
Milijarder gradi privatni tunel od vile do centra - ljudi besni!
U Salcburgu, gradu Volfganga Amadeusa Mocarta i bogate istorije, planovi automobilskog magnata Volfganga Poršea izazvali su pravu pobunu. Porše, naime, nameraва da iskopa privatni tunel ispod brda Kapucinerberg kako bi direktno povezao centar grada sa svojom vilom. Projekat je pokrenuo peticiju i optužbe za pogodovanje superbogatima, piše Corriere.
Romantično utočište Stefana Cvajga
Vila poznata kao „Pašinger Šlesl“ na brdu Kapucinerberg postala je vlasništvo austrijskog pisca Stefana Cvajga 1917. godine. Svidela mu se jer je bila „romantična, nepristupačna“ i, što je najvažnije, „nedostupna automobilima“. U tom utočištu, do kojeg se stizalo usponom sa više od sto stepenica, napisao je svoja najpoznatija dela. Međutim, 1934. godine, pod pritiskom antisemitizma, bio je prisiljen da proda kuću i ode u egzil.

Poršeova vizija i garaža za osam automobila
Sto godina kasnije, novi vlasnik ima potpuno drugačije planove. Volfgang Porše (82), čelnik automobilske dinastije i vlasnik brendova Folksvagen i Porše, kupio je vilu 2019. godine za 9 miliona evra. Odmah je započeo radikalnu obnovu, kako bi sa suprugom, princezom Gabrijelom cu Lajningen, mogao da uživa u novom domu. U sklopu radova izgrađena je i podzemna garaža za osam automobila, što ne čudi, jer je magnat poznat po strasti prema brzim vožnjama planinskim putevima.
Pobuna građana zbog „privatnog tunela“
Polemika je eskalirala kada je Porše zatražio i dobio dozvolu Grada Salcburga za kopanje privatnog tunela koji bi garažu vile direktno povezao s centrom grada. Zvanični razlog je „otežan pristup vili uskom cestom, naročito zimi“.
Ali, čak i za Salcburg, naviknut na bogate i slavne, ovaj projekat je bio kap koja je prelila čašu. Dok su radovi na iskopavanju već započeli, 20.000 stanovnika potpisalo je peticiju kojom se osuđuje „povlašćen tretman za superbogate, simbol socijalne nepravde“.
Potpisnici poručuju:
„Ne želimo da milijarder Porše probija brdo kako bi imao pristup svojoj privatnoj garaži koristeći javno dobro.“
Dodatno ogorčenje izazvala je činjenica da je za korišćenje javnog zemljišta na zaštićenom prirodnom području platio samo 48.000 evra.
Političke igre i sukob interesa
Projekat je dobio prvo zeleno svetlo početkom 2024. godine, glasovima socijaldemokrata, narodnjaka i nacionalnih liberala, uprkos protivljenju Zelenih i Komunističke partije, koja je u Salcburgu druga najjača stranka.
Tema tunela je podelila i vladajuću većinu. Gradonačelnik Bernhard Ojinger (SPÖ) našao se u nezgodnoj poziciji — pre političke karijere, 27 godina radio je u Poršeu kao sindikalni predstavnik. On se brani tvrdnjom da ne može ništa protiv projekta koji je nasledio od prethodne vlasti.
„Postoje ogromna pravna i tehnička pitanja koja i dalje ostaju bez odgovora. Ali ÖVP (Austrijska narodna stranka), SPÖ (Socijaldemokrate) i FPÖ (Slobodarska stranka) odbili su da pozovu stručnjake i otvore javnu raspravu. Čega se boje?“ izjavio je odbornik Komunističke partije Klaudijus Maj.
Projekat trenutno čeka završnu dozvolu Savezne države Salcburg.
(Telegraf Biznis)
Video: Promocija knjige privredna komora
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.