U Srbiju stiže još jedna kompanija po uzoru na Gugl, Majkrosoft: Okruženje gde ćete želeti da radite
Q, zagrebačka development i dizajn agencija jedna je od najbrže rastućih IT kompanija u Evropi. Njihove kancelarije su poput onih iz snova, onih kojima se hvale svetski IT giganti - sve je podređeno vama.
U razgovoru za naš portal, osnivač kompanije Q, Filip Ljubić govori o tome kako su nastali i tako se brzo razvili, a otkriva nam i na kojim fenomenalnim svetskim projektima rade. U Srbiji već u startu traže 20 developera, a u idućoj fazi planiraju da otvore i kancelariju.
- Imate samo jedno slovo u imenu firme, što je neuobičajeno, zapravo neviđeno, otkud to?
- Samo ime Q došlo je od Q iz serijala o Jamesu Bondu, jer nema toga što Q ne može napraviti.
Zato i imamo slogan "Whatever the Q, we got the A". :) Fora nam je jedno slovo, a ja ne znam ni za jednu kompaniju na svetu kojoj je ime samo jedno slovo. Imali smo kvalitetnu promociju i brending, pa smo tako bili i svetski pobednici REBRAND 100® Global Awards za izvrsnost brenda.
Što se usluga tiče, nastupamo kao one-stop-shop agencija za sav custom-made softverski razvoj - i baš nas to čini drugačijima. Od poslovne ideje i vođenja projekta, preko usluga dizajna, pa sve do pojedinačne izrade i razvoja sistema, korisničkog iskustva, frontenda, backenda, kao i mobilnih i web aplikacija, web shopova ili kompleksnih IT sistema.
- Kako su izgledali počeci i koliko danas imate zaposlenih?
- Q smo pre šest godina osnovali Dalibor Jurgec i ja. To nam je u početku bio posao sa strane, a pre toga smo zajedno sarađivali na nekim drugim projektima. Dalibor je imao iza sebe više od 200 uspešno završenih IT projekata u raznim tehnologijama i frilensovao je. Ja sam u to vreme bio izvršni direktor kompanije Amphinicy Technologies.
Godinu kasnije odlučili smo da se širimo, tako da nam se pridružio Vedran Tolić koji je bio naš prvi radnik. On je zapravo vodio celu kompaniju na početku priče. Danas je Vedran treći partner i jedan je od najzaslužnijih za ovo danas, kada brojimo više od 130 ljudi koji rade na više od trideset međunarodnih projekata u jedanaest vremenskih zona.
- Zauzeli ste visoko 20. mesto na Deloitte listi, iz tog ugla, da li je za uspeh bila dovoljna samo ideja, ili ipak nešto više?
- Uvek je lepo spomenuti Deloittovu nagradu i klijenti to svakako vole čuti. Kada analizirate tu listu, onda vidite da je Q zapravo najbrže rastuća softverska agencija u Evropi. To govori nešto o nama i uliva sigurnost, kako kod novih klijenata, tako i kod novih ljudi. S druge strane, nagrade su samo dodatak dobrim projektima koje prezentujemo i pozitivnim recenzijama klijenata koje imamo. Bez toga, nagrade bi bile prazne, tako da je to zaokružena priča.
Što se tiče uspeha, tu nema magične formule. Verovatno se ne radi o jednoj ili dve stvari, nego o puno sitnih detalja i odluka koje se donose na dnevnom nivou. Ono što je sigurno je da se jako trudimo, da nam je zaista stalo i do naših ljudi i do klijenata, pa smo uvek spremni da potegnemo više i odemo korak dalje kako bi još više rasli i napredovali u svakom pogledu.
- Kao jedna IT kompanija, kako gledate na IT industriju u regionu, i u tom smislu, Srbiju?
- U regiji su IT kompanije izuzetno dobro razvijene i svakako je vidljiv razvoj unazad nekoliko godina. U osnovi, ovdašnje kompanije su manje, pa su samim time inovativnije i agilnije od konkurencije u inostranstvu. To im omogućuje da se bolje prilagode tržištu i da brže dolaze do jedinstvenog rešenja za neki problem.
Ceo ovaj region je zapravo dobro poznat u svetu po IT-u, mislim da smo i istorijski talentovani inženjeri. Recimo, Hrvatska ima zapažene svetske rezultate na Informatičkoj olimpijadi, imamo mnogo naučnika po glavi stanovnika, a i često čujem kod nekog klijenta da rade s nekom kompanijom iz Srbije, pa znam da su Srbi isto jako dobri u developmentu i u IT-u uopšte.
- Kada smo već pomenuli Srbiju, koji su vaši planovi za širenje, i zašto baš naša zemlja?
- Zapravo, nismo orijentisani isključivo na Beograd, već na Srbiju kao celinu. U prvoj fazi ćemo tražiti ljude i stvarati timove. U sledećoj fazi bismo, zavisno od inicijalne reakcije tržišta, razmišljali gde bi bilo najbolje locirati fizičko Q predstavništvo.
Glavni razlog zašto dolazimo je stvaranje nove, velike baze potencijalnih saradnika, jer su mindset i iskustvo lokalnih IT-evaca poprilično slični onima koje imaju njihove kolege u Hrvatskoj.
- Svi hvale developere sa ovih prostora, ali činjenica je i da vlada nedostatak kadrova, kako vi gledate na to?
- Verujem da je pronalazak kvalitetnog kadra izazov s kojim se bore sve države sveta, a pogotovo kada govorimo o IT stručnjacima, gde je već nekoliko godina potražnja puno veća od ponude. Naravno, situacija je utoliko komplikovanija jer su se granice izbrisale i puno naših stručnjaka odlazi da radi u inostranstvu.
Ipak, mi još uvek uspevamo da zadovoljimo svoje potrebe za kadrom jer nudimo rad na međunarodnom tržištu, primanja koja su u skladu s evropskim, pa ljudi ne moraju napuštati živote koje su izgradili u svojoj državi.
Zaista verujem da je IT industrija na ovim prostorima dobra i da ćemo svi zajedno uspeti da zadržimo što više stručnih i uspešnih ljudi.
U Q-u ljude prvenstveno želimo da motivišemo uzbudljivim i izazovnim projektima, na kojima mogu dodatno usavršavati svoje znanje i veštine, kao i zdravim i motivišućim okruženjem za rad. Imamo razne inicijative i aktivnosti unutar kompanije, ali kvalitetni projekti su broj jedan faktor za pronalazak i ostanak developera u Q-u.
- Šta ste spremni kao kompanija da ponudite da bi developeri ostali ovde?
- Pretpostavljam da se studenti, koji biraju smer u kojem će razvijati karijeru, ili stručnjaci, koji žele da promene okruženje, uglavnom dvoume hoće li odabrati veliku kompaniju koja nudi velike projekte i sigurnost ili malu, brzorastuću kompaniju koja nudi dinamiku i zanimljive projekte.
Rekao bih da mi nudimo najbolje iz oba sveta. Imamo projekte na kojima razvijamo enterprise rešenja gde radimo za velike svetske korporacije, a opet radimo i na manjim, kraćim projektima koji imaju svoju dinamiku.
Ipak, ono što je najvažnije je to da imamo izvrsne ljude koji svojim znanjem i veštinama, ali i ljudskim vrednostima zaista čine dolazak na posao ugodnim i zabavnim. Rad s najsavremenijim tehnologijama i u visoko seniorskom okruženju, motivira na rad, učenje novih stvari i omogućava lični i profesionalni razvoj.
Naravno, s rastom broja ljudi, išli bismo u smeru repliciranja našeg zagrebačkog HQ ureda, sa što je moguće više sadržaja.
- Koje tačno profile zaposlenih tražite?
- Glavni fokus nam je na seniorima i iskusnim profesionalcima s velikim brojem "utakmica u nogama", koji osim odličnog poznavanja tehnologija imaju razvijene i komunikacijske veštine kao i iskustvo rada u međunarodnom okruženju.
Tehnološki gledano, nismo ograničeni i sve suvremene IT tehnologije nam mogu biti dugoročno zanimljive. Međutim, ako već moramo izdvojiti, u prvoj fazi bismo se jače fokusirali na PHP, JavaScript i Ruby on Rails.
- Kakvo radno okruženje nudite? Da li možemo da se nadamo da u Srbiju dolazi još jedna kompanija koja neguje poslovnu politku kao što to radi npr. Majkrosoft, Gulg, naš Noredus?
- Atmosfera u Q-u je pre svega prijateljska i saradnička, a negujemo kulturu znanja i feedbacka. Nastojimo da stvorimo okruženje u kojem će se ljudi osećati motivisano za rad i učenje novih stvari koje će im omogućiti lični i profesionalni razvoj kroz razne edukacije, meet up-ove, satove stranih jezika ili joge.
Naše kancelarije su koncipirane na način da nude sve ono što je potrebno da se ljudi osećaju prijatno, od tuševa, do kuhinje s dnevnom dozom voća, kave, čaja... Tu je i “fun zona” sa fudbalom, pikadom, bilijarom, Playstation-om.
Ljudi se međusobno druže, razmenjuju iskustva, znanja, utiske s putovanja ili radionica.
Štaviše, nedavno smo počeli interno koristiti aplikaciju Jenz - naš prvi proizvod, koji kombinuje mogućnosti društvenih mreža i raznih drugih poslovnih alata u jednu zabavnu i interaktivnu priču. Na ovaj inovativan način radimo još više na povezivanju i deljenju informacija među ljudima.
- Programeri sa ovih prostora razvijaju alate za druge programere i kompanije. Ali da li je, prema vašem mišljenju, to dovoljno? Autsorsing, da ili ne?
- Kao i u svemu u životu, nekakav prvi korak je da prvo razvijaš za druge, a onda za sebe. Kad završiš fakultet i kreneš u život, prvo radiš u jednoj kompaniji, pa onda drugoj ili trećoj kako bi stekao što više znanja i iskustva. Posle toga prirodno neki od nas krenu razvijati svoj sopstveni business. Mnogo će kompanija s ovog prostora, koje se sad bave samo outsorcingom, polako s vremenom preuzimati neke interne projekte, razvijaće ideje, pa će otvarati kompanije koje će imati svoje proizvode.
To je po meni prirodan put i neki sledeći logičan korak. Evo i Q ima svoj proizvod kojeg sam već spomenuo, aplikaciju Jenz.
- Imate kancelarije širom sveta, da li će se ova u Srbiji možda razlikovati po nečemu?
- Što se same kancelarije tiče, u početku bismo više bili fokusirani na kvalitetne ljude i timove, koji bi imali dosta slobode oko radnog okruženja i komunicirali bi direktno s kolegama u Zagrebu, zavisno od toga na kojem bi projektu bili angažovani. U idućoj fazi bi razmišljali i o lokalnom angažovanju project leadova, project i office managera, na identičnom principu kako smo gradili kancelariju u Zagrebu.
Svakako će velika razlika biti u tome što su naše inostrane kancelarije u principu client-based, tamo imamo klijente, pa smo orijentisani prodajno. U Srbiji želimo imati samo produkciju, baš kao i u Hrvatskoj.
- Ko su vam bili prvi klijenti, i koja su to imena kojima možete da se "pohvalite"? Čuli smo za aplikaciju za The Times, na primer?
- Prvo putovanje je bilo u Dubai, gde smo inicijalno moj partner Dalibor i ja akvizirali prve klijente. Posle toga smo se orijentisali na Evropu, pa smo smo dobili nekoliko klijenata u Švajcarskoj i Velikoj Britaniji. Neki od njih su i danas naši verni klijenti i imamo odličnu saradnju. Moramo priznati da se spavalo u kancelariji, radilo vikendima, zaboravili bismo da jedemo. Međutim, davali smo sve od sebe i bavili se onim najvažnijim - ljudima.
Izgradili smo jednu lepu priču sa snažnim osnovama i trud se isplatio. Danas je Q najbrže rastuća softverska agencija u Evropi.
Što se klijenata tiče, radili smo različita softverska rešenja za renomirane svetske kompanije kao što su The Times, BBC, Volkswagen, Audi, Coca-Cola, Facebook, Nestle, Walmart, Vodafone, Novartis, Vaillant, Hilti, Pfizer, Lufthansa i druge.
Popis je poprilično dug, napravili smo više od 200 projekata za 20 tržišta, tako da je kod nas uvek dinamično.
Za Britanski The Times, najstariju britansku izdavačku kuću, naš tim radi UX, UI i development nove travel platforme koja userima omogućava unos ličnih preferencija, te tako sami kreiraju jedinstven odmor ili putovanje iz snova. Drugi deo iste platforme omogućuje novinarima The Timesa objavljivanje članaka i saveta za inspiraciju korisnicima kako bi maksimalno iskoristili i jednostavno organizovali sve što im je potrebno za njihov odmor.
- Koji su vaši dalji planovi, osim širenja poslovanja u fizičkom smislu?
- Mislim da će ova kancelarija u Srbiji brzo rasti, baš kao i Q u Hrvatskoj. Trenutno imamo više od 130 ljudi koji rade na projektima, a do pre pet godina nas je bilo svega nekoliko. Svakako nam je plan, osim kreiranja timova stručnjaka, i sama fizička kancelarija.
U Zagrebu imamo prekrasnu zgradu u centru grada, terase, vanjski roštilj, mnoštvo sportskog i gaming sadržaja. Atmosfera je zdrava, prijateljska, nema hijerarhije, a interijer je uređen kao dnevni boravak kako bi se ljudi osećali prijatno, i to je nešto što bi isto hteli videti u Srbiji.
- Možete li nam otkriti koji biste projekat želeli da radite, ili možda kompaniju koja još nije vaš klijent, a voleli biste?
- Nemam neku specifičnu kompaniju na umu za koju bi hteli da bude naš klijent, ali ono što je definitivno naš cilj i strategija, je to da volimo raditi s velikim multinacionalnim korporacijama. Do sada smo radili s najvećim svetskim imenima iz područja autoindustrije, zdravstva, farmacije, znanosti, medija, FMCG-a itd. Možemo reći da smo po tome drugačiji od drugih kompanija iz regije.
Recimo, u Hrvatskoj nema ni jedne kompanije koja ima takve klijente i takav portofolio kao što ima Q, ali ni u regiji. Cilj nam je oduvek bio da radimo s velikim kompanijama. U posljednje vreme, ako neko nije ozbiljan klijent, onda takve projekte praktično odbijamo.
- Često se u poslednje vreme govori o fleksibilnom radnom vremenu, kakav je vaš stav po tom pitanju i da li ste planirali nešto slično u svojim kancelarijama?
- Atmosfera u Q-u je jako opuštena, fleksibilni smo oko radnog vremena, gotovo da i nemamo prekovremenog rada jer jako cenimo privatne živote naših ljudi, tako da mislim da je Q zaista izvrsno mesto za rad. Sasvim je razumljivo da imamo različite privatne obveze poput vožnje dece u vrtić ili posete doktoru.
Važan nam je taj balans poslovnog i privatnog života, pa imamo mogućnost i da se radi od kuće, zavisno od prirode posla. Naravno, ima stvari na kojima moramo raditi, ali zato konstantno razgovaramo s ljudima, pitamo ih za povratne informacije i rešavamo sve ono što je u našoj moći.
- Da li su vam zanimljive saradnje sa drugim investitorima, da li ste mislili o tome koji je to dobar trenutak da "prodate ideju", ili ostajete u svom poslu?
- Nikad nam investitori nisu bili zanimljivi. Uvek smo rasli organski, bez spoljnjih investicija i zaduživanja. Sve što smo stvorili, stvorili smo iz sopstvenih obrtnih sredstava.
Ukoliko smo jedan mesec imali više novaca, taj mesec smo zaposlili više ljudi i kupili više stvari za kancelariju, a ako je mesec bio slabiji, onda smo taj mesec zapošljavali i kupovali manje.
Verujemo jednostavno u to da se čovek treba ponašati u skladu s tim koliko ima novaca na računu. To nam je oduvek bila glavna filozofija, tako da ne idemo prema tome da tražimo neke investicije.
Ako želite da se prijavite, pošaljite svoj CV na mail apply@q.agency Više o Q-u pogledajte na LinkedIn-u i društvenim mrežama
(Telegraf Biznis)
Video: Usvojen budžet, republička kasa za sledeću godinu teška 2.346,2 milijarde dinara
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
WILSON
Ako stiže u Srbiju znači ne valja ništa!!!
Podelite komentar
Djole
Opšte je poznato da se niko ne zadržava duže od par godina ni h Google ni u Facebook tj ni u jednoj firmi koja se bavi u toj struci i to nisam ja rekao nego razna ispitivanja i ankete koje su rađene tako da džabe ih reklamirate kada u mnogo jačim državama ljudi ne rade kod njih
Podelite komentar
Cika Velja
Kad gazda kaze da im je "fora"...meni jasno sve???
Podelite komentar