Možda je novi Spilberg dečak iz malog mesta u Srbiji: Kako su dvojica momaka doveli Holivud u Srbiju
Stvaranje filma je i dalje veoma skupa investicija i nema sumnje da je razvoj tehnologije ključna lestvica koja će doprineti njegovom daljem razvoju, priča Todorović za naš portal
Da je Srbija dobro mesto za razvoj filmske industrije, postalo je jasno tek poslednjih nekoliko godina. Međutim, odavno je poznato da je dobar teren za rast startapa.
Ovi momci su to spojili i doveli Holivud u Srbiju. Wonder Dynamics Nikole Todorovića uskoro otvara studio u Novom Sadu, a podrška je stigla i od Stivena Spilberga.
Kako je sve počelo? O tome govore ovi sjajni momci za Telegraf Biznis.
Nikola, koji je jedan od osnivača, živeo je svojevremeno u SAD, gradio tamo karijeru, a posle nekoliko godina, pokreće firmu sa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.
Taj Šeridan i Todorović koji je srpski filmski stvaralac i stručnjak za vizuelne efekte osnovali su WD koji koristi veštačku inteligenciju i mašinsko učenje za razvoj najsavremenijih tehnologija i inovativnih produkcijskih alata koji će nezavisnim filmskim stvaraocima sa nižim budžetima omogućiti izradu vrhunskih vizuelnih efekata na nivou najboljih blokbaster ostvarenja.
Uz to, Todorović i Šeridan najavljuju mnogobrojne holivudske filmske projekte koji bi se snimali u Srbiji, uključujući njihove sopstvene.
- Šta tačno nudi Wonder Dynamics i koji je njegov osnovni cilj?
- Wonder Dynamics koristi veštačku inteligenciju i mašinsko učenje za razvoj produkcijskih alata koji će filmskim stvaraocima sa nižim budžetima omogućiti snimanje filmova i serija sa puno CG i VFX elemenata, kao što su Sci-Fi blokbasteri. Uz to, razvijamo naše filmske projekte koji bi se snimali u Srbiji, koristeći baš tu tehnologiju. Naravno, plan je da sarađujemo i sa mnogim produkcijskim kućama i studijima.
- Možete li da nam otkrijete u kojoj ste trenutno fazi razvoja?
- Trenutno radimo na nekoliko filmskih projekata, koji su u različitim razvojnim fazama. Još uvek ne smemo da otkrivamo o kojim projektima je reč.
- Ko sve čini vaš tim, koliko imate zaposlenih i da li planirate širenje tima?
- Tim u Novom Sadu je kombinacija Machine, odnosno, Deep Learning-a i 3D/VFX umetnika. Mi nismo klasična IT kompanija, već kombinacija startapa i filmskog studija. Većina našeg tima okuplja veoma talentovane mlade ljude koji razumeju i CG i Deep Learning. U Novom Sadu trenutno radi nas 15, a plan je da do kraja godina zaposlimo još toliko ljudi.
- Da li ima zainteresovanih investitora, da li imate takve upite?
- Već imamo podršku jednog od najvećih Venture Capital investitora iz Amerike. Osim njih, investitori su nam razni holivudski producenti, koji će nam pružiti značajnu pomoć kada krenu snimanja naših filmskih projekata. S obzirom na neizbežno ukrštanje dve industrije, trudimo se da u svom timu imamo najbolje moguće partnere iz Silicijumske doline i Holivuda, što se ogleda u našem savetodavnom odboru i investicionim partnerima.
- Otkud to da ste baš odabrali Novi Sad i Srbiju? Šta je to u vojvođanskoj prestonici što privlači startape?
- Srbija je bila logičan izbor, ne samo zbog toga što ja potičem iz ove zemlje, već zato što znam koliko kreativnih i mladih ljudi imamo. Ovde postoji ta kombinacija umetnika, inženjera i naučnika koja nam je potrebna da razvijemo kvalitetan proizvod. Novi Sad nam je bio posebno privlačan jer je idealna lokacija za studio koji planiramo da izgradimo, a u kome bismo snimali filmove i dovodili strane produkcije koje će koristiti našu tehnologiju.
- Kako je došlo do saradnje sa Stivenom Spilbergom?
- Imali smo sreću da je Taj Šeridan, u isto vreme kada smo završavali jedan od naših prvih demo-a, dobio glavnu ulogu u Spilbergovom filmu Igrač broj 1 (Ready Player One). Tada smo mu pokazali demo i on je bio oduševljen projektom koji pravimo. Od tog trenutaka nam pruža podršku i daje nam savete o direkciji kompanije i tehnologiji, kao što to čini i ostatak našeg savetodavnog odbora.
- Šta mislite o razvoju filmske industrije u Srbiji?
- Primećujem da je razvoj filmske industrije u našoj zemlji poslednjih godina na zavidnom nivou. U našem odboru postoji nekoliko producenata koji su već snimali svoje filmove upravo u Srbiji. Naša i kinematografija regiona ima neverovatne talentovane ljude, ali mislim da je generalno teško doći do investicija, što je verujem jedan od najvećih problema filmske industrije. Stvaranje filma je i dalje veoma skupa investicija i nema sumnje da je razvoj tehnologije ključna lestvica koja će doprineti njegovom daljem razvoju.
- Država Srbija daje i određene subvencije stranim kompanijama, naročito producentskim kućama da ovde razvijaju posao iz te oblasti, kako vi to gledate na to, da li ima prostora za još kompanija poput vaše?
- Nisam toliko upoznat sa subvencijama za strane kompanije. Upoznat sam sa poreskim olakšicama koje se daju filmskim produkcijama u većini zemalja sveta, takozvanim tax breaks za snimanje filmova i zapošljavanje lokalnog crew-a. To je standard i radi se u određenim državama u Americi, kao što su Georgia ili New Mexico, baš da bi ljudi dolazili i stvarali poslove za filmsku industriju van Kalifornije.
Mislim da je taj pristup neophodan ako želimo da inspirišemo više poslova u filmskoj industriji kod nas i to je nešto što radi veliki broj zemalja.
Sa druge strane, praksa je pokazala da produkcije dođu, snime film i odu bez namere da se vrate. Problem je što lokacija za produkciju kao što je naša zemlja ima puno, pa je producentima svejedno da li dolaze u Srbiju ili neku drugu zemlju u okruženju, dok god dobijaju tax break. Naš cilj je da to promenimo – da produkcijama ponudimo više od lokacije za snimanje.
Zato želimo da razvijemo i tehnologiju i IP koji bi bio na veoma visokom nivou, i onda povežemo tu tehnologiju sa studijom. Sa tim pristupom strane produkcije neće imati izbora nego da ostanu ovde i da se vraćaju.
Što se tiče mesta, naravno da ga ima za mnogo kompanija kao što je naša. Ovo treba na kraju da bude trud zajednice, a ne samo jedne kompanije.
- Kakvi su vam dalji planovi?
- Plan nam je da ove godine završimo tehnologiju i koristimo je sa izabranim filmskim stvaraocima – režiserima i producentima sa kojima smo Taj i ja ranije sarađivali. To će nam pomoći da našu tehnologiju raširimo i usavršimo mnogo brže, a za sada smo veoma oprezni po pitanju izbora filmskih stvaralaca sa kojima sarađujemo.
Želimo da budemo sigurni da je kvalitet prvih filmova koji koriste Wonder Dynamics tehnologiju na visokom nivou.
Naredni cilj je da u Srbiji otvorimo veliki filmski studio u kome bismo snimali sopstvene, ali i razne druge holivudske filmove, koristeći tehnologiju koju razvijamo.
Bilo mi je potrebno mnogo godina truda i radi, ali i mnogo sreće da se probijem u filmskoj industriji. Nažalost, mnogi mladi umetnici iz Srbije nikada ne dobiju takvu priliku. Želja mi je da jednog dana obezbedimo tu šansu našim mladim ljudima.
Nikad se ne zna, možda su neki novi Spilberg ili Ruso baš dečak ili devojčica iz malog mesta u Srbiji.
Ako postoji mogućnost da im pružimo i povećamo šansu, barem za jedan procenat, da svojim talentom ispričaju nove priče, to znači da je naša misija uspela.
Video: Čovek koji je pravio prvi domaći računar za Telegraf: CER 10 bio je početak jedne epohe
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
DARKO 100%
Generano Srbija ima intelektualni gen,samom tom spoznajom i cinjenicom ,Srbija ce svremenom i godinama izbacivati na svetski tron mnoge ljude koji ce biti zasluzni za sve opste dobro covecanstva
Podelite komentar
Doktor Nauka
Ovaj nije došao zbog talenta kako on priča. Danas kad pokrećeš biznis sve se gleda kroz pare i profit. U americi je skupa radna snaga a kod nas je jeftina. Razlika u IT platama srpskih i američkih stručnjaka koji znaju nešto o AI i ML je velika. Zato je on došao kod nas.
Podelite komentar
Majkl Džondar
Imamo pametne i vredne ljude, samo da ih ne oteraju ovi?
Podelite komentar