Balkanci se okupili i rešili veliki problem s napojnicama: Napravili su aplikaciju za ostavljanje bakšiša

  • 6

Reč bakšiš, koju koristimo kao sinonim za napojnicu, potiče od persijskog glagola bahšiden, što znači dati, pokloniti. Dakle, samo značenje upućuje na to da je reč o dobrovoljnom gestu. Kod nas je i deo kulture, i postalo je nezgodno u vreme digitalizacije kada se sve više koriste kartice ostaviti i bakšiš. Dodatno, kod nas ni zakonski nije definisan.

Ipak, ima i onih koji o tome temeljno razmišljaju, a mi se upoznali sa timom koji je omogućio bezgotovinske i beskontaktne napojnice. Reč je o aplikaciji TipKing koja je plod znanja mladih iz država bivše Jugoslavije.

Razvoj beskontaktne tehnologije je postavio osnovu za uvođenje mobilnih plaćanja. Evropska centralna banka (ECB) beleži promene u navikama plaćanja potrošača, koje je takođe oblikovala pandemija koronavirusa. Potonje je dodatno ubrzalo korišćenje različitih metoda bezgotovinskog plaćanja. Gotovina je i dalje najpopularniji instrument za lična plaćanja male vrednosti, ali njena upotreba postepeno opada.

Prema podacima SPACE istraživanja, četiri od deset potrošača su ređe koristili gotovinu od početka pandemije. Više od 90% Evropljana ima barem jednu platnu karticu. Tradicionalna studija o navikama i očekivanjima aktivnih korisnika kartica, Masterindex Srbija, je pokazala da su beskontaktna plaćanja platnim karticama i mobilnim telefonima realnost za 81% građana.

Svojevrsnu sivu zonu unutar ovoga već dugo predstavlja plaćanje napojnica.

Iako poslovanje s karticama sve više istiskuje gotovinu, često dolazi do komplikacija pri plaćanju napojnica. Paradoks je da su napojnice dobrodošle u zanimanjima gde plate nisu visoke i zato predstavljaju konstruktivan deo zarade. Ujedno su to struke u kojima vlada tzv. suša kadrova, a primetan je i odliv kadrova u druge delatnosti. Reč je, naravno, o uslužnim delatnostima, posebno ugostiteljstvu i turizmu. Konobari, frizeri, osoblje kozmetičkih salona, ​​osoblje hotela, čak i taksisti. Problemi u zadržavanju i pronalaženju osoblja stvaraju pritisak na povećanje plata i poboljšanje uslova rada. Plaćanje napojnica ovde deluje kao korektiv.

Međutim, svaki put kada nemamo gotovine ili smo na putu i bez domaće valute (prema istraživanjima se sve ređe odlučujemo na kupovinu deviza pre odlaska u inostranstvo). Dodatno, prema preporukama nacionalnih instituta za javno zdravlje sigurnije je plaćati bezgotovinski jer se koronavirus zadržava i na kovanicama i novčanicama koje dodiruju mnoge ruke. Nelogično je beskontaktno plaćati usluge i napojnice u gotovini.

Odgovor na to je nova aplikacija TipKing, koju je u potpunosti konceptualno i tehnološki razvio OneLife Rally, slovenačko-hrvatsko preduzeće, i Ankora, digitalna agencija iz Bosne i Hercegovine.

“Napojnice su i ostati će deo našeg svakodnevnog života. Naime, one su opipljiv i vidljiv simbol toga da cenimo usluge, deo su kulture i znak poštovanja.” naglašavaju osnivači TipKinga. Iza novog tehnološkog rešenja stoje Nik Papič iz Slovenije i Nermin Hadžić iz BiH sa svojim timovima.

Nik Papič, inače takođe suosnivač OneLife Rallya, prvog svetskog otvorenog rally formata, mnogo poslovno putuje a dao je i inervjuu za Telegraf Biznis.

“Na putu sam skoro 300 dana godišnje, jednostavno nemam vremena svaki put menjati novac i u lokalnu valutu. Tako sam se često našao u neugodnoj situaciji kada nisam mogao da platim napojnicu u restoranima, salonima masaže, frizerskim i kozmetičkim salonima. To je bio povod za TipKing. Prilikom plaćanja se kunem u tehnološku sigurnost i jednostavnost. To su ujedno i temelji našeg rešenja. Osim toga, smatram da je naša misija da mladima vratimo nadu i poverenje u našu regiju. Jednostavno je vreme da Balkan napravi mentalni pomak. Treba da izvozimo, a ne uvozimo, inspirisati druge, a ne da nas drugi 'pokreću'. Balkan je novi "cool"", rekao je on.

Inače, aplikacija će omogućiti napojnice i muzičarima koji zabavljaju goste u restoranu ili svatove na venčanju.

"Posle više od 10 godina iskustva i rada na razvoju više od 30 uspešnih startup-ova, uvideo sam da je ova vrsta povezivanja društvenog i finansijskog biznis segmenta skoro jedinstvena na tržištu. Nijedan solution-provider, ni banke ni drugi provajderi finansijskih usluga, nisu uspešno rešili ovaj problem i pružili adekvatnu uslugu koja bi ponudila jedno ovakvo rešenje,” dodaje Nermin Hadžić, direktor agencija Ankora, koji je bio uključen u više od 30 uspešnih startup-ova.

TipKing takođe deluje na principu transparentnosti u vlastitom finansiranju. Od svakog transfera dobiju 4%.

Video: Nemanja je za samo dve godine postao preduzetnik, a nekada je bio konobar

(Telegraf Biznis)

Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • As

    11. februar 2022 | 14:37

    Slovenac koji ostavlja napojnicu ?

  • Kiborg

    11. februar 2022 | 16:29

    Ne vidim ni jedan razlog da ostavim bakšiš ni meni niko ne ostavlja a isto radim kvalitetno i odgovorno.

  • otac Makarije

    12. februar 2022 | 11:35

    kad placas racun pogledaj ga mozda je vec uracunat baksis od10% ,kod nekih sam ukucavas sumu koju zelis da ostavis kad placas karticom

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>