 11.500 zaposlenih obustavilo je rad na 24 sata, kaže za David Ludke, predstavnik sindikata IG Metal u firmi Ford u Kelnu.
Jedan od štrajkača bio je i Ahmed Kozmez, inženjer razvoja u Fordu. "Nesigurni smo, nervozni i napeti", kaže taj tridesetogodišnjak. Njegov deda je radio na montažnoj traci u Fordu. Došao je u Keln vozom iz Istanbula 1970. godine kao takozvani "gastarbajter". I njegov otac je radio za američkog proizvođača automobila. Bio je član Radničkog saveta i predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru Forda.
"Taj Fordov DNK je u nama", kaže Kozmez. Starija generacija u njegovoj porodici uvek je vjerovala: jednom u Fordu, uvek u Fordu. Ili: ako počneš da radiš u Fordu, tamo ćeš dočekati i penziju. Ali sada američka kompanija želi da u fabrici u Kelnu ukine 2.900 radnih mesta.
Solidarnost s radnicima Forda
Bio je to prvi službeni štrajk u istoriji Fordove fabrike u Kelnu. Doduše, 1973. godine izbio je tzv. "divlji štrajk" radnika poreklom iz Turske, ali njega tada nije organizovao nijedan službeni sindikat.
Ovoga puta nisu štrajkovali samo radnici Forda: u znak podrške, iz čitave Nemačke u Kelnu su im se pridružili članovi sindikata IG Metal iz rudarske i hemijske industrije. Bilo je solidarnosti i iz inostranstva.
Fordov inženjer Kozmez kaže da su mnogi zbog toga puni nade i spremni da se bore za svoja radna mesta. Ali – neizvesnost ostaje.
Ford u problemima
Stručnjaci ocenjuju da je budućnost Forda u Evropi sumorna.
"Situacija je loša, a izgledi još gori", smatra Ferdinand Dudenhofer, direktor Centra za automobilska istraživanja CAR iz Bohuma. Ford je, kaže, u sektoru putničkih automobila suviše mali da bi mogao profitabilno da posluje u Evropi.
Ova kompanija u Evropi već duže vreme beleži gubitke. Iako je Ford Fiesta iz Kelna dugo bila veliki uspeh, njena proizvodnja obustavljena je 2023. kako bi se napravilo mesta za električne modele.
Ford sada u Kelnu proizvodi dva modela električnih automobila, ali je prodaja znatno manja od očekivanja. Investicije od oko dve milijarde evra u proizvodnju novih elektro-automobila još se nisu isplatile.
"Nemački proizvođači automobila su zakasnili s prelaskom na elektromobilnost, a Ford izgleda tu ima još veće poteškoće", kaže Anita Volfl, stručnjak u Ifo-centru za inovacijsku ekonomiju i digitalnu transformaciju.
Automobilska industrija na udaru
I nije samo američki Ford u krizi – u krizi su i nemački proizvođači, poput Folksvagena, Mercedes-Benca i BMW-a.
Automobilska industrija posebno oseća posledice ekonomskog pada. Ljudi koji nemaju novca možda se ne mogu odreći hleba – ali novog auta mogu. A Nemačka je sada već drugu godinu za redom u recesiji.
"Automobilska industrija to primećuje – ljudi nemaju volju za kupovinu", kaže Volfl.
Posledice se osećaju i van Nemačke
Kriza s Fordom u Kelnu mogla bi imati posledice i na međunarodnom planu. Slabljenje nemačke automobilske industrije utiče na mnoge druge privredne grane – "i to ne samo u Njemačkoj, već i širom sveta", ukazuje Volfl.
"Tome bi trebalo dodati i ‘Tramp-efeakt’: američke carine na vozila i auto-delove štete automobilskoj industriji", kaže ova stručnjakinja. Automobilsku industriju karakteristikuje složen, međunarodno umrežen lanac snabdevanja.
"Čak i ako neka kompanija nije direktno pogođena, carine mogu imati indirektne posledice."
Borba za sigurnost radnika
Iako stvari u Fordu izgledaju loše, sindikat nastavlja da se bori za očuvanje radnih mesta i za budućnost Forda, kaže David Ludke iz IG Metala.
Ali, u slučaju da to ne uspe, sindikat želi da se izbori za pravedne otpremnine i mere premeštanja na druga radna mesta i da stvori snažnu, od stečaja zaštićenu mrežu sigurnosti za sve zaposlene.
To je vrlo važno, jer je američka kompanija Ford ukinula takozvanu "Deklaraciju o pokroviteljstvu" kojom je 2006. matična kompanija iz SAD-a preuzela odgovornost za dugove svoje nemačke filijale.
Sada kada te Deklaracije više nema, sindikat IG Metal i Radnički savet strahuju da je ugrožena i sigurnost radnih mesta, koja je njome bila zagarantovana do 2032. godine.
Sindikat nastavlja borbu
Uprkos mnogim neizvesnostima, čini se da je štrajk imao učinka.
"Iako još nemamo rezultat, pregovori su otada napredovali – u našem pravcu", kaže Lüdtke.
Detalji sporazuma još nisu objavljeni, ali je sindikat saopštio da su s nemačkim rukovodstvom dogovorene ključne tačke za dalje pregovore.
"Nakon konsultacija sa centralom kompanije u SAD-u biće donesena odluka o tome kako će se stvari dalje odvijati: hoćemo li nastaviti pregovore ili će biti daljih akcija", kaže predstavnik sindikata David Ludke.
(Telegraf.rs/Jutarnji.hr)
Video: Evo koje su cene na jagnjadi i kako da izaberete najkvalitetnije prače mesa na Jagnjijadi
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.