Hteo je da porazi Teslu, Epl je nazvao zastarelim, a onda je proglasio bankrot
U 2015. "Faraday Future" bio je startap iz oblasti električnih automobila, sa sedištem u Kaliforniji, a finansijskim resursima u Kini. Stvoren je u želji da osvoji svet.
Okupio je, naizgled niotkuda, zlatnu ekipu izvršnih direktora iz kompanija: "Tesla", "Audi", "Lambordžini", "BMW", "Ferari", "Folksvagen", "Ford" i "Gugl", kako bi tako ujedinjeni i sa jasnim, naprednim vizijama razvili jak sistem električnih vozila.
Ideja je bila razviti uslugu pretplate na vozilo, što je alternativa lizingu, ili kreirati pogon koji može biti primenjivan na bilo koji tip vozila. Čak su razmišljali i o betmobilu. Tada su njihovi planovi još uvek bili misteriozni. Ali, sa 1.500 radnika (preko 100 zaposlenih direktno iz "Tesle"), čvrstim utemljenjem u Los Anđelesu i planiranim milijarderskim ugovorom o gradnji fabrike u Nevadi - "Faraday Future" rešio je da "pokosi" američkog rivala.
Do 2018. "Faraday Future" je proćerdao milijarde dolara i jedva opstajao u poslu, i to sve zbog jednog čoveka: suosnivača kompanije Jia Yuetinga, kineskog milijardera koji je smatrao da će njegovi automobili predvoditi "neko novo doba" i zaseniti konkurenciju. Njegovo enormno zaduživanje, možda je i slutilo svetlu budućnost "Faraday Future" brenda, međutim, on je propao za tri kratke godine.
Jia Yueting započeo je karijeru tokom devedesetih kao zvaničnik u lokalnoj poreskoj upravi. Ostavio je ovaj posao i počeo da se bavi raznim drugim stvarima. Kroz 20 godina bio je na 17. mestu najbogatijih ljudi u Kini, "težak" 7,3 milijardi dolara. Njegov najuspešniji poduhvat bila je striming kompanija "LeTV", koja je plasirala video-striming usluge 2004, tri godine pre "Netfliksa". Međutim, tu nije bio kraj njegovim ambicijama: "bacio" se na smart telefone, televizore, sportske programe, pametne bicikle i električne automobile, sve pod okriljem kompanije "LeEco" (LeEconomy).
Iako su "LeEco" aktivnosti delovale nepovezano, kineski milijarder je hteo da potrošačima ponudi sve što bi moglo da ih zanima: električni auto koji može da ih vozi svuda, dok preko smart telefona zovu svoje prijatelje ili zakazuju poslovni sastanak, a pritom gledaju sportski meč - sve bi dobili u tom malom "LeEco" paketu. Takmičenje sa "Teslom", koja je pre 6 godina gradila gigantsku fabriku takođe u Nevadi, i nazivanje "Epla" zastarelim - očigledno ga je koštalo uspeha.
Tokom 2015, YT (kako ga zovu) vodio je agresivnu kampanju u SAD: napravio je kampus u San Hoseu koji se prostirao na 80.000 hektara, zaposlio je više od 300 radnika u Silikonskoj dolini i otkupio američkog TV proizvođača "Vizio" za 2 milijarde dolara. Godinu danas kasnije nastao je i prvi pametni telefon kompanije (modeli Le Pro 3 i Le S3), zatim pametni televizor "EcoTV", sa ciljem da "LeEco" sa američkog tržišta potisne gigante kao što su "Epl" i "Gugl". Ali, ništa od ovoga mu nije donosilo profit, osim izuzetka - striming servisa "LeShi".
Ako je propalo čak 7 brendova ove kompanije, postavlja se pitanje odakle je dolazio sav taj novac u njegov džep? Uglavnom od poverilaca iz Kine. Kako je pisao "Njujork Tajms" - YT je dolazio do keša (u ovom slučaju do više od 2,1 milijardu dolara) na dva načina: animirao je male investitore, radničke klase, obećavajući im dobre stope prinosa i mali rizik, dok je, sa druge strane, u Kini tražio kanale sa neformalnim bankarskim sistemima, gde propisi gotovo da ne postoje.
Naravno, reakcija je bila burna kada YT nije ispunio obećanja. U aprilu 2017. 37 predstavnika malih preduzeća organizovalo je protest u lobiju "LeEco" kompanije, sa zahtevom da im se isplati 10 miliona dolara duga. Menadžment je odreagovao tako što je lobi napunio biljkama u saksijama, kako bi sprečio prolaz ljutim kreditorima. YT je ignorisao zahtev da se pojavi na sudu iste godine, i umesto toga napustio je Kinu. Došao je u Kaliforniju, kako bi spasio svoju poslednju šansu "Faraday Future".
U Kini se pre 3 godine našao na crnoj dužničkoj listi, što je način da se javno "udari" na bogate kineske privrednike i onemogući im se bezobzirno trošenje. Ali, ono najvažnije, to što se njegovo ime našlo na ovoj listi, značilo je manje interesovanje investitora da ulažu u "Faraday Future".
YT je želeo da ima kontrolu, a brendu je očajnički bio potreban novac. Nakon 3 godine postojanja, više nisu imali kola za prodaju. "The Verge" je pisao da posla za onih 1,500 radnika čak i nije bilo. Godine 2018. kompanija je masovno otpustila zaposlene, i tražila finansijere, ali bezuspešno, budući da je u oktobru 2019. proglasila bankrot. YT je sakupio skoro 7 milijardi ukupnog duga.
Video: Ostalo joj samo pola miliona dolara: Ovi poznati žive na ivici egzistencije
(Telegraf Biznis)
Video: Usvojen budžet, republička kasa za sledeću godinu teška 2.346,2 milijarde dinara
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.